וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"צ מתכוון להשתלט גם על דיווחי בתי החולים, ואלו לא מתכוונים להיכנע

עודכן לאחרונה: 6.12.2023 / 8:09

דובר צה"ל מטיל מגבלות חדשות בכל הקשור לדיווחים על נפגעים במלחמה. המטרה: שליטה על תזמון המידע למועדים הנוחים לצבא. בבתי החולים אומרים: "דו"צ לקח על עצמו את תפקיד נציב המוראל הלאומי, האחריות שלנו היא קודם כל כלפי המטופלים"

בווידאו: הצהרת דובר צה"ל/צילום: לע"מ

דובר צה"ל מתכוון להשתלט גם על דיווחי בתי החולים ומטיל מגבלות חדשות בכל הקשור לדיווחיהם הנוגעים לנפגעים במלחמה. במכתב ששיגרה היום (שלישי) רע"ן תקשורת בדו"צ סא"ל עדי בראל-אבן היא מודיעה לבתי החולים על נוהל חדש על פיו מעתה יוכלו לדווח רק הודעה יומית אחת בשעה 13:00, שעה לאחר הודעה יומית של דובר צה"ל בנושא. על פי המתווה החדש, ההודעה תכלול נתונים אודות היממה האחרונה ולא תפרט על פצועים שלא פורסם אודות פציעתם באותה הודעת דו"צ האחרונה.

בז'רגון עיתונאי, הודעת בתי החולים המתאפשרת מעתה היא הודעת "פולו" יומית להודעת דו"צ ורק בתנאי שתצא כזו. במקביל, דוברי בתי החולים גם מתבקשים מעתה "להציג את תוכן ההודעה לנציג דו"צ המוצב דרך קבע בבית החולים, לאישור מהיר לפני ההפצה".

יצויין כי לא מדובר בחשש לחומרים שעלולים לפגוע בבטחון המדינה. מערכות גופי התקשורת ממילא מאשרות את הפרסומים אצל הצנזורה האמונה על תחום זה. דו"צ יודע, ומבהיר כי הרציונל לפרוצדורה החדשה הוא "הרצון לשמור על כבודם של הנפגעים ומשפחותיהם", וביחידה "מבקשים" גם "להימנע מהפצת הודעות הרומזות על הגעתם של חיילים פצועים טרם הודעת דו"צ הרשמית".

נחיתת מסוק שני עם המשוחררים משבי חמאס, בי"ח איכילוב, 28 בנובמבר 2023. ראובן קסטרו
נחיתת מסוק שני עם המשוחררים משבי חמאס, בי"ח איכילוב, 28 בנובמבר 2023/ראובן קסטרו

"שיתוף הפעולה והעדכון ההדדי קריטי להמשך העבודה"

"אף דובר לא ירצה לפגוע במדינת ישראל. אולי שכחו שאנחנו בתי חולים ממשלתיים של מדינת ישראל"

האזהרה והפרוצדורה החדשה מגיעות אחרי שני אירועים בהם היה פער ניכר בין דיווחי דו"צ (או היעדרם) ביומיים האחרונים. כך למשל, עלה כי צה"ל לא דיווח כלל על פציעתם של שלושה חיילים מפצמ"רים שכוונו למוצב נורית הסמוך לשתולה, בלילה שבין ראשון לשני. הדבר נודע לתקשורת רק לאחר שבבוקר עלה מהודעת המרכז הרפואי לגליל, על פצועים קל מרסיסים שהתקבלו בבית החולים (כמובן מבלי לציין שמדובר בחיילים או נסיבות פציעתם). בעניין אחר פרסם דובר צה"ל ביום ראשון כי 5 לוחמים נפצעו באורח קל לאחר ירי נ"ט לעבר בית הלל. בית החולים זיו בצפת דיווח על 12 פצועים שהגיעו לבית החולים. בירור העלה כי 11 מהם היו חיילים.

הנוהל החדש, המצטרף לנהלים אחרים המיישם דו"צ במלחמת "חרבות ברזל", יקשה עוד יותר על הבנת האירועים. כך, על פיו, במקרה תיאורטי שנקווה כי לא יתממש, פגיעה בה יפצעו נניח 10 בני אדם בהם 9 חיילים, תדווח אם בכלל על ידי בתי החולים כאדם אחד בלבד שהתקבל פצוע.

כצפוי, ההוראות החדשות מעוררות זעם בקרב דוברי בתי החולים. "הם ממש סוחטים אותנו", תיאר זאת אחד מדוברי בתי החולים ששוחח עם וואלה! "אף דובר לא ירצה לפגוע במדינת ישראל, תושבי מדינת ישראל או חיילי מדינת ישראל. אולי שכחו שאנחנו בתי חולים ממשלתיים של מדינת ישראל".

עוד בוואלה!

נתניהו בוחר בקפידה את מינון הופעותיו בתקשורת - לפי מצבו בבייס

לכתבה המלאה
פינוי פצועים בדרום ביום הראשון למלחמה. מסוק איחוד הצלה להק תעופה. איחוד הצלה,
פינוי פצועים בדרום ביום הראשון למלחמה. מסוק איחוד הצלה להק תעופה/איחוד הצלה

"יש לנו אחריות לפעול בשקיפות מול כלל הציבור"

"דובר צה"ל לקח על עצמו את תפקיד נציב המוראל הלאומי, אולי בשל ואקום. זה מעבר לתפקידו הקלאסי", אומר דוד רטנר, דובר בית החולים רמב"ם שבשיחה עמו עולה המילה "אבסורד", פעם אחר פעם, "כחלק מכך דו"צ רוצה להרגיל את הציבור ואת דוברי בתי החולים לשני עדכונים ביום, וזהו. במלחמה הזו הם גם רוצים לשלוט בכל התווך התקשורתי, גם בכל מה שקשור לבתי החולים".

על המכתב שגם הוא קיבל הבוקר אומר רטנר, "יש לי הסתייגות גדולה מהנוסח ואני מתכוון לשגר להם מכתב תשובה. אני אישית עובד מדינה שעובד בבית החולים הממשלתי הזה 18 שנה, ומעולם לא פגעתי בביטחון המדינה או ברגשות של משפחות נפגעים. טיפלנו פה בעשרות מקרים של לוחמי יחידות מובחרות ומסווגות, שנפצעו בפעולות עלומות וסודיות ביותר ומעולם לא הפרנו את האמון שהצבא והמשפחות נותנים בנו. לא על כך מדובר. מהרגע שהמשפחות יודעות ובכפוף לשיקולי הצנזורה, אנחנו רואים את עצמנו מחויבים לדווח לציבור ולענות בשקיפות לפניות התקשורת. והשיקולים האחרים של דובר צה"ל מעבר לביטחון המדינה ומשפחות החיילים שאני שותך להם, הם לא מעניינו של דובר בית חולים".

רטנר מזכיר גם את הסביבה התקשורתית של 2023 בה הוא וחבריו עובדים. "מבזקנים של הרשתות החברתיות מדווחים בזמן אמת על הגעה של נפגעים לבתי חולים, בוודאי בחיפה, היכן שמנחת המסוקים של בית החולים רמב"ם נצפה על ידי מאות אלפי תושבי העיר".

גם אוהד יחזקאלי דובר ומנהל שיווק ביה"ח הציבורי אסותא אשדוד, סבור שמדובר בנוהל מיותר, ורומז להמשך הפעילות העצמאית בנושא."בעת הנוכחית, לדוברי בתי החולים יש אחריות מיוחדת בכל הקשור למידע שעלול לפגוע בבטחון המדינה או להגיע למשפחות פצועים באופן לא מוסדר - מרגע שאין לכך חשש, יש לנו אחריות לפעול בשקיפות ובמקצועיות מול כלל הציבור, אמצעי התקשורת השונים ולצידם גם הנחיות דובר צה"ל ככל שניתן. בית החולים ימשיך לפועל בצורה הטובה ביותר, בכל הגזרות, כפי שעשה עד כה".

דוד רטנר דובר בית החולים רמבם. יואב איתיאל, מערכת וואלה!
דוד רטנר דובר בית החולים רמבם/מערכת וואלה!, יואב איתיאל

"היו בקשות מעודנות שנשקר"

"מבקשים מאיתנו להסתיר מידע או לעוות אינפורמציה. כבר אמרו לי 'תגיד שהגיעו רק אזרחים'"

"אנחנו מרגישים שדובר צה"ל חורג מתפקידו", אמר לוואלה! דובר בית חולים אחר, "לתפיסתי אני מייצג דוברים רבים ואני סבור שדובר צה"ל פועל מול דוברי בתי החולים באופן בלתי פרופורציונלי תוך הצבת דרישות לא נכונות לעולמות התקשורת 2023. זה רק ממחיש את אי הבנתו את העבודה של דוברי בתי החולים וככל הנראה גם את אי הבנת תפקידו וסמכויותיו ועצוב שכך הוא נוהג. האחריות של דוברי בתי החולים היא קודם כל כלפי המטופלים ובני משפחותיהם. יש לדוברי בתי החולים גם מחויבות של יידוע הציבור ובשקיפות, ותקוותם היא כך להמשיך לעבוד". הוא הוסיף, "אם ניישם את ההנחיות של דובר צה"ל אנחנו נמעל בתפקידנו" .

"יש פה יישום של אג'נדה של הסתרת מידע מהציבור. הם מנסים להימנע מלחץ לפעולה בצפון. הם מנסים לדלל את זה", טוען דובר בית חולים נוסף, שגם הוא ביקש להישאר אנונימי, "אבל, תוך כך, הם פוגעים בכמה דברים בסיסיים. מי שהוכיח את עצמו כנקודת משען וחוסן למדינת ישראל הוא מערכת הבריאות ובהתנהלות שלהם הם פשוט שומטים את הקרקע. גם חייל שמתפנה, לא עלינו, רוצה לדעת שלוקחים אותו למקום טוב ומנוסה והם פשוט מונעים מאיתנו את זה. גם לצוותים הרפואיים מגיעה הוקרה על כל ההקרבה שלהם, המשמרות הארוכות ועל כל מה שהם עושים להצלת חיים במלחמה ולמען הציבור בכלל. חלק מזה זה גם להגיש שחיילים פונו לבית חולים זה או אחר ולא באיחור ולא במינון מלאכותי ולא כהדלפות.

"מבקשים מאיתנו להסתיר מידע או לעוות אינפורמציה. כבר אמרו לי 'תגיד שהגיעו רק אזרחים'. היו בקשות מעודנות שלהם שנשקר עבורם. לדובר אחד אמרו אל תוציא הודעה כי לא כל המשפחות יודעות - הוא ערך בדיקה במחלקה אצל החיילים ובני המשפחה שהיו סמוכים למיטתם ומצא שכולם יודעים. אנחנו דוברי בתי החולים שמחים לשתף פעולה עם דובר צה"ל, אבל מי שלא משתף פעולה ומסנדל ומפריע זה הם", כך לדבריו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully