וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני כובעים, כיס אחד: הקופה הקטנה של מנכ"ל רשת 13 נחשפת

עודכן לאחרונה: 30.11.2022 / 15:11

מה הקשר בין הפרומו החדש עתיר התקציב של "הישרדות" לפיטורים שקטים של עשרות אנשים, ומיהו אחד המרוויחים מהמהלך באופן אישי? וואלה! ברנז'ה חושפת קשר עסקי מובהק של רשת 13 שמוביל לחברת גרוויטי, הנמצאת בבעלותו של מנכ"ל רשת יורם אלטמן

לפני כחצי שנה, ביצע מנכ"ל רשת 13 (אז עדיין כמנכ"ל זמני) יורם אלטמן מהלך שנתפס כמהפכה: הוצאת מחלקת הפרומו אל מחוץ לכותלי הערוץ, במה שנחשף אז בוואלה! ברנז'ה והוגדר כ"פינוי ובינוי מחדש של המחלקה, תוך הוצאתה למיקור חוץ בפרומותאוס, חברת הקריאייטיב והפרומו הנחשבת לגדולה בישראל".

יש להבין, מחלקת הפרומו היא לא עוד מחלקה. בענף הטלוויזיה היא נחשבת לזו שמובילה ומכתיבה את האסטרטגיה הקידומית והפרסומית לכל מחלקות הערוץ ואת הפקת המוצרים לתוכניות ומיזמי הערוץ השונים בכל המדיות, בהן מסך הטלוויזיה, שלטי חוצות, דיגיטל, עיתונים ותשדירי רדיו.

ברשת מנתה המחלקה כ-30 אנשים שבמסגרת השינוי הארגוני שיצא לפועל בתחילת אוגוסט 2022, למרבית עובדי המחלקה הובטח כי הם צפויים לעבור לעבוד ממשרדי "פרומתאוס". גורם בכיר ברשת 13 אף אמר אז לוואלה! ברנז'ה כי "הרציונל הוא שרוב עובדי המחלקה ימשיכו בעבודתם".

בניין רשת 13, מרץ 2022. ראובן קסטרו
בניין רשת 13, מרץ 2022/ראובן קסטרו

למרות ההצהרות - פחות מעשרה עובדים עברו

"קיבלנו את התשובות לחיוב או שלילה בסמס", מוסיף העובד, "ולחלק מהאנשים אפילו נכתב: אנחנו לא צריכים אותך כי יש לנו איש אין האוס שיכול לעשות את בתפקיד שלך, מה שגם נוגד את מה שאמרו לנו מראש"

אלא שבפועל, כך נודע לוואלה! ברנז'ה, רק עובדים בודדים החלו בפועל לעבוד בפרומתאוס, במה שמצטייר יותר ויותר כמו מהלך "פיטורים שקטים" שזכו לכיבוס יעיל במיוחד. עובד במחלקה שנסגרה מספר: "שבועות מספר לפני הסגירה, בעקבות שמועות שנפוצו לכל עבר, ביקשנו ישיבה עם אלטמן בה הצגנו לו במצגת את פועלה של המחלקה וכל מה שאנחנו עושים ובסוף הפגישה שאלנו אותו ישירות 'האם אתה סוגר את במחלקה' והוא ענה 'לא'. כלומר שיקר, הוא אמר שהוא בודק איך אפשר לחזק אותנו כמחלקה באנשי מקצוע נוספים אבל לגמרי הפריך את השמועות שהיו".

לדבריו, "ימים ספורים אחר כך הוא יזם פגישה בהולה בה אמר שהוא לא מרוצה מניהול המחלקה ולכן החליט להעביר את כל המחלקה לפרומתאוס, כשניסינו להבין איך בדיוק זה יקרה, האם מעבירים את כל העובדים כמו שהם לחברה החדשה אז נאמר לנו שלא, והתחייב ששכירים יעברו עם כל התנאים שלהם ואפילו יישארו עובדי רשת, ופרילנסרים יקבלו מכתב לסיום העסקה מרשת ויעשו משא ומתן מחדש עם פרומתאוס. תהיה מחלקת פרומו של רשת עם עובדי רשת בפרומתאוס, ככה הציגו את זה".

כאמור, בפועל בפרומתאוס אכן נפגשו עם כל העובדים, אבל מתוך 25 העובדים השכירים - רק 7 עובדים נשארו, כאשר כל השאר פוטרו. "קיבלנו את התשובות לחיוב או שלילה בסמס", מוסיף העובד, "ולחלק מהאנשים אפילו נכתב: אנחנו לא צריכים אותך כי יש לנו איש אין האוס שיכול לעשות את בתפקיד שלך, מה שגם נוגד את מה שאמרו לנו מראש".

עובד אחר שעבד במחלקה שנסגרה מוסיף: "בפועל, אף אחד לא הבין עד היום למה מחלקת פרומו שהייתה אחת המצטיינות בערוץ וזכתה בשלל פרסים בינ"ל, יותר מכל גוף שידור אחר, נסגרה. אלטמן אמר לנו שהוא לא מרוצה מניהול המחלקה אבל מעולם לא קרא לסמנכ"ל הפרומו או למישהו אחר במחלקה ואמר קונקרטית ממה הוא לא מרוצה ומה יש לתקן".

במאמר מוסגר יצוין שההשקה המרכזית הראשונה שעשתה פרומתאוס עבור רשת 13 הייתה זו של "משחקי השף" - והיא גם הייתה הנמוכה ביותר בתולדות התוכנית מבחינת היקף הצפייה.

עד כאן, ניתן אולי לראות באירוע אקט של ניהול בעייתי והיעדר שקיפות, אך מקרים מהסוג הזה עלולים לקרות במציאות של ענף דינאמי הסובל מדימום פיננסי מתמשך.

כעת מתבררת מציאות קצת אחרת.

יורם אלטמן. נעה ניר, אתר רשמי
יורם אלטמן/אתר רשמי, נעה ניר

העוזרת האישית מטעם גרוויטי

אלא שבפועל, כך לפי גורמים ברשת 13, גם חודשים אחרי מינויו, בערוץ נמצאת לצידו על בסיס קבוע עוזרת אישית של גרוויטי, בצמוד לזו של רשת, היושבת לצידו

מנכ"ל רשת 13 יורם אלטמן הוא איש טלוויזיה ותיק ומיומן המשמש כדירקטור בכיר ברשת 13 כבר שנים, אך בכובעו השני הוא הוא שותף-מייסד ויו"ר קבוצת הקריאייטיב והוויז'ואל אפקטס גראוויטי (Gravity). מדובר בחברת פוסט-פרודקשן והפקות, המחזיקה בלקוחות ענק בארץ ובעולם כמו בזק, פלאפון, קסטרו, ליברה וסמסונג. בהודעת מינויו למנכ"ל קבע שהוציאה רשת 13 נכתב כי "מאז ייסד את חברת גראוויטי ב-1995 ובהובלתו, הפכה הקבוצה למובילת שוק בתחומה ולשחקנית משמעותית ועטורת פרסים בתעשיית הטלוויזיה והקולנוע בעולם".

אחד החששות שעלו בענף עם מינויו היה שבשל כפל התפקידים תיווצר מעין הבנה שקטה, לפיה רשת 13 מעבירה לפרומתאוס תקציב שנתי ענק בן עשרות מיליוני שקלים - ואלו, המהווים מתחרים ישירים של גרוויטי, לא ינגסו בתקציבים או יתמודדו במכרזים מולה.

כך או כך, ברשת 13 איגפו משפטית את ניגוד העניינים לכאורה שעלול להיווצר בין הכובעים, והודיעו מיד עם מינויו כי לא יעסוק בענייניה של גרוויטי ולנעליו תיכנס באופן זמני שותפתו שרון קונופני. ואולם בפועל, אלטמן נשאר כדירקטור ובעל מניות בחברה. אגב, איגוף דומה נעשה גם במינויו של המשנה למנכ"ל מאיר קוטלר, המחזיק בבעלות על סוכנות טאלנטים מהגדולות בישראל. אלא שבפועל, כך לפי גורמים ברשת 13, גם חודשים אחרי מינויו, בערוץ נמצאת לצידו על בסיס קבוע עוזרת אישית של גרוויטי, בצמוד לזו של רשת, היושבת לצידו.

הישרדות. רשת 13, צילום מסך
הישרדות/צילום מסך, רשת 13

אאוטסורסינג? תלוי של מי

הפוסט נמחק באורח פלא כעבור כמה דקות, אך לוואלה! ברנז'ה נודע מטעם גראוויטי עסקו בנושא לא מעט בכירים שלמעשה הובילו את קמפיין ההשקה כולו. בין היתר איש ה"אפטר" והאחראי על הקריאטיב – הנחשבים למרכזיים בהובלת קמפיין מסוג זה

בזאת לא תם הקשר הצמוד. אחד ההסברים שסיפק אלטמן לעובדים בשיחת סגירת מחלקת הפרומו היה שהוא לא מעוניין באאוטסורסינג (מיקור חוץ), ו"הוא רוצה שהכול ייעשה במקום אחד". אלא שפוסט תודות תמים שפרסם השבוע מנהל הקראייטיב והאחראי על הפרומואים של רשת 13 - המשמש בפועל כאיש הקשר עם פרומתאוס - לתוכנית "הישרדות", חשף הוכחה לקשר עסקי בין פרומתאוס לגרוויטי.

הפוסט נמחק באורח פלא כעבור כמה דקות (ראו תמונה), אך לוואלה! ברנז'ה נודע כי מטעם גרוויטי עסקו בנושא לא מעט בכירים שלמעשה הובילו את קמפיין ההשקה כולו. בין היתר איש ה"אפטר" והאחראי על הקריאטיב - הנחשבים למרכזיים בהובלת קמפיין מסוג זה.

גורם בכיר בענף הבקיא היטב בפרטים אומר: "בשום שלב ברשת 13 לא הודיעו או מסרו שפרומתיאוס תעבוד יחד עם החברה של אלטמן. לא רק שהם עשו אאוטסורסינג - אלא שאלטמן הכניס לעצמו עוד כמה ג'ובות מהדלת האחורית".

עם זאת, גורם אחר מסביר: "כלל לא בטוח שמדובר פה במהלך לא תקין, אלא יותר בהתנהלות של ערוץ שלא ממש מבין את הפרופיל והאקלים בו הוא נמצא". הגורם נותן דוגמה שקשורה דווקא לנראות, מצד חבר הנהלה אחר, המשנה למנכ"ל מאיר קוטלר - עד לאחרונה סוכנו של ליאור שליין, וככל הנראה גם בעתיד, כשישוב למשרדו: "מה ההיגיון, מיד עם כניסתך לתפקיד לקיים פגישה עם אדם שקיבל מרשת 13 עשרה מיליון שקלים על ישיבה בבית. לא אומרים שזה אסור, אבל הם לא מבינים שזה נראה רע?".

פרומו להישרדות, כולל תודות לגרוויטי. צילום מסך, צילום מסך
פרומו להישרדות, כולל תודות לגרוויטי/צילום מסך, צילום מסך
פוסט פרומו להישרדות, אחרי המחיקה. גרוויטי בחוץ. צילום מסך, צילום מסך
פוסט פרומו להישרדות, אחרי המחיקה. גרוויטי בחוץ/צילום מסך, צילום מסך

רשת 13: "ההתקשרות עברה אישור דירקטוריון"

מרשת 13 נמסר בתגובה: "גרוויטי נחשב לבית הפוסט המקצועי ביותר בישראל, ושנים ארוכות עוד הרבה לפני שיורם התמנה לתפקיד כלשהו ברשת השתמשה רשת בשירותי הפוסט של החברה- כך גם כמעט כל ערוצי הטלוויזיה ביניהם קשת והתאגיד. לדוגמא כמעט כל הפתיחים של האירוויזיון לרבות הקליפ של נטע ברזילי נעשו בגרוויטי. כך גם הפתיח המיתולוגי של התוכנית פספוסים. בפרומו החדש של הישרדות הייתה עבודת פוסט מאוד מורכבת. בלוחות הזמנים ואיכות התוצר שנדרשו רק גרוויטי יכלה לספק תוצר איכותי. ההתקשרות עברה אישור דירקטוריון למרות שמעצם היותה של רשת חברה פרטית לא נדרש אישור כזה.

באשר למספר העובדים שעברו לפרומתאוס נמסר כי "עברו עשרה עובדים קבועים ובנוסף ארבעה פרילנסרים שהיו פרילנסרים מזדמנים שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully