וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיבושים והפגנות: עובדי ידיעות אחרונות נערכים למשבר החמור בתולדות העיתון

עודכן לאחרונה: 19.9.2023 / 14:31

ועד עיתונאי ידיעות אחרונות שיגר מכתב חריף להנהלה, בו רמז על צעדים משמעותיים שינקטו בקרוב, עד כדי השבתה של חלקים בעיתון. בתוך כך, רק בודדים הודיעו על עזיבה במסגרת תוכנית הפרישה מרצון. וגם, התנאי שהציבה ההנהלה לעוזבים

חודש להכרזה על סכסוך עבודה בידיעות אחרונות, ורק מספר חד-ספרתי של עובדים נענו לתוכנית הפרישה מרצון שהובילה הנהלת הקבוצה - כך נודע לוואלה! ברנז'ה. המתווה הוצע לעובדים במסגרת מהלך איחוד המערכות בין ידיעות אחרונות לאתר ynet, כמו גם בין חלקים אחרים בקבוצה, אשר בעקבותיו צפוי צמצום דרמטי של כ-115 תקנים בשתי החברות.

לפי גורם המצוי בנבכי המו"מ המתקיים בין העובדים להנהלה, "המספר הזעום משקף את הצעת ההנהלה המבישה". נזכיר: היקף הפיטורים הצפוי ב-ynet - יהיה כפול מזה שבידיעות אחרונות. כ-80 צפויים לעזוב את אתר הקבוצה, וכ-35 מידיעות העיתון. במערכות השונות בקבוצת ידיעות אחרונות ישנם כ-530 עובדים סה"כ.

לפי גורמים בידיעות אחרונות, כל מהלך הצמצומים - הגדול בתולדות העיתון, ואולי גם בענף - אמור להתפרס על פני 4-6 חודשים, כלומר עד סוף 2023. לפי אותם גורמים, גם אם תהיה פשרה מסוימת בהיקף המפוטרים, הכיוון הכללי יישאר זהה.

בית ידיעות אחרונות. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
בית ידיעות אחרונות/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"האירוע פשוט לא מתכנס"

הערכה היא כי הסיבה לעיכוב נעוצה במלחמות מרות בתוך הנהלה על אופי הרשימה, ולחץ של עורכים בכירים על מוטת השליטה באגפים השונים

למרות שהנהלת הקבוצה הבטיחה להעביר לוועד עובדי העיתון את התוכנית השלמה ואת רשימת התפקידים הצפויים להתבטל כתוצאה ממנה עד לערב ראש השנה - הדבר טרם נעשה. הערכה היא כי הסיבה לעיכוב נעוצה במלחמות מרות בתוך הנהלה על אופי הרשימה, ולחץ של עורכים בכירים על מוטת השליטה באגפים השונים. בכיר המצוי בפרטים, תיאר זאת כך: "האירוע פשוט לא מתכנס".

כך או כך, בוועד עיתונאי הקבוצה לא ממתינים בחיבוק ידיים, ובתגובה, שיגרו היום (שלישי) מכתב חריף להנהלה, בו רמזו על צעדים משמעותיים שינקטו בקרוב, עד כדי השבתה של חלקים בעיתון. ההערכה כעת היא כי כבר בימים הקרובים צפויות הפסקות עבודה יזומות של עובדי העיתון, שיבושים בהורדות לדפוס והפגנות מול בניין הקבוצה בראשל"צ.

"עשרות עובדים צפויים לקבל זימון לשימוע אחרי החגים", כתבו נציגי ועד העובדים. "אל מול מציאות כזו, לא נסכים למריחה אינסופית וחצאי תוכניות שאחריהן מהלך פיטורים מהיר שלא מסדיר את הסוגיות החשובות לעובדים ולעובדות. לכן, בימים הקרובים נכריז על צעדים ארגוניים ראשוניים, שמטרתם לגרום להנהלת החברה להתעשת, לשבת למו"מ אינטנסיבי עם נציגות העובדים ולהודיע שלא תבצע כל צעד חד צדדי בטרם יושגו הסכמות. היו קשובים בימים הקרובים, הודעה על הצעדים הארגוניים הראשונים תצא בהתראה קצרה".

בהקשר זה, לוואלה! ברנז'ה נודע כי בהנהלת הקבוצה התנו את "מענק" העזיבה מרצון (2 משכורות בסיס) - בתנאי שמירת סודיות מצד העובדים, ואי חשיפת פרטים בתקשורת.

בית ידיעות אחרונות. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
בית ידיעות אחרונות/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בין העוזבים: "הפנים של ynet"

"כמעט חודשיים אחרי שנמסר לנו כי יש כוונה לערוך צמצומים בהיקף חסר תקדים בקבוצה, טרם גובשה תוכנית שלמה שניתן לנהל עליה משא ומתן ראוי להסדרת המהלך"

בין הבודדים שבחרו להגיע עם ההנהלה להסכם עזיבה מרצון תחת מודל זה או אחר, נמצאים גם כתבים בכירים ו-ותיקים, ששמם היה נרדף כמעט למותג ידיעות אחרונות.

לוואלה! ברנז'ה נודע כי אחד מהם הוא הכתב הפוליטי של אתר ynet אטילה שומפלבי, שהיה במשך שנים "הפנים של ynet". שומפלבי עובד בקבוצת ידיעות כ-23 שנים, ולמעשה מלווה את אתר הקבוצה מיום הקמתו. שומפלבי שימש ככתב הפוליטי, הכתב המדיני, הפרשן הפוליטי והמגיש הראשי של אולפן ynet.

לפי גורמים בעיתון, הוא צפוי לעזוב בקרוב את הקבוצה, ולצאת לדרך חדשה. שומפלבי עצמו בחר שלא להגיב לדברים.

עוד בוואלה!

"התקשורת הישראלית עושה עבודה מצוינת. בשום מקום בעולם לא היו עושים את מה שעושים פה כבר חצי שנה"

לכתבה המלאה
אטילה שומפלבי, אתר ynet. טוויטר, צילום מסך
אטילה שומפלבי, אתר ynet/צילום מסך, טוויטר

עוזב נוסף הוא כתב "7 ימים" איתי סגל, שיעבור לחדשות 12 לשמש ככתב מגזין בתוכנית "אולפן שישי" בעריכת עורך ידיעות אחרונות לשעבר רון ירון.

"כמעט 18 שנה עבדתי בידיעות. זה המון זמן. אספתי מכאן כמה מהאנשים החשובים בחיי. כמה מהמרואיינים שפגשתי הפכו לחברי נפש. התמזל מזלי להכיר אנשים מבריקים שלימדו אותי על המקצוע אבל גם על החיים. אני לא מצטיין בפרידות אבל באמת קשה לי לדמיין איך היו נראים החיים שלי אם לא הייתי מגיע בגיל 24 לידיעות אחרונות", כתב השבוע סגל בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully