וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיתונאי חדשות 13 במכתב חסר תקדים להנהלה: "מינוי שמאלוב-ברקוביץ' יגרום לבית לקרוס על יושביו"

עודכן לאחרונה: 13.6.2024 / 16:16

"‎אנו מביעים תדהמה ושאט נפש בעקבות החלטתו המבישה של הדירקטוריון", כתבו עובדי ועיתונאי חדשות 13. "ברקוביץ' אינה כשירה משפטית וערכית למשרה הרגישה. אנו מביעים אי-‎אמון בהחלטתכם"

יוליה שמאלוב ברקוביץ'. ענבל מרמרי,
"אינה כשירה משפטית וערכית למשרה הרגישה". יוליה שמאלוב ברקוביץ'/ענבל מרמרי

עיתונאי ועובדי חדשות 13 שלחו מכתב חסר תקדים בחריפותו נגד החלטת דירקטוריון חדשות 13 למנות את יוליה שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות. בתוך כך, לוואלה ברנז'ה נודע כי לאחר ששמאלוב ברקוביץ יצאה לבנייני רשת ברמת החייל, עיתונאי החברה פנו לרשות השנייה בדרישה להורות להנהלת רשת שלא להכניס אותה למתקנים ברמת החייל ובנווה אילן, עד לקבלת החלטה בעניין דרישתם לפסול את המינוי.

"‎אנו, עיתונאיות ועיתונאי 'חדשות 13', מביעים תדהמה ושאט נפש בעקבות החלטתו המבישה של דירקטוריון החברה בהשתתפותכם, למנות את הפוליטיקאית יוליה שמאלוב-ברקוביץ' לתפקיד המפתח של מנכי"לית חברת החדשות השנייה בגודלה בישראל. ברקוביץ' אינה כשירה משפטית וערכית למשרה הרגישה - הן מפני שאינה עיתונאית כבר שנים רבות, הן מפני שפעלה באופן סדרתי נגד החברה וכתביה, הן מפני שנפסלה עי"י שר התקשורת מלשמש כיו"רית הרשות השנייה, הן מפני שהביעה עמדות פוגעניות כלפי נשים העלולות להכתים את כולנו, והן מפני שקשרים בינה לחבר בגוף הבוחר ‎מעלים חשש לניגוד עניינים. מינויה המתוכנן של ברקוביץ', שאושר הבוקר בדיון קצרצר, הינו כה פסול ומופרך - עד כי מתעוררת תהייה בלתי נמנעת, שמא דירקטוריון החברה פעל במודע בניגוד לטובתה העסקית והציבורית, באופן שבפועל משרת את האינטרס של שוחרי רעתה. משכך, החתומים מטה, בעלי ניסיון מצטבר של מאות שנות עשייה עיתונאית, רואים חובה להזהיר כי המהלך שאתם מובילים מסכן את יציבותה של 'חדשות 13' באופן חסר תקדים ועלול לגרום בתוך זמן קצר לקריסת הבית על יושביו. בלית ברירה, אנו מביעים אי-‎אמון בהחלטתכם על כל המשתמע מכך".

בהמשך צויין בין השאר כי "לתפקידה כיוי"ר הרשות השנייה - משרה ‎רגולטורית ולא עיתונאית - היא מונתה בידי הדרג הפוליטי, ובמסגרתה גרמה ל'יחדשות ‎10/13' נזק בל יתואר (אף לשיטתה של החברה!) עד שהוחלט לבסוף לא לחדש את כהונתה. מכאן, שהמועמדת אינה עומדת בתנאי הסף לשמש 'עורכת ראשית' כהגדרתה ברישיון - ודין מינויה להיפסל, בין אם בביקורת מנהלית או שיפוטית".

עוד צויינו במכתב טענות למה שכינו עובדי ועיתונאי חדשות 13 "‎פעולותיה הסדרתיות של שמאלוב-ברקוביץ' נגד חברת החדשות והעיתונאים". "בין שלל הדמויות הפעילות בתקשורת הישראלית לדורותיה, קשה לחשוב על אדם שהפגין עוינות גלויה יותר ל'חדשות 10/13' ו/או עובדיה, מאשר הגב' ברקוביץ' בשבתה כיוי"ר הרשות השנייה. גם בחלוף השנים, התוצאות ההרסניות של כהונתה עדיין צרובות בבשר החברה. ב-2018, עת עתידה של 'חדשות 10' היה תלוי על בלימה בעקבות פיצול ערוץ 2, שימשה שמאלוב-ברקוביץ' כסרבנית המובהקת ביותר לעסקת המיזוג עם 'רשת', באופן שגם לדברי החברה, עלול היה להוביל לקריסתה בתוך זמן קצר. כל זאת, בהתעלם מהפסדי עתק שנרשמו בשוק הטלוויזיה ומאיומי פיטורים ישירים של הנהלת הערוץ על עובדיו. לא הועילו הסברינו על הנזק לצופים, שעמדו להישאר עם חברת חדשות משדרת אחת, או עמדותיהם ההפוכות של כל הרגולטורים האחרים - מאגף התקציבים באוצר, דרך רשות התחרות ועד לבכירי משרד התקשורת; שמאלוב-ברקוביץ' נעמדה כחומה בצורה נגד הנתיב היחיד להצלת חברת החדשות, שעה שרבים בענף התקשו להבין את שיקוליה. רק מאבק נחוש שניהלנו אנחנו העיתונאים, הצליח לשכנע באופן תקדימי את מועצת הרשות השנייה להצביע בניגוד לעמדת היו"ר, ובכך להושיע מידה את החברה שהיא מתיימרת כעת לנהל".

למכתב המלא של עובדי ועיתונאי חדשות 13

בהמשך המכתב, ציינו עיתונאי ועובדי חדשות 13 את מה שכינו "עמדותיה הפוגעניות כלפי נשים ואחרים". "כידוע, מנכ"ל חברת חדשות אינו 'עוד מנהל' ‎בתקשורת, אלא מסמל בסגנונו וערכיו את הי'אני מאמין' העיתונאי של המערכת. אלא ‎שהתבטאויותיה הפומביות של שמאלוב-ברקוביץ', הביאו לידי ביטוי לא אחת תפיסות ‎עולם חשוכות ביחס לזכויות נשים ואחרים. ‎כך, למשל, דיברה בזלזול כחברת כנסת על י'טרנדי', כלשונה, מצד אמהות יחידניות 'המבקשות הטבות', והתייחסה גם לי'הגזמהי' שהיא רואה בתיאור הטרדות מיניות. גם לאחר הסתייגויות מצד יוי"ר מפלגתה ועמיתיה לסיעה, הבהירה שמאלוב-ברקוביץ' ל-ynet ‎כי היא 'עומדת מאחורי כל מילה' - כך במקור!'. בוויכוח על ביטול חזקת הגיל הרך, שמאלוב-ברקוביץ' טענה כי 'הג'יהאד הפמיניסטי', כהגדרתה הפוגענית, 'רואה בילדים אמצעי ונכס מניב בידי אמהות, שתפקידו לשפר את מעמדן הכלכלי'. בעניין המהגרים הבלתי חוקיים לישראל, הציעה לכלוא פעילי זכויות אדם במחנות בדרום - כיוון שלדבריה 'יש ביניהם מי שיהיו הראשונים לעשות טרנספר לחרדים ולמתנחלים, אבל למסתננים הם פתאום עוזרים'. זו המועמדת וזהו סגנונה".

‎"הגב' שמאלוב-ברקוביץ', שהארכת כהונתה כיו"ר הרשות השנייה ‎נמנעה בשל מחדלים הקשורים ישירות לקיום חברת החדשות, אינה ראויה ואינה כשירה לשמש עתה כמנכ"לית שלה", הוסיפו במכתב. "בחירתכם למנות דמות שהקשר בינה לבין עיתונות היסטורי, ‎ועוד עם ארכיון עשיר של התבטאויות בסגנון מיזוגני, רחוקה מלשקף את סרגל הערכים ‎שלנו כעובדי 'חדשות 13'. ההחלטה הבלתי סבירה שקיבלתם היום בחופזה, תירשם על ‎שמכם לדיראון עולם, כאחת האפיזודות השחורות בתולדות התקשורת הישראלית"

בניין רשת 13, מרץ 2022. ראובן קסטרו
"מינוי שמאלוב-ברקוביץ' יגרום לבית לקרוס על יושביו"/ראובן קסטרו

שמאלוב-ברקוביץ', לשעבר חברת כנסת מטעם קדימה, כיהנה כיו"ר הרשות השנייה לטלוויזיה בין השנים 2017-2022, ובהודעת הדירקטוריון נכתב כי "במהלך כהונתה הובילה שינויים מבניים ורפורמות משמעותיות". שמאלוב ברקוביץ' ייסדה את הערוץ הישראלי בשפה הרוסית "ישראל פלוס" (ערוץ 9), בו שימשה כעורכת הראשית. בנוסף, כיהנה כמנכ"לית העיתון היומי "וסטי" - העיתון הישראלי בשפה הרוסית מקבוצת ידיעות אחרונות.

שמאלוב-ברקוביץ' נחשבת לקרובה מאוד לחבר דירקטוריון, פעיל הליכוד לשעבר, אברהם נתן ובקשרי ידידות עם בעל השליטה ברשת 13 לן בלווטניק. בזמן כהונתה ברשות השנייה היא פעלה לא אחת באופן שמזוהה עם האינטרסים של ראש הממשלה נתניהו. בזמנו, שר התקשורת לשעבר, איוב קרא, הבהיר בראיונות כי בסביבת נתניהו פעלו כדי לוודא ששמאלוב־ברקוביץ' תמשיך בתפקידה, ואחת ההערכות היא שהיא זו שקידמה את חברותם של נתן, יו"ר דירקטוריון חדשות 13 אייל דה פאו ויפעת בן חי שגב לדירקטוריון החברה.

בהקשר זה, ההערכה היא היא קיימת אפשרות כי הרשות השנייה ובג"צ לא יאשרו את המינוי.

"ב-4.5 שנים שאני בתפקיד, לא החלפתי מילה עם ביבי או עם שרה". ראיון עם יוליה שמאלוב-ברקוביץ >>>

עוד בוואלה

"ב-4.5 שנים שאני בתפקיד, לא החלפתי מילה עם ביבי או עם שרה"

לכתבה המלאה
חדשות 13. חדשות 13, אתר רשמי
חדשות 13/אתר רשמי, חדשות 13
"ככל שרשת תממש את תוכנית הפיטורים באופן שיפגע בהון האנושי של החברה, ויכלול רשימות שחורות או לבנות, נידרש לברר את האמת, לא נהסס ולא נרפה..."

מוקדם יותר היום, בעקבות הדיווח בוואלה ברנז'ה כי ברשת 13 מתקשים למצוא מנכ"ל לחדשות, בשל הצבת תנאים בעייתיים בפני המועמדים שישמרו את השליטה על כוח האדם אצל היו"ר, עובדי חדשות 13 שלחו מכתב בהול לחברי הדירקטוריון טרם ההצבעה על המנכ"ל המיועד ששמו עדיין לא פורסם.

כפי שנחשף בטוויטר של וואלה ברנז'ה, אחד החששות של העובדים היה שלאחר מינוי המנכ"ל, שעתיד לבצע תוכנית קיצוצים משמעותית, התנאים לגבי מי יפוטר ומי לא לפטר יהיו על בסיס מפתח של דעות פוליטיות, עם שמות של "ימנים" שאסור לגעת בהם.

שמאלוב-ברקוביץ' נבחרה לתפקיד לאחר עזיבתו של אור צלקובניק את התפקיד כעבור פחות משנה, בין היתר בעקבות חילוקי דעות עם הערוץ בנושאי תקציב וכוח אדם. מדובר במנכ"לית החמישית בתוך 5 שנים בחברה.

"תנאי הרשיון של רשת אוסרים על הערוץ לבצע פעולות שיביאו לכך ששידורי החדשות ישקפו את הדעה הפוליטיות הפרטיות של מנהלי", מזכירים העובדים במכתב את לשון החוק הקובעת על הפרדה של "חומה סינית" בין הנהלת חברת האם לחברת החדשות. עוד מוסיפים העובדים מעין איום: "ככל שרשת תממש את תוכנית הפיטורים באופן שיפגע בהון האנושי של החברה, ויכלול רשימות שחורות או לבנות, נידרש לברר את האמת, לא נהסס ולא נרפה...".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully