וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדשות 12 הפופולרית בישראל, 14 אחריה - אלא שכאן עם האמון הגבוה ביותר

וואלה! ברנז'ה

עודכן לאחרונה: 1.5.2024 / 17:18

עוד עולה מסקר המכון לדמוקרטיה על הרגלי צריכת התקשורת מאז תחילת המלחמה כי מעל שלושה רבעים מהציבור סבורים שההחלטה של ערוצי הטלוויזיה לא לשדר את סרטוני החטופים שפרסם חמאס הייתה נכונה

דני קושמרו, המהדורה המרכזית של חדשות 12, בארי, 7 באפריל 2024. קשת, צילום מסך
דני קושמרו, המהדורה המרכזית של חדשות 12, בארי, 7 באפריל 2024/צילום מסך, קשת

המכון הישראלי לדמוקרטיה מפרסם היום (רביעי) דוח מיוחד על הרגלי צריכה ואמון בתקשורת וברשתות החברתיות הכולל את 7 החודשים מאז תחילת המלחמה בעזה. לפי הדוח, אתרי חדשות באינטרנט הם אמצעי התקשורת השכיח ביותר לצריכת חדשות. כשני שלישים (63%) בודקים חדשות באתרים על בסיס יומי. אחריהם הרשתות החברתיות - 59.5%, הטלוויזיה - 58% ו-ווטסאפ וטלגרם - 52%.

כצפוי, מבין ערוצי הטלוויזיה במקום הראשון בישראל לצריכת חדשות הוא חדשות 12 - 51% ציינו אותו כמקור העיקרי.ערוץ הטלוויזיה השני בשכיחותו הוא ערוץ 14 - 20%. במקום השלישי חדשות 13 וכאן 11 - עם 13% כל אחד.

עם זאת, כשבוחנים מהו המקור העיקרי והמשני לצריכת חדשות, במקום הראשון, חדשות 12 עם 72.5%, במקום השני חדשות 13 עם 45%, במקום השלישי כאן 11 עם 37% ובמקום הרביעי ערוץ 14 עם -30%. לעומת זאת - בקרב צופי ערוץ 14 כמעט רבע דיווחו שאין אף ערוץ שני לצריכת חדשות.

מיכאל שמש, משדר מיוחד על דוח ועדת החקירה על אסון הר מירון, כאן 11, 6 במרץ 2024. כאן 11, צילום מסך
מיכאל שמש, משדר מיוחד על דוח ועדת החקירה על אסון הר מירון, כאן 11, 6 במרץ 2024/צילום מסך, כאן 11
עדות נוספת עד כמה צופי ערוץ 14 "מגויסים": אם בוחנים את האמון בקרב הערוץ בו צופים - 85% מצופי ערוץ 14 נותנים בו אמון

בשאלת האמון בתקשורת, השיעור הגבוה ביותר של הנשאלים נותנים אמון בכאן 11 (60%); אחריו חדשות 12 (54%); חדשות 13 (46%); וערוץ 14 (35%). גם בהקשר זה ישנה עדות נוספת עד כמה צופי ערוץ 14 "מגויסים": אם בוחנים את האמון בקרב הערוץ בו צופים - 85% מצופי ערוץ 14 נותנים בו אמון. בקרב צופי הערוצים האחרים, רמת האמון גם היא גבוהה, אך פחות - סביב 70%. האמון הממוצע בכלל המדגם עבור כלי התקשורת הינו 46%.

באשר לפרופיל הצופים: שיעור החילונים גבוה הרבה יותר בקרב הצופים בחדשות 12 (59%) ו-13 (63%) לעומת כרבע בערוץ 14. בערוץ 14 שיעור בולט מאוד של צופים ממחנה הימין לעומת פיזור דומה של המחנות הפוליטיים בין הערוצים האחרים. עוד עולה מהדוח כי יותר ממחצית (51%) מצופי ערוץ 14 אינם צורכים חדשות בשבת כאשר הערוץ אינו משדר.

עוד בוואלה!

"אם לזקן יש החלטות פוליטיות שיעמוד מאחוריהן, ולא מאחורי קוד אתי מדומיין"

לכתבה המלאה
מקור בחמאס לערוץ 14. ערוץ 14, צילום מסך
אמון גבוה. שקופית "המקור בחמאס" של ערוץ 14/צילום מסך, ערוץ 14

פייסבוק משאירה אבק לטויטר

ומה באשר לרשתות חברתיות: לפי הדוח, חברת מטא חולשת על צריכה עצומה כמקור חדשות מרשתות חברתיות. פייסבוק היא הרשת החברתית השכיחה ביותר לצריכת חדשות כמקור העיקרי או מקור משני (72%). אינסטגרם במקום השני עם 46.5%. אחוז המשתמשים ב-X (לשעבר טוויטר) כמקור עיקרי ומשני - 12% בלבד.

שאלה נוספת שנשאלה במדגם נגעה להחלטה של ערוצי הטלוויזיה המרכזיים שלא לשדר את סרטוני החטופים שהפיץ חמאס כדי לא לשתף פעולה עם "טרור פסיכולוגי" - החלטה שספגה ביקורת ברשתות החברתיות.

מעל שלושה רבעים מכלל המדגם, ללא פערים בין המחנות הפוליטיים, סבורים שההחלטה של ערוצי הטלוויזיה לא לשדר את סרטוני החטופים שפרסם חמאס הייתה נכונה. שליש מהמשיבים צפו בתכנים הקשורים למלחמה שרשתות הטלוויזיה החליטו שלא לשדר. 44% מכלל המרואיינים דיווחו שהתחרטו על צפייה באינטרנט בסרטונים הקשורים למלחמה.

הוריו של  הירש גולדברג-פולין מגיבים לסרטון של חמאס. על פי סעיף, באדיבות המשפחה, עיבוד תמונה
הוריו של הירש גולדברג-פולין מגיבים לסרטון של חמאס/עיבוד תמונה, על פי סעיף, באדיבות המשפחה
"בועת מידע בערוצי הטלוויזיה: הימין, המרכז והשמאל בישראל מכירים את ערוצי המיינסטרים, אך רק הימין מכיר את ערוץ 14. בועת המידע היא חד כיוונית"

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה ומומחית למשפט, טכנולוגיה ותקשורת, אשר ערכה את הסקר הרחב, התייחסה לתמונת צריכת החדשות בישראל: "הטלוויזיה, אתרי החדשות והרשתות החברתיות מתחרים ראש בראש כמקורות עיקריים לצריכת חדשות בישראל. זאת, למרות שעל הטלוויזיה יש רגולציה מאוד כבדה, ואילו על שני האחרים אין בכלל. כך נראה מגרש משחקים עקום, הן במובן של מחויבויות עצומות שחלות על הטלוויזיה וניסיונות בלתי פוסקים להתערבות פוליטית ברגולציה, והן במובן של היעדר מוחלט של אסדרה בנוגע לרשתות החברתיות: לא מחויבויות תוכן והשקעה כספית ביצירה הישראלית ולא מחויבות למניעת שיח רעיל או פוגעני".

היא הדגישה כי נוצרת "בועת מידע בערוצי הטלוויזיה: הימין, המרכז והשמאל בישראל מכירים את ערוצי המיינסטרים, אך רק הימין מכיר את ערוץ 14. בועת המידע היא חד כיוונית, כי מחצית ממצביעי הימין צופים גם בחדשות 12, 13 וכאן 11. ואילו, מקרב מצביעי המרכז והשמאל יש שיעורי אפסי של צופים בערוץ 14".

באשר לאמון בתקשורת, ציינה ד"ר שוורץ אלטשולר: "קצת פחות ממחצית מהציבור מאמין לתקשורת. אבל, כשמסתכלים מקרוב, מבינים כי אין דבר כזה 'תקשורת' כמונח כללי. כששואלים את הציבור מה רמת האמון שלו באמצעי התקשורת שאותם הוא צורך - ברמת סוג אמצעי התקשורת או ערוץ ספציפי - האמון עולה באופן דרמטי".

בנוגע לחברת "מטא", ציינה כי "חברת מטא הופכת להיות הגורם השלישי החזק בישראל מבחינת צריכת חדשות, לצד קשת 12 וקבוצת ידיעות. מטא חולשת על פייסבוק, אינסטגרם וואטסאפ. אכן היא לא מבצעת עריכה עיתונאית, אך היא אחראית לקביעת גבולות השיח ובעצם מחליטה לאילו סוגי מידע ייחשפו הישראלים, היא אמורה להיות אחראית להגנה על הישראלים מפני תוכן פוגעני וסרטוני זוועה, השפעה מצד גורמים זרים ועוד".

"הפגיעות שלנו לדיסאינפורמציה ניוז מאוד גבוהה", מדגישה ד"ר שוורץ אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, "יש כאן שרשרת: ישראלים מספרים לעצמם וסומכים על עצמם שהם יודעים להבחין בין אמת לפייק, והם גם לא מתחרטים על תכנים ששיתפו. זאת בניגוד לכל מה שידוע ממחקרים על דיסאינפורמציה, ובניגוד לחרטה של חלק גדול מהציבור על צפיה בסרטוני זוועה. הישראלים מציגים ביטחון מופרז, חולים בשתפת ולא מודעים לכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully