וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התקשורת מפרסם את טיוטת חוק השידורים החדש; הערוצים המסחריים תוקפים בחריפות

עודכן לאחרונה: 9.8.2022 / 15:33

במשרד מקדמים את החקיקה המאמצת את מסקנות ועדת פולקמן, למרות שסיכויה לעבור בעת הזו קלושים. בקשת ורשת מגיבים: "'הבשורה' - פיקוח ממשלתי על מהדורות החדשות, התעלמות מענקיות הטכנולוגיה וזניחה מוחלטת של היצירה הישראלית"

בשל המצב הפוליטי, סיכויו של החוק לעבור בממשלה הנוכחית קלושים ובמשרד מבינים כי מדובר בתשתית לחקיקה עתידית

משרד התקשורת מפרסם היום (שלישי') את טיוטת הצעת חוק עקרונות האסדרה של אספקת תכנים לציבור, להערות הציבור, שנועד לתקן את החקיקה בתחום השידורים ולעדכן את הרגולציה שחלה על השחקנים הפועלים בשוק. טיוטת הצעת החוק היא פועל יוצא של המלצות ועדת פולקמן שהוקמה על ידי שר התקשורת יועז הנדל בספטמבר 2020, ומפורסמת לאחר שלערוצים המסחריים קוימו שני שימועים בהם הביעו את התנגדויותיהם. כך או כך, בשל המצב הפוליטי, סיכויו של החוק לעבור בממשלה הנוכחית קלושים ובמשרד מבינים כי מדובר בתשתית לחקיקה עתידית.

לפי עיקרי ההמלצות, "במטרה לחזק את היצירה הישראלית בארץ ובעולם, מוצע לקבוע חובות השקעה בהפקות מקומיות מסוגה עילית שיחולו על כלל השחקנים המשמעותיים בשוק השידורים בישראל, לרבות בינלאומיים, ביחס להיקף פעילותם".

כך, ספק תכנים בינלאומי עם הכנסות של 600-300 מיליון שקל יחויב בהשקעה בתוכן מקומי מסוגה עילית בהיקף של 4% מהכנסותיו מאספקת תכנים בישראל. ספק תכנים בינלאומי עם הכנסות מעל 600 מיליון שקל יחויב בהשקעה בתוכן מקומי מסוגה עילית בהיקף של 6.5% מהכנסותיו מאספקת תכנים בישראל. סעיף זה סופג ביקורת רבה על כך שמתעלם ממיסוי ענקיות הטק גוגל, יוטיוב ופייסבוק - וכן מציב רף גבוה ובלתי ניתן לאכיפה לגופים כמו נטפליקס, דיסני ואפל. בהקשר זה שר התקשורת הנדל אמר לוואלה! ברנז'ה בראיון לפני מספר חודשים כי הנושא נמצא תחת אחריות משרד האוצר.

בשונה מהמצב הנהוג כיום בו ספקיות תכנים ישראליות כמו פרטנר-TV וסלקום-TV המשדרות על גבי רשת האינטרנט (OTT) לא מחוייבות בהשקעה בהפקות מקור ישראליות, הרפורמה תחייב כל ספק תכנים ישראלי עם הכנסות של 600-300 מיליון שקל בהשקעה בתוכן מקומי מסוגה עילית בהיקף של 4% מהכנסתו מדמי מנוי ו-13% מהכנסתו מפרסומות; ספק תכנים ישראלי עם הכנסות מעל 600 מיליון שקל יחויב בהשקעה בתוכן מקומי מסוגה עילית בהיקף של 6.5% מהכנסתו מדמי מנוי ו-13% מהכנסתו מפרסומות. לפי כוונת משרד התקשורת, הרגולציה תחול על כלל השחקנים המקומיים ללא קשר לטכנולוגיה בה יפעלו השידורים.

יועז הנדל יו"ר דרך ארץ בהצהרה על ריצה משותפת במפלגת רוח ציונית , 27 ביולי 2022. ראובן קסטרו
יועז הנדל יו"ר דרך ארץ בהצהרה על ריצה משותפת במפלגת רוח ציונית , 27 ביולי 2022/ראובן קסטרו
בשידורים על גבי האינטרנט ובכלל, יוכלו הגופים לקבל הכנסות הן מדמי מנוי והן מפרסומות, ולהחזיק ברישיון לאספקת חדשות. בתום 3 שנים תבוטל ההפרדה והכללים החדשים יחולו על כלל שוק השידורים

בנוסף, כוללת טיוטת החוק גם את מה שמוגדר כ"תחרות בשידורי הספורט". לפי ההצעה, תיקבע רשימה של אירועי ספורט מרכזיים שספקי התכנים יחויבו להציעם למנוייהם, ללא תשלום נוסף.

עוד מציעים בטויוטה רישיון שידור חדשות לכל דורש העומד בתנאים מינימליים, תוך התניה שיצירת החדשות תיעשה על ידי תאגיד נפרד מהגוף המשדר. במידה ובעל רישיון חדשות ימכור את תכניו לספק תכנים, הוא יחויב להציע את החדשות לכלל ספקי התכנים במחיר הוגן ובלתי מפלה. "זאת במטרה לשמור על עצמאות החדשות, ולאפשר גיוון ופלורליזם". סעיף זה מתכתב עם ההסתייגויות שהוטלו על מיזם ה-OTT של קשת ו-RGE, בנוגע לחדשות 12.

לפי הטיוטה, על מנת למנוע זעזועים משמעותיים כתוצאה משינוי המודל הכלכלי של שוק השידורים, תיקבע תקופת מעבר במסגרתה יישמרו הכללים הישנים על גבי השידורים בכבלים ולווין. לגבי שידורים על גבי רשת האינטרנט תחול האסדרה החדשה, במסגרתה יוסרו המגבלות הכלכליות הקיימות היום.

בשידורים על גבי רשת האינטרנט (הן של ספקי תכנים המשדרים רק במתכונת OTT והן של ספקי תכנים המשדרים גם בכבלים או לוויין) יוכלו ספקי התכנים לקבל הכנסות הן מדמי מנוי והן מפרסומות, ויוכלו להחזיק ברישיון לאספקת חדשות. בתום 3 שנים תבוטל ההפרדה והכללים החדשים יחולו על כלל שוק השידורים.

הטיוטה כוללת גם הקמת רשות רגולטורית חדשה במקום- מועצת הכבלים והלוויין והרשות השנייה. הרשות תוקם כיחידת סמך עצמאית במשרד התקשורת, ו"תהיה בעלת ראיית רוחב על השוק ויכולות מקצועיות בתחומי הכלכלה והתחרות". הסעיף האחרון נוגע לאספקת תוכן של גופי שידור ציבוריים. לפי ההצעה, "נוכח חשיבותם הציבורית, תאגיד השידור הישראלי וערוץ הכנסת יספקו לכל ספק תכנים ישראלי שירצה בכך את התכנים שלהם ללא תמורה וזאת מאחר ומדובר בתכנים שהצרכן הישראלי כבר שילם עליהם דרך תשלום מיסים".

דיסני פלוס. AP
לא תפגע באופן ריאלי. דיסני פלוס/AP

"כניעה דה פקטו לענקיות הטכנולוגיה"

מטעם קשת ורשת (השותפות למאבק בחקיקה), נמסר בתגובה כי "טיוטת התזכיר שפורסמה מאכזבת, לא מתמודדת עם האתגרים של שוק השידורים והפרסום ומסמנת את דבקותו של המשרד ברגולציה מיושנת שנקבעה אי שם בטרום עידן האינטרנט. המשרד הגדיל לעשות וקובע לראשונה בתולדות המדינה פיקוח ממשלתי על ערוצי חדשות" (בערוצים מתנגדים בתוקף לסעיף הכולל מינוי יו"ר ומנכ"ל לרשות הרגולטורית החדשה מטעם הממשלה).

"טיוטת התזכיר מהווה כניעה דה פקטו לענקיות הטכנולוגיה הבינ"ל, שרגולטורים וממשלות בכל העולם פועלים במטרה לצמצם את כוחן והשפעתן ההרסנית והבלתי הפיכה על התעשיות המקומיות. אותן ענקיות פועלות ללא כל הגבלה רגולטורית או מחויבות לייצר תוכן עצמאי מקומי בזמן שהן גורפות רווחים עצומים עבור עצמן, על בסיס תוכן המיוצר על גופי תוכן מקומיים. המשך פעילותן של גוגל, פייסבוק ונטפליקס ללא כל רגולציה מתאימה מעמיד את תחום התוכן המקומי, בסכנה קיומית של ממש.

"היה מצופה כי משרד התקשורת יפעל על מנת להבטיח המשך קיומה של יצירה ישראלית מקורית, שידורי חדשות ואקטואליה, וקיומו של שוק תוכן ודעות מקומי עצמאי ותחרותי אך בטיוטת התזכיר ניכר שהמשרד בחר לזנוח באופן מוחלט את היצירה הישראלית והתעשייה המקומית".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה כי "הרשות השנייה מברכת על פרסום השימוע לתזכיר החוק בדבר הסדרת הרגולציה לשידורים בישראל. קיים צורך ברור ודחוף לאסדרת כל תחום השידורים והתאמתו להתפתחויות המשמעותיות בארץ ובעולם. הרשות השנייה תנתח את המודל המוצע ואת רכיביו השונים, תגבש את עמדתה המקצועית ותעביר את התייחסותה המקצועית למשרד התקשורת".

מארגוני היוצרים, השחקנים והעובדים נמסר כי הם "מברכים את משרד התקשורת והעומדים בראשו על קידום רפורמה כוללת להסדרת שוק השידורים שתשמור על היצירה הישראלית ותחייב גופים ישראלים ובינלאומיים המשדרים בישראל להשקיע בהפקות מקור ישראליות.

"תחום השידורים בישראל כפוף שנים רבות לרגולציה מיושנת ובלתי יעילה שהלכה למעשה פגעה בצורה אנושה ביצירה הישראלית. אין מנוס מהסדרה כוללת של השוק.

"הרפורמה בנוסחה הנוכחי מצריכה תיקונים והתאמות כמו הורדת סף הגנת הינוקא לסכום שיעודד תחרות מחד, אך חשוב מכך - יוודא שכלל הגופים המשדרים בישראל ישקיעו בהפקות מקור ישראליות".

ריקי בליך, שחקנית ויו"ר שח"ם מסרה: "אני רוצה לברך את משרד התקשורת על העבודה המקיפה. עם מעט התאמות, יש כאן הזדמנות אמיתית להציל את היצירה המקומית והתרבות הישראלית.

"ארגוני היוצרים השחקנים והעובדים מצפים לשיתוף פעולה עם המשרד והשר/ה שימונה לאחר הבחירות, בעבודה על מימוש הרפורמה והסדרת השוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully