וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהמקפצה: יום ההטבות הגדול של ערוץ 14

עודכן לאחרונה: 22.7.2024 / 22:04

בזמן מלחמה, שבוע לאחר שהממשלה ביקשה לחתוך בתקציב התאגיד, ועדת כלכלה צפויה לאשר הצעות החוק שנועדו לייצר מסלול הקלות VIP לערוץ 14 - למרות הקשיים החוקתיים והבעיות המשפטיות

דוד ביטן, דיון על איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון, ועדת הכלכלה, 19 במרץ 2024. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
דוד ביטן, דיון על איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון, ועדת הכלכלה, 19 במרץ 2024/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בתום יום סוער אתמול (ראשון) בוועדת הכלכלה, הדיון על חוק הפצת שידורים הסתיים ללא הצבעה. הוועדה הייתה אמורה להצביע על סל הקלות לערוץ 14 המזוהה עם מסרי ראש הממשלה נתניהו. החוק שצפוי להיות מאושר לקריאה שנייה ושלישית, יפטור את כלל הערוצים מתשלום דמי הפצה לעידן פלוס, לצד הארכת הקלות לערוצים זעירים - שני מהלכים שנועדו באופן מובהק להיטיב עם הערוץ לו דואג שר התקשורת שלמה קרעי להעניק יחס אישי בכל החלטה רגולטורית, החל מכניסתו לתפקיד.

ההצבעה מגיעה לאחר דין ודברים שנמשך חודשים על הצעת חוק פרטית של ח"כ אריאל קלנר בנוגע לעידן פלוס, שנולדה במקור מהנחייה (שאינה בסמכות) של השר קרעי להעלות את ערוץ 14 לצד הערוצים הייעודיים (9, הלא טיוי וכו') לעידן פלוס במהלך המלחמה, זאת על אף חובות של מיליונים שצבר הערוץ על אי תשלום דמי הפצה למערך לאורך השנים. במסגרת הצעת החוק הפרטית ניתנה התנייה שכלל הערוצים יהיו פטורים מתשלום דמי הפצה לעידן פלוס בתמורה לסגירת מרבב אחד של המערך, במימון ערוצים 12-13, התאגיד ומשרד האוצר.

להצעה הזו הכניס השר קרעי במחטף ביום חמישי בלילה, עז נוספת - ביטול סעיף 13ג לחוק הרשות השנייה, שמשמעו ביטול החובה של ערוצי הטלוויזיה להעביר את השידור הליניארי (החי) לפלטפורמות שמשודרות על גבי האינטרנט (הוט נקסט, יס פלוס, סלקום tv, פרטנר tv). המשמעות היא שהפלטפורמות יידרשו לשלם לערוצים על השידור הליניארי. אלא שכך או כך, מזה שנים קיימים הסכמים בין הפלטפורמות לערוצים בגין תשלום על catch up, VOD ו-HD - אלמנטים שרלוונטים בעיקר לערוצים 12 ו-13, אך לא לערוץ 14 שתכניו הם חדשות בשידור ליניארי.

רה"מ בנימין נתניהו, שלמה קרעי, דיון 40 חתימות, 17 ביולי 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
רה"מ בנימין נתניהו, שלמה קרעי, דיון 40 חתימות, 17 ביולי 2024/פלאש 90, יונתן זינדל
אין אבחנה בין ערוץ שעשוי להרוויח 5 מיליון בשנה, דוגמת הלא טיוי, לערוץ שעשוי להרוויח עשרות מיליונים בשנה, דוגמת 14

מה שנחשף ביממה האחרונה במהלך הדיונים הממושכים, הוא שהכוונה לבטל את סעיף 13ג נתפרה באופן פרטי לטובת ערוץ 14, שכן הסייג בנושא שסוכם בין ביטן לקרעי מתייחס לערוצים זעירים וזעירים ייעודיים בלבד, ולא לערוצים המסחריים 12 ו-13. בפועל, ההחלטה אינה מבוססת על כל מדרג בין הערוצים 14, 9 והלא טיוי, ואין אבחנה בין ערוץ שעשוי להרוויח 5 מיליון בשנה, דוגמת הלא טיוי, לערוץ שעשוי להרוויח עשרות מיליונים בשנה, דוגמת 14.

ח"כ רון כץ (יש עתיד) אמר בדיון: "מגיע שר שמחליט לדאוג לערוץ מסוים, ההוא שבוכה שלא מפרסמים אצלו ואז לא מגיע למחזור שהוא צריך לעשות. יכל השר לעשות זאת בצורה מדורגת - לפנות לרשות שמפקחת על הערוצים ולבקש 'תאמרו לי מה המחזורים של כל ערוץ ולפי זה אחליט איך אני מתמרץ תחרות חופשית בישראל.' זה לא מה שנעשה. נעשה הפוך. החליטו לקחת ערוץ אחד ולתת לו הטבות".

יו"ר הוועדה דוד ביטן השיב לכץ: "אמרתי לפרוטוקול שצריך לעשות מדרג. מכיוון שמדובר בחצי שנה (עד שיעבור תזכיר חוק השידורים), לא צריך מדרג".

בשיאו של הדיון, נציגת משרד המשפטים עדי ליברוס טענה שיש קושי להעביר סעיף זה: "אנחנו מבקשים זמן נוסף ללמוד את ההסדר ואת ההיתכנות החוקתית שלו. אנחנו לא יודעים להגיד שבמתכונת הזו אנחנו יודעים להגן עליו". ח"כ רון כץ הוסיף: "למרות הלחץ הגדול מערוץ 14, בלי חוו"ד של משרד האוצר ומשרד המשפטים, החוק הזה לא יכול לעבור".

עוד בוואלה!

שמאלוב-ברקוביץ' ביקשה הבהרות מבכירי חדשות 13: למה שידרתם במוצ"ש מכיכר החטופים?

לכתבה המלאה
מוטי קסטל ריאיון עם בנימין נתניהו 15.7.2024 ערוץ 14. ערוץ 14, צילום מסך
מוטי קסטל ריאיון עם בנימין נתניהו 15.7.2024 ערוץ 14/צילום מסך, ערוץ 14
למרבה האבסורד, המתחרים - ערוצים 12- ו-13 שמממנים את פעילות הרשות השנייה במיליוני שקלים בשנה - ימשיכו לממן גם את חלקו של ערוץ 14

הנושא השני שעלה בדיונים הוא הארכת ההקלות לערוצים הזעירים - כלומר, שוב, ערוץ 14. בחסות היותו "ערוץ זעיר" - הגדרה לפיה הכנסותיו אינן עולות על 80 מיליון שקל בשנה - כשבמקביל, ב-14 מתגאים ב"מיליון צופים ששינו את הטלוויזיה בישראל", הערוץ ימשיך להיות פטור מדמי רישיון לרשות השנייה וממחויבות השקעה בהפקות מקור, ובעליו, מירילשוילי, יוכל להמשיך להחזיק ב-100% ממניות 14 לצד תחנת רדיו.

כלומר, בין היתר, למרבה האבסורד, המתחרים - ערוצים 12- ו-13 שמממנים את פעילות הרשות השנייה במיליוני שקלים בשנה - ימשיכו לממן גם את חלקו של ערוץ 14.

נזכיר: רק בשבוע שעבר, הייתה אמורה להתכנס ועדת שרים לחקיקה לישיבת זום חריגה כדי לאשר בהליך מזורז הצעת חוק של ח"כ בוארון מהליכוד לפיה תקציב התאגיד יחייב את אישור הממשלה מידי שנה. בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל. בחודש ינואר 2024, פרסם נגיד בנק ישראל הודעה לעיתונות, לפיה הסך הכולל של הוצאות המלחמה בשנים 2023 ועד 2025 צפוי לעמוד על כ-220 מיליארד שקלים חדשים. הממשלה אישרה קיצוצים רוחביים בתקציבי כל משרדי הממשלה על מנת לעמוד בהתחייבויות הנדרשות עקב המלחמה. בין משרדי הממשלה מהם קוצץ תקציב ניתן למצוא את משרד הרווחה, משרד הבריאות ומשרד החינוך. הקיצוץ לא פסח גם על תקציבים אחרים הקבועים בחוק, כדוגמת תקציב הספריות הציבוריות. במצב הנוכחי במדינה, ראוי ונדרש מכל הגופים הציבוריים בישראל, להירתם למאמץ המשותף בדרך כזו או אחרת".

ההצעה ירדה מסדר היום לאחר שהיועמ"שית לכנסת הבהירה כי המהלך לא יעמוד במבחנים משפטיים - אבל המסר עבר: יש דברים שעבורם נמצא התקציב.

עינת עובדיה מנכ"לית מכון זולת שנכחה בדיון מסרה: "היום בעליו של ערוץ 14 יכול לפתוח שמפניה - הממשלה והכנסת עבדו חזק בשביל לאפשר לו את בוננזה כלכלית. ועדת הכלכלה התגייסה באופן חסר תקדים להעביר סל הטבות רגולטוריות וכלכליות לערוץ 14. הטבות ופטורים מפליגים, לצד מתן הרשאה חוקית לגבות כספים מהפלטפורמות האינטרנטיות לשידור התכנים שלהם. כל זאת בתירוץ מופרך של גיוון, ו"שירות לציבור", וכסות של ערוץ זעיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully