וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיתונות חופשית? עד שזה מגיע לבכירי החברה. שיטות ההרתעה של רשת 13

עודכן לאחרונה: 17.5.2023 / 12:03

בואו ננסה לרגע לפרק את הביטוי "עיתונות חופשית" כפי שהוא נתפס במסדרונות רשת, או: למה כשנחת אצלי המכתב מעורכי הדין של רשת 13 שפשפתי שוב ושוב את העיניים? טור עורך

חדשות 13 מתגאה בשבועות האחרונים בקו הלעומתי והביקורתי שהיא נוקטת כלפיי ההפיכה המשטרית בישראל - במידה רבה של צדק (גם אם מדובר בצדק מאוחר ומגושם מבחינתה). בחברה, שמתמודדת בשנים האחרונות עם מספר צופים הולך ומתדלדל, ניסו לשווק בשבועות האחרונים את עזיבתם של כוכבים כמו איילה חסון ושרון גל אל זרועות המתחרים כ"אבן שנגולה", ואפילו עלו בקמפיין מתוזמן, נישא על גבי הבאזז הטבעי של המחאה, שמוצמד להשטאג "עיתונות חופשית".

המשמעות, מבחינתם, מעבר להשטאג והסיסמה הבנאלית והמובנת מאליה, היא לא רק קמפיין, שלטי פרסום ובאנרים, אלא "קו חדש" של המגישים ושל בכירי הערוץ, שכולל נסיונות להפיץ מונולוגים ויראליים והבעת עמדות חד משמעיות נגד הניסיונות לפגוע בדמוקרטיה הישראלית (ועד עכשיו איפה היתה הביקורת הזו? - אבל לא על זה התכנסנו לדבר). באותם ימים לא רחוקים, בכיר בחברה אף נשבע באוזניי כי לא מדובר בתרגיל אופורטוניסטי או גימיק שיווקי - "זיהינו הזדמנות", הוא אמר. שמחנו לשמוע, יחי העיתונות החופשית.

אז בואו ננסה לפרק רגע את הביטוי הזה "עיתונות חופשית" כפי שהוא נתפס במסדרונות רשת.
מכתב איום - אין דרך לכנות אותו אחרת - נשלח אליי השבוע ממשרדי רשת. הכותרת שלו: "פרסומים שגויים ומגמתיים בנוגע לרשת מדיה בע"מ". השולח, אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בישראל, שמייצגים כבר שנים את רשת 13 - משרד פישר.

בניין רשת 13, מרץ 2022. ראובן קסטרו
בניין רשת 13, מרץ 2022/ראובן קסטרו
כאן מדובר במכתב פורץ דרך - אין בו ולו דוגמה אחת לפרסום שנוי במחלוקת, אין בו ולו אזכור לתאריך אחד שבו פורסם דיווח שגוי. כל כולו איום על עיתונאי - מהאות הראשונה עד האות האחרונה

הנה כמה ציטוטים מתוך המכתב. מודה ששפשפתי לא מעט פעמים עיניים כדי להבין שאני קורא את מה שאני קורא: "במהלך החודשים האחרונים פרסמת בחשבון הטוויטר שלך שורה של פרסומים אודות רשת. מדובר בפרסומים מגמתיים ובלתי מאוזנים, אשר מכילים טענות עובדתיות שגויות ומכפישות כלפי רשת וגורמים לה נזקים רבים ... ברבים מהמקרים בדיקה עובדתית בסיסית קודם לפרסום הייתה מאפשרת לרשת להעמיד דברים על דיוקם; ולך - להימנע מפרסום טענות מופרכות. בנסיבות אלו, קשה להשתחרר מן הרושם שהדברים נעשים במזיד, ומתוך כוונה להזיק לרשת".

זהו מכתב שכולל שמונה סעיפים, שמסתובב סביב עצמו במעגלים, לא נותן ולו נתון אחד דיבתי, לא מציג טענה אחת נגד פרסומים, לא מביא ציטוט אחד שנוי במחלוקת. כלום. כותבי המכתב מציגים טענות אמורפיות על "פרסומים שגויים", "מגמתיים", "בלתי מאוזנים" (נחמד ללמוד מחדשות רשת עם ניסיונות המיתוג החדשים שלהם "איזון" מהו - דוגמא מצוינת תוכלו למצוא רק בשבוע שעבר במהדורת החדשות המרכזית שלהם) וכו' - אבל כותביו נמנעים מלתת אפילו דוגמא אחת. ומציבים איום - "הפרסומים גורמים לרשת נזקים" כלומר ייתכן שתיאלץ לשלם על הנזקים הללו.

זה מכתב שבדומה לו מעולם לא נתקלתי - לא מדובר במכתבים הרגילים שבהם גורמים כאלה ואחרים שולחים נייר מקדים לפני תביעת דיבה (עם לוגו מובלט של פירמת עורכי דין נחשבת), ובו מפרטים בדיוק מהו הנזק הדיבתי שעלול להיות להם, לו יתפרסם דיווח שגוי בעניינם, גם לא מדובר במכתב רגיל שבו נשוא תחקיר מלין על כתבה שפורסמה בעינינו ודורש להסיר אותה מהרשת, או תובע התנצלות עליה מיידית. מכתבים כאלה נשלחים בעשרות ובמאות מידי שנה לכל מערכת תקשורתית בישראל. כאן מדובר במכתב פורץ דרך - אין בו ולו דוגמה אחת לפרסום שנוי במחלוקת, אין בו ולו אזכור לתאריך אחד שבו פורסם דיווח שגוי. כל כולו איום על עיתונאי - מהאות הראשונה עד האות האחרונה.

נדב טופולסקי. פזית עוז,
נדב טופולסקי/פזית עוז

משקף מצוקה קשה

המכתב הבריוני הזה, מצטרף לתחושה כי בצמרת רשת מנסים להשתיק באופן אלים ולא עיתונאי - ביקורת לגיטימית, שנשמעת לא אחת על אודות מנגנון קבלת ההחלטות בהנהלת ובדירקטוריון החברה

למען האמת, לא ברור מה גרם לרשת 13 להוציא את המכתב המוזר בנוסח הזה ומדוע דווקא עכשיו? אולי אלה השמועות (המוכחשות בתוקף ברשת) בימים האחרונים על שינויים אפשריים בכיסא המנכ"ל והמשנה למנכ"ל? האם ייתכן שבחברה מוכנים לקבל דיווחים על איכות השידורים, התקרנפות, הטרדה מינית לכאורה ואינסוף תקלות טכניות ועריכתיות בשידור - אבל רק כשזה מגיע לפרשנות שמוצגת ככזאת, אודות כיסאו של המנכ"ל - אז משתמשים בנשק יום הדין - משרד עורכי דין פישר?

אז הנה, למרות האיומים בכל זאת אכתוב: המכתב הבריוני הזה, מצטרף לתחושה כי בצמרת רשת מנסים להשתיק באופן אלים ולא עיתונאי - ביקורת לגיטימית, שנשמעת לא אחת על אודות מנגנון קבלת ההחלטות בהנהלת ובדירקטוריון החברה. מנהל גוף תקשורת לא יכול לאיים בהשתקת עיתונאי. לא רק כי זה לא מוסרי ומעיד על בורות בתחום - אלא קודם כל כי זה מהלך לא אינטליגנטי. כמעט מכמיר לב בהקשר של רשת, מנהליה והיו"ר שלה, ומשקף מצוקה קשה.

מכתב מטעם עו"הד של רשת מדיה לעורך וואלה! ברנז'ה דוד ורטהיים. צילום מסך, צילום מסך
מכתב מטעם עו"הד של רשת מדיה לעורך וואלה! ברנז'ה דוד ורטהיים/צילום מסך, צילום מסך

הפרד ומשול

הבריונות מתחדדת עוד יותר כשמבינים את יחסי הכוחות - גוף תקשורת מרכזי בישראל, שמגלגל מיליונים ומוחזק על ידי אחד האנשים העשירים בעולם, שולח מכתב השתקה לחשבון טוויטר של כתב תחום שמסקר אותו

ועוד דבר ייחודי (אם כי לא פורץ דרך) יש במכתב הזה - רשת מקפידה להפנות את המכתב אל העיתונאי עצמו, אליי, לא אל עורכיי ולא אל המערכת שלי. היא יודעת מדוע היא עושה את זה - אין דבר שעלול להיות משתק יותר מאשר להפריד את העיתונאי מההגנות המערכתיות שלו, מהגב המשפטי והכלכלי שיכולה להעמיד עבורו המערכת שבה הוא עובד. כשרשת מפנה את המכתב אליי באופן אישי, ומתייחסת רק לפרסומים שכתבתי בחשבון הטוויטר היא בעצם רומזת - אם לא תתיישר מייד, נאלץ לתבוע אותך אישית.

אותך, לא את המערכת שלך. ולא תזכה לשום שיפוי וגיבוי ממנה. אתה לבד עכשיו. מולנו. מול משרד פישר. זה צעד ציני, אבל הוא ציני עוד יותר כשהוא מגיע מתוך חברת חדשות, שרבים בה עיתונאים ראויים, שיודעת היטב מה ההבדל בין עיתונאי שנאלץ להגן על עצמו בכוחותיו הכלכליים המצומצמים לבין עיתונאי שהמערכת נותנת לו גב משפטי הכולל העמדת עורך דין מטעמה והבטחה לשיפוי ופיצוי.

הבריונות במקרה הזה מתחדדת עוד יותר כשמבינים את יחסי הכוחות כאן - גוף תקשורת מרכזי בישראל, שמגלגל מיליונים ומוחזק על ידי אחד האנשים העשירים בעולם, שולח מכתב השתקה לחשבון טוויטר של כתב תחום שמסקר אותו, והסיבה? אפילו לא פרסום שקרי אחד מוכח. סתם ככה, ברשת 13 לא מרוצים - אז משתיקים. #עיתונות חופשית. מעניין מה יהיה לבכירי חדשות 13 לומר על זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully