וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פירות ההשקעה: 5% צפייה ל"דו"ח רולניק"

עודכן לאחרונה: 22.1.2024 / 11:22

פרק הפתיחה בתוכנית התחקירים החדשה של התאגיד השיג נתון סביר, אך האם הוא שווה את ההשקעה? וגם, מהי יחידת הזמן הקצרה ביותר שהתגלתה במדע (התשובה: בין פרסום ידיעה על כאן 11 לשיגור מכתב של קרעי)

בווידאו:הצצה לדוח רולניק/כאן 11

תוכנית התחקירים של תאגיד השידור "דו"ח רולניק", שהפרק הראשון (מתוך שישה) שלה שודר אמש (ראשון) השיגה נתון צפייה של 5%. מדובר בנתון סביר אך נמוך בהרבה מהיקף הצפייה בפריים או בתוכניות מקבילות בערוצים המסחריים.

לשם השוואה, פרק פתיחת העונה האחרונה של תוכנית התחקירים "זמן אמת" על מסך התאגיד הניב 6.6% צפייה וככל הנראה לא עבדו עליו שנתיים והוא לא נהנה מקמפיין השקה חוצה פלטפורמות.

הסדרה דו"ח רולניק שעלתה בכאן 11 ובכאן BOX בהפקת "העמק תקשורת" בבעלות מנכ"ל ערוץ עשר לשעבר יוסי ורשבסקי, עוררה כותרות בימים האחרונים כותרות, לא מהסיבות או בנסיבות בהן רצו יוצריה.

רקע קצר: בניגוד לסדרות קודמות של רולניק שעסקו בעיקר ביחסי הון-שלטון-עיתון, הסדרה הנוכחית, המשודרת ברצף במשך שבוע, עוסקת באופן בו הרשתות החברתיות שינו את חיינו לרעה, והפכו את הפוליטיקה והחברה שלנו למקוטבת יותר - לא בדיוק משהו שבממשלת ישראל והעומד בראשה, המבסס את הפופולריות הציבורית שלו במידה רבה על שימוש ברשתות חברתיות - שמחו לראות.

אתמול פורסם בגלובס (מתחרה ישיר של דה מרקר של רולניק) כי תאגיד השידור השקיע כ-600 אלף שקל בכל אחד מששת הפרקים בתוכנית. לפי הפרסום, "הסכום נחשב גבוה פי שניים מתוכנית תחקירים סטנדרטית, ואף כזה שמתקרב ואולי אפילו עוקף את 'עובדה' של חדשות 12". הפרסום בגלובס תלה את ההוצאה הגדולה יחסית "על חשבון משלם המיסים" בשינויים שנערכו בשנתיים האחרונות, שהובילו לניפוח התקציב.

ראשית לעובדות: בישראל שלוש תוכניות תחקירים, כך שלא ברור למה הכוונה במושג "סטנדרטי". מדובר בתוכנית "המקור" של רשת 13, "עובדה" של קשת 12 (ולא חדשות 12) ו"זמן אמת" של תאגיד השידור.

לפני כשנתיים נחשף בוואלה! ברנז'ה כי בתאגיד השידור הציעו לדרוקר לעבור ולשדר את "המקור" בסכום של כ-400 אלף לפרק. עוד נחשף כי עלות צילום והפקה של תוכנית בודדת של "עובדה" נאמדת בכ-550 אלף שקל. ההערכה בענף היא כי "זמן אמת" של תאגיד השידור - הנחשבת לזולה משמעותית מהן - עומדת על כ-250 אלף שקל. מאז, יש להניח, העלויות עלו - כך שבכל מקרה, לא מדובר במחיר כפול.

גלובס על רולניק. צילום מסך, צילום מסך
עיגולי פינות. גלובס/צילום מסך, צילום מסך
בתאגיד הוציאו קרוב ל-5 מיליון שקלים על הסדרה. סכום גבוה בכל קנה מידה, בוודאי כשמדובר בכסף ציבורי

ועדיין, מדובר בתקציב גבוה או דומה לזה של "עובדה" המצליחה. בתאגיד מסבירים כי תוכניתו של רולניק בניגוד לעובדה והמקור, הוציאה סכום גדול של כסף עבור צילומים בחו"ל וכי היא צולמה ונערכה לפני 7 באוקטובר, כך שהיה צריך לצלם פרקים מחדש ולערוך אותם מחדש ולכן המחיר עלה מסכום שקרוב ל-500 אלף שקל לסכום שקרוב ל-600 - "ועדיין לא הגיע ל-600".

אלא שבזאת לא הסתכמו ההוצאות על הסדרה. לוואלה! ברנז'ה נודע כי בתאגיד הוציאו קרוב למיליון שקל עבור קמפיין ההשקה לתוכנית - חלק בבארטרים. הצצה לעלויות התקבלה ממש פה לפני מספר ימים, בפרסום אודות ההחלטה בקבוצת ידיעות אחרונות להוריד ברגע האחרון מהאוויר את קמפיין הקידום לסדרה. שווי הקמפיין עליו ויתרו בעיתון - כ-200 אלף שקל. במילים אחרות: בתאגיד הוציאו קרוב ל-5 מיליון שקלים על הסדרה. סכום גבוה בכל קנה מידה, בוודאי כשמדובר בכסף ציבורי.

כאן, כאמור, יש להכניס משתנה נוסף ממנו בתאגיד מעדיפים להתעלם: "עובדה" נחשבת לאחת התוכניות הנצפות בקשת 12. הראיון האחרון שערכה אילנה דיין עם גדי אייזנקוט במסגרת עובדה, לדוגמה, זכה ל-17.3% - למעלה מפי שלושה מזו שזכה לה רולניק בתאגיד. גם אם לוקחים בחשבון את המנדט שיש לתאגיד לייצר סדרות בעלות ערך ציבורי שלא מגיעות דרך "החור שבגרוש" וגם אם אלפי צופים נוספים יצפו בסדרה ביוטיוב - עדיין מדובר בהשקעה בסדר גדול שמעלה לכל הפחות סימני שאלה.

עוד בוואלה!

בידיעות אחרונות סירבו לפרסם קמפיין לסדרה החדשה של רולניק

לכתבה המלאה
שר התקשורת שלמה קרעי. ראובן קסטרו, PEXELS, מערכת וואלה!
הרים את הכפפה. קרעי/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו, PEXELS
קרעי: "כמעט כל גופי הממשלה נדרשו לקיצוצים משמעותיים בתקציביהם, אולם גזרות אלו פסחו על התאגיד"

את הכפפה הרים ראשון, פחות משעה לאחר פרסום הידיעה בגלובס, כצפוי - שר התקשורת שלמה קרעי, שלא מפספס הזדמנות להתנגח בתאגיד השידור במטרה להחלישו. "אין זה סביר שהתאגיד ינהג בפזרנות בכספי הציבור שהופקדו בידיו", כתב קרעי, במקביל למספר עיתונאי ימין שהדהדו את המסר, במה שנראה כמו קמפיין מתוכנן ומכוון.

"בעקבות הפרסום שמצא כי תאגיד השידור הציבורי השקיע כ-600 אלף שקל בפרק בתוכניתו של גיא רולניק, שיגר הערב שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי מכתב לרואי החשבון המבקרים של התאגיד בדרישה לעריכת ביקורת מיוחדת ולמסירת מידע בעניין תאגיד השידור הישראלי", ציין קרעי.

"שר התקשורת פנה לרואי החשבון המבקרים של התאגיד בדרישה לערוך בדחיפות ביקורת מיוחדת בספרי התאגיד ולמסור לו את ממצאיה, לאור ההשקעה בסכום חריג ביחס למקובל בענף, העולה אף על עלויות ההפקה של תכניות דומות בשידור המסחרי". עוד הוסיף השר כי: "מצויים אנו בתקופה משקית קשה, הנגרמת בשל המלחמה שהתרגשה עלינו. כמעט כל גופי הממשלה נדרשו לקיצוצים משמעותיים בתקציביהם, אולם גזרות אלו פסחו על התאגיד. חרף זאת, אין זה סביר שהתאגיד - אף בשגרה, לא כל שכן בתקופת קיצוצים - ינהג בפזרנות בכספי הציבור שהופקדו בידיו".

"מקום שידורה הטבעי הוא בשידור הציבורי"

מתאגיד השידור נמסר בתגובה: "תאגיד השידור הישראלי משקיע, מתוקף חוק ועל בסיס קריטריונים מקצועיים בלבד, מילוני שקלים בשנה ביצירה ישראלית והפקות מקומיות - שכוללות תוכנית תחקירים, תעודה, דרמה תרבות ובידור. הערב תעלה בכאן 11 ובכאן BOX תוכנית תחקירים חדשה בת שישה פרקים, העוסקת במונפולים הגדולים והמשפעים בעולם. הפרק הראשון יעסוק במידת תרומתן של ענקיות הרשתות החברתיות העולמיות לטבח שביצע חמאס.

"מקום שידורה הטבעי של הסדרה, שספק אם יכולה היתה למצוא מקום בערוצים המסחריים, הוא בשידור הציבורי. התוכנית אינה תוכנית דוקומנטרית או תכנית ראיונות, אלא תוכנית תחקיר שבה פועלים כמה מהתחקירנים המובילים בישראל, המתבססת על תחקיר חובק עולם וכוללת צילומים בשורה ארוכה של מוקדים על פני הגלובוס.

"התוכנית תוכננה לעלות לשידור לפני טבח 7 באוקטובר. בעקבות המלחמה היא צולמה בחלקים נרחבים שלה מחדש נערכה שוב, ועברה את ההתאמות התקציביות והתוכניות הנדרשות נוכח הארועים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully