וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאז כניסת המפכ"ל החדש: לפחות שישה עיתונאים הותקפו ע"י המשטרה

עודכן לאחרונה: 3.9.2024 / 16:58

בארגון העיתונאים שלחו מכתב בהול למפכ"ל דני לוי בעקבות אירועי אלימות והגבלת סיקור לא מוצדקת נגד עיתונאים במהלך סיקור המחאות ביממות האחרונות. "מעוררים דאגה רבה בנוגע ליחס של משטרת ישראל לעיתונאים ומחייבים טיפול מיידי"

עימות בין צלם לשוטר בתל השומר. ארגון העיתונאים, צילום מסך
עימות בין צלם לשוטר בתל השומר/צילום מסך, ארגון העיתונאים

לפחות שישה מקרי אלימות, הגבלת סיקור ותקיפה של עיתונאים בעת ביצוע תפקידם אירעו בשתי היממות ההאחרונות, זאת במסגרת המחאה בעד עסקת חטופים ונגד הממשלה. המחאה התגברה מאז מוצאי שבת בעקבת הירצחם של ששת החטופים במנהגות עזה, לאחר החלטת הממשלה שלא לסגת מציר פילדלפי, ומאות אלפי אזרחים יצאו לרחובות להפגין בעד עסקה להשבתם בחיים.

בארגון העיתונאים שיגרו היום (שלישי) מכתב בהול בנושא לרב ניצב דני לוי, שנכנס לתפקידו בשבוע שעבר. "אני מבקש להביא לידיעתך מספר אירועים של אלימות שננקטה על ידי שוטרים כלפי עיתונאים והגבלת חופש התנועה והסיקור ללא הצדקה, במהלך שתי היממות האחרונות בעת שאלה ביצעו את עבודתם וסיקרו את המחאות שהתקיימו ברחבי הארץ", ציין בו אלי גרשנקרוין, מנכ"ל ארגון העיתונאים בישראל.

בארגון מתארים במכתב את המקרים המתועדים שהגיעו מהשטח, כשהמשותף לכולם הוא נקיטה של אלימות בלתי מוצדקת ולא מידתית כלפי עיתונאים, כתבים וצלמים בעת ביצוע תפקידם.

השוטרים אמרו לשלו "כולם אומרים שהם עיתונאים כאן". המשקפיים של הצלם נשברו. מאוחר יותר שוטר צילם את תעודת העיתונאי של שלו ואיים עליו כי ידאג כי ישללו את התעודה

בארגון מונים כאמור שישה מקרי אלימות רק מהיממות האחרונות, ומצרפים תיעוד של המקרים, בהם תקיפה של עיתונאי "הארץ" בר פלג ותומר אפלבאום שפונו בכוח ביום ראשון בערב בעת סיקור הפגנה של מטה משפחות החטופים בתל אביב בעת מילוי תפקידם, למרות שהציגו תעודת עיתונאי. שניהם נדחפו ועוכבו על ידי השוטרים שפעלו במקום, כך שנמנעה מהם היכולת להמשיך ולסקר את המאורעות לזמן מה.

בנוסף, ביום שני ה-2.9.2024 בשעות הבוקר, כתב "הארץ" בר פלג הותקף על ידי שוטר בעת סיקור פינוי אזרחים מהפגנה בנתיבי איילון בתל אביב. כאשר הכתב הזדהה כעיתונאי וביקש לעבור לעמוד ולהמשיך לעבוד לצד העיתונאים בזירה ולא בסמוך למפגינים, נאמר לו ש"לא אכפת לי שאתה עיתונאי, אתה עבריין" ולאחר מכן אותו השוטר החל לדחוף את העיתונאי ובסופו של דבר נהדף בעוצמה רבה באזור בית החזה והצוואר.

באותה הפגנה בנתיבי איילון, שוטרים הרחיקו בצורה ברוטלית את הצלם אורן זיו בעת שסיקר את אירועי ההפגנה. במסגרת האירוע, צלם רשת החדשות הטורקית "אנאדולו", סעיד קאק, תיעד את המחאה של משפחות החטופים בשעות הערב ברחוב עזה בירושלים. שוטרים במקום מנעו ממנו גישה לצילום הקהל במקום. בשלב מסוים החלו השוטרים לפנות את המוחים וסעיד ספג פגיעה חמורה ברגלו. הוא פונה מהמקום לקבלת טיפול וממשיך לסבול מהפציעה. באותה הפגנה, צלם סוכנות הידיעות AP לאו קוריאה נפצע גם הוא ברגלו בעת הפינוי.

עוד בוואלה

בחסות מירי רגב: סיקור הטקס הממלכתי היה נרחב מחללי צה"ל

לכתבה המלאה

במקרה אחר, צלם ynet, שלו שלום, תיעד גם הוא את ההפגנה ברחוב עזה כאשר לקראת סוף ההפגנה נעמד בצד הרחוב עזה על המדרכה. שוטרים שפינו מפגינים החלו לדחוף אותו, למרות שהציג עצמו כעיתונאי ונשא שתי מצלמות גדולות. השוטרים דחפו אותו לרצפה וגררו אותו על הרצפה תוך כדי שהוא צועק שהוא עיתונאי. השוטרים אמרו לשלו "כולם אומרים שהם עיתונאים כאן". המשקפיים של הצלם נשברו. מאוחר יותר שוטר צילם את תעודת העיתונאי של שלו ואיים עליו כי ידאג כי ישללו את התעודה.

במקרה נוסף גם כתב וואלה אורי סלע נדחף באלימות על ידי סגן מפקד תחנת לב תל אביב ו"הוזהר" שלא לסקר במקום.

המקרים המתוארים במכתב מצטרפים למספר לא מבוטל של מקרים של אלימות משטרתית כלפי העיתונאים מהתקופה האחרונה כמו מקרה התקיפה של העיתונאית ליזה רוזובסקי בחיפה מסוף יולי ומקרה התקיפה של העיתונאית יולן כהן מלפני חודשיים.

במכתב שנשלח ללוי עם העתקים לסגנו ניצב אבשלום פלד, ראש אגף מבצעים - ניצב סיגל בר שלום, ראש חטיבת דוברות - סגן ניצב שי חכימי, דובר משטרת ישראל - ניצב משנה אלי לוי ועורכים ראשיים בכלי תקשורת מרכזיים נכתב: "זכותם של עיתונאים לדווח על אירועים חדשותיים ולבצע את עבודתם ללא הפרעה היא חלק בלתי נפרד מזכויות היסוד במסגרת חופש העיתונות וחשיבותה אינה מוטלת בספק.

"האירועים המדוברים מעוררים דאגה רבה בנוגע ליחס של משטרת ישראל לעיתונאים ומחייבים טיפול והתייחסות מיידיים. אני מבקש את התערבותך המיידית לשם בדיקה מעמיקה של המקרים המצוינים, לרבות נקיטת צעדי ענישה משמעתיים כנגד השוטרים המעורבים במקרים המתוארים, ככל שייקבע שלא נהגו כשורה. חשוב לציין כי לפי דיווחי העיתונאים אשר הגיעו אלינו, בחלק מהמקרים מצלמות הגוף תעדו את הארועים המדוברים.

בארגון דורשים כי הנוהל המשטרתי לעניין "התנהלות משטרתית מול גורמי תקשורת בארועים מבצעיים" יופץ בהקדם לכל מפקדי התחנות והמרחבים תוך הנחיה לפעול בהתאם לנוהל, וזאת על מנת להבטיח שמירה על זכויותיהם של העיתונאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully