וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הודות" לערוץ 14, גם קשת ורשת ייהנו מהטבות בשווי מיליונים, תחת תירוץ של "הגברת התחרות"

עודכן לאחרונה: 17.3.2024 / 13:14

ברגע האחרון, גם קשת 12 ורשת 13 נכנסו להצעת החוק של ח"כ אריאל קלנר שתידון בוועדת הכלכלה, ושתביא לכך שכספי ציבור יממנו את ההפצה של שידוריהם על גבי מערך עידן +. מכון זולת: "הצעות שמרחפת מעליהן אי חוקיות ופגיעה ברורה באינטרס הציבור"

שר התקשורת שלמה קרעי, לוגואים של הערוצים הישראלים. ראובן קסטרו, כאן 11, קשת 12, רשת 13, עיבוד תמונה
שר התקשורת שלמה קרעי, לוגואים של הערוצים הישראלים/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, כאן 11, קשת 12, רשת 13

סדרי עדיפויות: בעיצומה של המלחמה תתכנס מחר (שני) ועדת הכלכלה לדון בהצעת חוק שמטרתה להכשיר הטבות של מיליונים לערוץ 14, זאת בטענה שהוא ערוץ ינוקא שזקוק להגנות. הצעת חוק ממשלתית דומה לא עברה לפני מספר חודשים את משרדי המשפטים והאוצר בטיעון של חוסר שיוויוניות מול הערוצים האחרים. אז מה עושים? קרעי מנסה לקדם אותה בוועדת הכלכלה באמצעות חוק פרטי של ח"כ אריאל קלנר (ליכוד) במסלול עוקף, שברגע האחרון, תופסים עליו טרמפ גם הערוצים המסחריים המתחרים.

על פי ההצעה, ערוץ 14 שבבעלות יצחק מירילשוילי ישודר בעידן פלוס, זאת למרות חוב לרשות השנייה על הפצת השידור וחובות בסך מיליוני שקלים שצבר במהלך השנים, ושנידונים בימים אלו בבית המשפט. מדובר בהצעת חוק פרטית שיזם כאמור ח"כ קלנר (הליכוד) בתמיכתו של שר התקשורת שלמה קרעי, והיא קובעת כי יש להפחית את דמי ההפצה של הערוצים הזעירים מ-2 מיליון שקל בשנה ל-15 אלף שקל בשנה בלבד. ערוץ 14 נחשב לערוץ זעיר.

מאחר ולפי חוות הדעת של היועצים המשפטיים במשרדי האוצר והמשפטים אין דרך שחוק לא שיוויוני מהסוג הזה שיועיל רק לערוץ 14 יוכל לעבור בג"ץ, לנוסח האחרון שאושר בוועדת שרים לאחרונה, מצטרפים גם הערוצים המסחריים קשת 12 ורשת 13 שייהנו מהפחתת תשלום גורפת בעלות כולל של כ-20 מיליון שקל לשנה על חשבון המדינה.

ח"כ אריאל קלנר, השמעת הכרעת דין קוסאי עבאס בגין ניסיון רצח, יידוי אבן לעבר כלי תחבורה, חבלה והתפרעות במהלך מבצע שומר חומות בעיר עכו, בימ"ש מחוזי חיפה, 13 ביולי 2023. שלומי גבאי
ח"כ אריאל קלנר, השמעת הכרעת דין קוסאי עבאס בגין ניסיון רצח, יידוי אבן לעבר כלי תחבורה, חבלה והתפרעות במהלך מבצע שומר חומות בעיר עכו, בימ"ש מחוזי חיפה, 13 ביולי 2023/שלומי גבאי
ההצעה מגלמת הסדרים פרסונליים פסולים שיש בהם משום העדפה ברורה של בעלי הון אינטרסנטים על חשבון הקופה הציבורית והאינטרס הציבורי

ההצעה איננה מפרטת את המקורות התקציביים למימון וכיסוי חובות הערוצים לרשות השנייה (מעבר לדרישה להעניק לקרעי את המנדט לתמחר את חומרי הארכיון של תאגיד השידור הציבורי "כאן", ולשלול ממנו את היכולת לגבות תעריפים מסחריים עבור השימוש בהם - נושא שייטיב אף הוא עם ערוץ 14) ומגלמת הסדרים פרסונליים פסולים שיש בהם משום העדפה ברורה של בעלי הון אינטרסנטים על חשבון הקופה הציבורית והאינטרס הציבורי.

מהעמותה החברתית לובי 99 נמסר כי הם "מתנגדים להצעת החוק אשר נותנת הטבות לערוצים המסחריים, ולבעלי ההון השולטים בהם, על חשבון הקופה הציבורית, ומאפשרת להם לעשות שימוש במשאבים ציבוריים בעלות מינימלית, באמתלה של הגברת התחרות והמגוון בשוק התקשורת. תמוה, על שדווקא בתקופת המלחמה, והקיצוצים בתקציב הנובעים ממנה, הממשלה עסוקה במתן הטבות לבעלי הון על חשבון הקופה הציבורית".

בנוגע לחלקה השני של הצעת החוק המטילה על תאגיד השידור הציבורי חובה לאפשר שימוש בחומרי הארכיון בעבור תשלום המוגבל לעלויות התפעול השוטף. טענת הלובי כי "הגופים המשדרים המסחריים ירוויחו איפוא פעמיים על חשבון הציבור: פעם אחת בקבלת חומר, שנוצר במימון ציבורי ושייך לציבור, בעלות זניחה, ופעם שניה - באמצעות קבלת מימון מפרסומות או מדמי מנוי על שימוש בחומרים אלה. המפסיד המרכזי מהצעת החוק הוא הציבור".

עוד בוואלה!

הניסיון העשיר, המכתב רצוף הקלישאות לעובדים וסימני השאלה: מה עומד מאחורי המהלך המשונה של מינוי המנכ"ל החדש של רשת 13

לכתבה המלאה
הפטריוטים 23-24 בדצמבר. ערוץ 14, צילום מסך
הפטריוטים 23-24 בדצמבר/צילום מסך, ערוץ 14

"אי חוקיות ופגיעה ברורה באינטרס הציבור"

גם במכון זולת לשוויון וזכויות אדם ותנועת רגולציה הוגנת בראשות ליאורה ניר מתנגדים לחוק ומסרו: "הצעות אלה הן הצעות שמרחפת מעליהן אי חוקיות ופגיעה ברורה באינטרס הציבור. הן יוצרות הסדרים פרסונליים שנתפרו, הלכה למעשה, למידותיו, מצבו וצרכיו הספציפיים של ערוץ 14. בנוסף, הן יגרמו לחיסרון תקציבי שיועמס על הציבור. כל זאת ללא ביסוס וללא הצדקה, באופן בלתי מידתי, ובאופן שלא יביא להגברת התחרות.

"הסדרים פסולים אלה הובאו ללא כל בסיס עובדתי או בדיקה כלכלית ותחרותית, ומבלי שתעמוד בפני המחוקק האפשרות לבחון את ההצדקה הכלכלית והציבורית להטבות כה משמעותיות לגורמים המשדרים ולבעלי ההון. הענקת הטבות כלכליות מסוג זה בסך של עשרות מיליוני ש"ח פסולה בכל מקרה, ופסולה שבעתיים במצב החירום המלחמתי הנוכחי. אבסורד הוא שאפילו בעת הזו בוחר המחוקק לעסוק במתן הטבות שלטוניות בסכומי עתק לבעלי ההון, ולהוסיף פגיעה מיותרת בציבור, במקום לפעול לטובת הציבור ולרווחתו".

"כלי תעמולה של הליכוד"

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) מסר: "ערוץ 14 הוא לא גוף תקשורת, אלא כלי תעמולה של הליכוד ונספחיו שבתמורה לשירותיו מקדמים בעבורו הטבות שניתפרו במיוחד לצרכיו. הקואליציה לא לומדת מהניסיון בחוק טבריה וחוק הנבצרות שכניסתם לתוקף נדחתה על ידי בג"צ וממשיכה לקדם חוקים פרסונליים, הפעם בעבור ערוץ הבית שלה.

"מדובר בעוד שלב בניסיונות הקואליציה לפגוע בתקשורת החופשית בישראל. מקווה מאוד שהפעם יהיו מי מבין חברי הקואליציה שלא יסכימו לשתף פעולה עם חוק שכל מהותו הינה סיוע לא ראוי ולא תקין ציבורית וחוקית לערוץ שעיקר תפקידו הינו להלל את ראש הממשלה, משפחתו ושותפיו הפוליטיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully