וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מתחת לרדאר, תחת אש, "רפורמת התקשורת" של קרעי יוצאת לדרך?

עודכן לאחרונה: 3.12.2023 / 11:27

האם בליכוד כבר החלו ההכנות להקדמת הבחירות באמצעות צעדי חקיקה שנועדו לפגוע בתאגיד השידור הציבורי על חשבון חיזוק ערוץ 14 ו"גלי ישראל"? ואיך קשורה לכל זה הבקשה של נתניהו מ"ערוץ המורשת" לפעול בשבת?! | פרשנות

שלמה קרעי, ראש הממשלה בנימין נתניהו. עמוס בן גרשום/לע"מ, ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
שלמה קרעי, ראש הממשלה בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, עמוס בן גרשום/לע"מ, ראובן קסטרו
קשה לומר שהפיילוט זכה להצלחה מסחררת בקרב תומכי נתניהו החילוניים והמסורתיים שצופים בטלוויזיה או גולשים ברשת בשבת

את מי שעוקב אחר עלילות נתניהו מאז פתיחת המלחמה, הידיעה שפורסמה בסוף השבוע ב"הארץ" לא ממש הפתיעה. על פי הדיווח בעיתון, בנימין נתניהו פנה ליו"ר ש"ס, אריה דרעי (יו"ר מפלגה חרדית, כן?), וביקש ממנו לפעול כדי שערוץ 14 (במקור "ערוץ המורשת") יתחיל לשדר גם במהלך השבת. למה בוצעה פנייה דווקא לדרעי? משום שדרעי נחשב מקורב מאוד לבני משפחת מירלישוילי, בעלי הערוץ, שבעבר אף תרמו לעמותות שניהלה רעייתו. ההערכה היא כי המהלך לא ייצא ממילא לפועל, בעיקר משום שהבעלים, יצחק מירלשוילי, שומר שבת אדוק (כזכור בערוץ סירבו בתוקף לשדר ביום פרוץ המלחמה, שבת, שמחת תורה, 7 באוקטובר). לא מעט ביקורת נכתבה על מירלשוילי מאז הפך ערוץ 14 לשחקן בולט ושנוי במחלוקת בטלוויזיה המסחרית הישראלית, אבל לזכותו ייאמר שעל השבת, לא יוותר, אפילו לא עבור נתניהו.

למעשה, כבר לפני כמה חודשים, הרבה לפני פרוץ המלחמה, ובזמן שהמחאה נגד ניסיון ההפיכה המשטרית שהובילו נתניהו ואנשיו התחזקה - פורסם בוואלה! ברנז'ה כי נתניהו אינו שבע רצון מכך שערוץ 14 לא משדר בשבתות ובחגים ו"מפקיר" מבחינתו את הזירה ל"אולפני שישי" בערוצים 11,12,13 (שנותרו בשבועות האחרונים "נטולי שופרות"). כדי לנסות ולהילחם בעניין, אף החל גדי טאוב, מתומכיו של נתניהו, להפעיל מעין "אולפן שישי" אינטרנטי, מידי ערב שבת בערוץ יוטיוב ייעודי תחת האכסניה האוהדת ומזוהה של אתר "מידה" - קשה לומר שהפיילוט זכה להצלחה מסחררת בקרב תומכי נתניהו החילוניים והמסורתיים שצופים בטלוויזיה או גולשים ברשת בשבת (בתוכניות - שמהדהדות את המסר השחוק נגד "ערוצי התבהלה" - צפו אלפים בודדים בלבד, גם הם באופן מצטבר ולא בשידור החי).

מפלגת ש"ס. יונתן זינדל, פלאש 90
מפלגת ש"ס/פלאש 90, יונתן זינדל

ההרתעה של נתניהו מול מירלשוילי

״רפורמת התקשורת״ של קרעי אמנם לא התקדמה – אך ההערכה היא שסעיפים מרכזיים ממנה יעברו באיטיות ו"מתחת לרדאר"

"הפקרת הזירה" בערב שבת בערוץ 14 הייתה עד כדי כך קריטית עבור נתניהו, שהיה מי שקשר בינה לבין "הפיצוץ המבוקר" שהיה לו בשעתו עם ערוץ 14. הקרע שנוצר אז בין נתניהו ובעיקר בין לשכת שר התקשורת, שלמה קרעי, לבין ערוץ 14, איים לפגוע ב"דיל" הבלתי כתוב שבין הצדדים: הערוץ, שנהנה מבלעדיות בקרב קהל הימין הביביסטי, מגישה חופשית לשרי הליכוד ובעיקר מהטבות לכאורה וכוונות למתן הטבות רגולטוריות לכאורה מהשלטון - הפך תלוי בנתניהו ערב חקיקת "הרפורמה החדשה בתקשורת" שהוביל קרעי.

נתניהו לא רצה שסיפור "ישראל היום", שהפנה לו, מבחינתו, כתף קרה והפסיק לשרת אותו, יחזור על עצמו שוב גם עם מיטיביו החדשים-ישנים ערוץ 14. לכן החליט "לפתוח את שוק התקשורת" גם לגופי חדשות נוספים בעברית, שיוכלו לפעול ולתמוך בו - למשל באמצעות הפיכת i24news של מקורבו פטריק דרהי, לערוץ חדשות בעברית, שיוכל להתחרות בערוץ 14. את זה, מיותר לומר, מאוד לא אהבו בערוץ 14. המתיחות בין הצדדים הובילה אז לתגובת נגד של בעלי ערוץ 14, מירלשוילי, שסירב לפגוש את השר קרעי.

בניסיון לשוב ולחזק את ערוץ 14, ואת תחנת הרדיו שתומכת במשנתו כמעט באופן מוחלט - "גלי ישראל" ולהרחיב את קהל צופיו ומאזיניו (כחלק מהיערכות לבחירות מיד אחרי המלחמה?) שר התקשורת קרעי מנסה לפעול עכשיו בדרכים אחרות - המלחמה לא מפריעה לו, להפך הוא משתמש בה. חודשיים לתוך המלחמה - "רפורמת התקשורת" של קרעי אמנם לא התקדמה - וספק אם תקרום עור וגידים בנוסח המקורי שלה. ההערכה היא עתה, שסעיפים מרכזיים ממנה יעברו באיטיות ו"מתחת לרדאר", בזה אחר זה, בהליכי חקיקה בחסות המלחמה ו"המצב המיוחד" בעורף.

עוד בוואלה!

סדקים בחומה: מה עומד מאחורי הפיצוץ בין קרעי לערוץ 14 (רמז: הרבה מאד כסף)

לכתבה המלאה
אולפן שישי של הביביזם החילוני, בחסות אתר "מידה" המזוהה עם ראש הממשלה. צילום מסך, צילום מסך
הפיילוט. גדי טאוב בערב שבת/צילום מסך, צילום מסך

יש מתנות חינם

הצעת החוק למעשה מכשירה את השידור בעידן פלוס גם בימי חול - לאורך כל השבוע. המשמעות: חיזוק הרייטינג של ערוץ 14

בימים האחרונים עלו כמה יוזמות חקיקה שגיבש קרעי, בזמן שהלחימה נמשכת, שבבסיסן חיזוק ערוץ 14 ו"גלי ישראל", על חשבון כספי הציבור ותאגיד השידור הציבורי. המשותף לכל היוזמות - העברת כספי משלמי מסים לבעלי הון פרטיים. אחרי שביטל לערוץ 14 חובות בגובה 19 מיליון שקל, צפויה היום (ראשון) לעלות בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק חדשה שעתידה לאפשר לערוץ 14 לעלות על פלטפורמת עידן פלוס בחינם ("לתקופת המלחמה בלבד" - כלשון הצעת החוק).

הרציונל, לכאורה: לאפשר לערוץ 14 להפעיל "גל שקט" בשבתות, שבו יוכלו להשתמש גם ישראלים שלא מחוברים ללווין או לכבלים. התשלום עבור ההטבה הרגולטורית הזו, בסך מיליוני שקלים לשנה, יבוצע בעקיפין על ידי האוצר, ערוץ כנסת ובעיקר באמצעות תקציב תאגיד השידור הישראלי - שיכול היה לעשות תוכן חדש במיליוני השקלים הללו, ולסייע במשהו לתעשיית ההפקה הישראלית שנלחמת בימים אלה על הישרדותה.

הצעת החקיקה התמוהה של קרעי מעלה עוד סימני שאלה, בעיקר משום שהתאגיד עצמו מפעיל כבר תקופה ארוכה "גל שקט" בכל הארץ בשבתות באמצעות רשת הרדיו "מורשת". בנוסף, הצעת החוק למעשה מכשירה את השידור בעידן פלוס גם בימי חול - לאורך כל השבוע. המשמעות: חיזוק הרייטינג של ערוץ 14.

יאיר נתניהו ויועצו של נתניהו גלעד צוויק ברדיו גלי ישראל. צילום מסך, צילום מסך
הטבה משמעותית לרדיו הבית. גלי ישראל/צילום מסך, צילום מסך

לחבר בין הנקודות

וזה עוד לא הכל - צעד נוסף שמתכנן קרעי בחסות המלחמה ועלול לפגוע בשידורי הרדיו של תאגיד השידור, גלי צה"ל וגלגלצ הוא הצעת חוק חדשה שפורסמה בהפתעה גמורה, כמעט בהיחבא בשבוע שעבר, והועברה להערות הציבור. על פי ההצעה תחנות רדיו אזוריות, ובהן תחנת גלי ישראל (שמזוהה עם משפחת נתניהו) - יהפכו לארציות. ההצעה תאפשר לתחנות אזוריות להגביר את הספק המשדרים שלהן ובעצם להפוך לתחנות ארציות ("לתקופת המלחמה בלבד" - כלשון הצעת החוק). ההסבר של קרעי הוא שהתחנות יוכלו להשמיע באופן ארצי התרעות של פיקוד העורף - דבר שממילא קורה בשמונה התחנות של התאגיד ובשתי תחנות גל"צ הארציות.

ועכשיו כדאי לנסות ולחבר בין כל הנקודות: הקרב על השבת בערוץ 14, העלאת ערוץ 14 לעידן פלוס וחיזוק "גלי ישראל" - האם זו הדרך שבה נערך נתניהו לקראת הקדמה אפשרית של הבחירות? מתן הטבות רגולטוריות לגופים שמזוהים עם הקו שהוא מוביל והכל על חשבון הציבור במטרה להשיג עוד עיניים צופות ועוד אוזניים מאזינות כשתיפתח באמת "ועדת החקירה הציבורית" לאירועי השבת ההיא? התשובות בקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully