וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה נוספת לידיעות אחרונות: משרד המשפטים ביטל את אגרת הפרסום על צווי ירושה

עודכן לאחרונה: 20.9.2023 / 13:55

כחלק מהליך בקשה לצו ירושה היה נדרש כל אזרח לתשלום אגרה של כ-65 שקל לצורך פרסום בעיתונות המודפסת. מרבית המודעות מתפרסמות בידיעות אחרונות, שהרוויח מהן מיליוני שקלים בשנה. האם מדובר במסר נוסף של ממשלת נתניהו לגופי התקשורת?

משרד המשפטים ביטל את אגרת הוצאות הפרסום בעיתונות הכתובה על צווי ירושה. כך פורסם היום (רביעי) בתוכנית קלמן ליברמן בכאן רשת ב'. מדובר במהלך שעתיד לפגוע בראש ובראשונה בהכנסות עיתון ידיעות אחרונות.

עד כה, כחלק מהפרוצדורה לבקשה לצו ירושה, היה נדרש כל אזרח לתשלום אגרה של כ-65 שקל לצורך פרסום הבקשה בעיתונות המודפסת. מאחר וידיעות אחרונות היה הזוכה במכרז של לפ"מ (לשכת הפרסום הממשלתית), מודעות אלו התפרסמו כמעט ורק בו.

לפי הדיווח, בשנת 2022 נפתחו יותר מ-50,000 בקשות לצווי ירושה ובקשות לצווי קיום צוואה. המשמעות היא שבפועל, חובת תשלום האגרה הכניסה לקופת ידיעות אחרונות מיליוני שקלים בשנה.

בדומה לטענות שנשמעות על חובת פרסום מכרזים בעיתונות המודפסת, גם במקרה זה - קשה היה להוכיח את התועלת הממשית בעצם הפרסום עצמו.

יריב לוין לCBS. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
יריב לוין לCBS/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
קשה לנתק את ההחלטה גם מהקונטקסט הכללי: ערב חקיקת חוק השידורים של שר התקשורת שלמה קרעי, שאיים מפורשות כי גופים שנחשבים למתנגדים לממשלה "ייפגעו דרך הכיס"

לפי הדיווח בכאן, ההסבר לביטול נעוץ בסקר שביצע אגף השירות במשרד המשפטים בקרב מגישי התנגדות לצו ירושה ולצו קיום צוואה, ממנו עלה כי רק 3% מהציבור ציינו כי ידעו על הגשת הבקשה מהעיתונות המודפסת, וכי "בעקבות הממצאים, ובעבודה משותפת עם ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, הוחלט על הפסקת הפרסום בעיתונות המודפסת וזאת מתוך מטרה לייעל את ההליך ולהפחית את התשלומים המוטלים על האזרח במסגרת הליך הגשת בקשה לצו ירושה".

אלא שקשה לנתק את ההחלטה גם מהקונטקסט הכללי: ערב חקיקת חוק השידורים של שר התקשורת שלמה קרעי, שאיים מפורשות כי גופים שנחשבים למתנגדים לממשלה "ייפגעו דרך הכיס". למעשה, בהחלט ייתכן כי מדובר במסר נוסף לבעלי גופי התקשורת באשר ליכולות זרועות הממשלה הארוכות לפגוע בהם.

בידיעות אחרונות התנגדו, כצפוי למהלך, בין היתר בטענה כי "הפרסום בעיתון נצרך לאור חוסר האוריינות של המגזר החרדי למדיה דיגיטלית". בסופו של דבר, שר המשפטים יריב לוין ומנכ"ל המשרד החליטו לאשר את הביטול.

בית ידיעות אחרונות. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
בית ידיעות אחרונות/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

משבר מתגלגל

כאמור, זו לא החזית המרכזית עמה מתמודדת מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס בימים אלו: אתמול נחשף בוואלה! ברנז'ה כי חודש להכרזה על סכסוך העבודה בידיעות אחרונות, ורק מספר חד-ספרתי של עובדים נענו לתוכנית הפרישה מרצון שהובילה הנהלת הקבוצה. נזכיר: המתווה הוצע לעובדים במסגרת מהלך איחוד המערכות בין ידיעות אחרונות לאתר ynet, כמו גם בין חלקים אחרים בקבוצה, אשר בעקבותיו צפוי צמצום דרמטי של כ-115 תקנים בשתי החברות.

לפי גורמים בעיתון, כל מהלך הצמצומים - הגדול בתולדות העיתון, ואולי גם בענף - אמור להתפרס על פני 4-6 חודשים, כלומר עד סוף 2023. לפי אותם גורמים, גם אם תהיה פשרה מסוימת בהיקף המפוטרים, הכיוון הכללי יישאר זהה.

כך או כך, בוועד עיתונאי הקבוצה לא ממתינים בחיבוק ידיים, ובתגובה, רמזו על צעדים משמעותיים שינקטו בקרוב, עד כדי השבתה של חלקים בעיתון. ההערכה כעת היא כי כבר בימים הקרובים צפויות הפסקות עבודה יזומות של עובדי העיתון, שיבושים בהורדות לדפוס והפגנות מול בניין הקבוצה בראשל"צ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully