וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה קל למכור לתקשורת הישראלית ידיעה על סינוואר? הנה התשובה

וואלה ברנז'ה

עודכן לאחרונה: 9.9.2024 / 11:50

ישראל היום, מאקו, ערוץ 14, כיפה, ערוץ 7 ועוד שורה של כלי תקשורת הדהדו בשבוע שעבר פרסום בג'ואיש קרוניקל (JC) הבריטי על תוכניתו של סינוואר לברוח. אבל מה באמת יש בידיעה של ה-JC, מי חתום עליה ואת מי היא משרתת?

פושים בכלי תקשורת. טוויטר, צילום מסך
פושים בכלי תקשורת/צילום מסך, טוויטר

ישראל היום, מאקו, מעריב, ערוץ 14, כיפה, ערוץ 7 ועוד שורה של כלי תקשורת הדהדו בשבוע שעבר פרסום באתר ג'ואיש קרוניקל (JC) הבריטי על תוכניתו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר לברוח עם חטופים מעזה לאיראן דרך ציר פילדלפי.

נזכיר: הציר, שעד לאחרונה הממשלה כלל לא התייחסה לקיומו וכעת נתניהו מסרב לפנותו, הפך למוקש המרכזי בפני עסקת חטופים.

אלא שתחקיר רשת די פשוט של עיתונאי דה מרקר סימי ספולטר התחקה אחר הידיעה של ה-JC וגילה ממצאים שמעלים בספק רב את אמינותה, וחושפים את המהירות והקלות בה התקשורת הישראלית מאמצת ידיעות מהעיתונות הבינ"ל מבלי לבצע אף לא בדיקה מינימלית.

פושים בכלי תקשורת. טוויטר, צילום מסך
פושים בכלי תקשורת/צילום מסך, טוויטר

הידיעה ב-JC נכתבה על ידי ה"עיתונאי" Elon perry, אלא שבדיקה פשוטה של ספולטר העלתה כי אותו פרי כתב עד עכשיו פחות מ-10 כתבות ב-JC - כולן בחודשים האחרונים. בנוסף, חלק מהכתבות שלו מעלות טענות תמוהות, כך למשל הכתבה הקודמת שלו טוענת שחמאס למעשה מחזיק רק 20 חטופים ולכן המו"מ נתקע טענה עליה חזר כשהתראיין ב-CNN.

כתבה נוספת שלו, כך מצא ספולטר, מתארת בפרוטרוט את חיסול מוחמד דף עם פירוט מחשיד שלא נראה ממש כמו דיווח עיתונאי: "מטוסים חגו 7 שעות גבוה בשמים ממתינים לרגע הנכון" "חיילים ישראלים התחפשו לרוכלים בשוק ואימתו את הגעתו של דף לבניין, ואז חמקו חזרה לים שם חיל הים אסף אותם".

עוד בוואלה

את הפרסום של עמית סגל יש לשפוט רק כך: מה משרת את נתניהו

לכתבה המלאה

אבל מי זה בכלל אלון פרי?

דלות החומרים שפרסם פרי הובילה את ספולטר לתהות מיהו, ולהתחקות אחר הביוגרפיה שלו. פרי, מתברר, מציג את עצמו כלוחם גולני שלחם במשך 28 שנים, וכ"עיתונאי שעבד בתקשורת הישראלית במשך 25 שנים". ב-2019 הוא העלה קורות חיים שבהן מצוין שהוא מחפש עבודות בתחום התוכן וב"נסיון" מצוין הוא עבד ב"כעתונאי בכלי תקשורת ישראליים מרכזיים".

באלו כלי תקשורת הוא עבד? בבלוג שלו הוא טוען שהוא עבד במעריב, אלא שברשת לא נמצאה אף לא כתבה אחת שלו בתקשורת בעברית גם לא תמונה, לא במעריב ולא באף גוף תקשורת. גם במעריב מסרו לוואלה כי אינם מכירים את שמו של האיש.

ידיעה בJC. טוויטר, צילום מסך
ידיעה בJC/צילום מסך, טוויטר
ידיעה בJC. טוויטר, צילום מסך
ידיעה בJC/צילום מסך, טוויטר

למעשה מלבד 9 כתבות ב-JC כולן מהחודשים האחרונים, אין היסטוריה מתועדת של אלון פרי כעיתונאי - הגדרה שהעניק לעצמו ועליה הוא נשען כאשר הוא מציג את עצמו כמומחה ומרצה לענייני המזה"ת.

האם זה אומר שאין מסמך קיים בו תכנן סינוואר לברוח דרך ציר פילדלפי לאיראן? ייתכן וקיים. אבל שווה בכל זאת לבדוק עוד קצת, וגם לתהות את מי פרסום ידיעה כזאת משרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully