וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרעי: "חוק השידורים יגיע לכנסת בתחילת המושב הקרוב; לא תהיה רשות שנייה, והציבור יצביע בשלט"

עודכן לאחרונה: 24.9.2024 / 14:37

אחרי המשטרה והעליון, המהפכה המשטרית מרימה ראש גם בזרוע השלישית שלה - כך עולה ממענה של שר התקשורת לחה"כ נעמה לזימי, שנוגע בכלל לרשתות חברתיות. "יש רק בשורות טובות שכאמור יגיעו בקרוב לכנסת". הנה מה שמתכנן השר

נעמה לזימי, שלמה קרעי. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
נעמה לזימי, שלמה קרעי/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

מענה של שר התקשורת שלמה קרעי לדיון בכנסת חושף כי המהפכה המשטרית עומדת לחזור לחיינו גם בכל מה שקשור לענף התקשורת. נזכיר: לפני למעלה משנה הציג קרעי את עיקרי חוק השידורים החדש שלו - "הרפורמה" - אשר לדבריו עתידה להוריד את החסמים, לייצר "תחרות אמיתית" ולאפשר גם לשחקנים קטנים לפרוץ לשוק ולהרוויח. לפי תזכיר החוק, היעד העיקרי אותו מנסה קרעי להשיג הוא למעשה ביטול הפיקוח הרגולטורי והעברת הכוח והשליטה לידיי מנגנונים פוליטיים, תוך מתן תמריצים לערוצים המיטיבים הנחשבים לאוהדים את רה"מ כמו ערוץ 14 או לכל הפחות אינם מזוהים כביקורתיים - כמו i24NEWS.

בראש עיקרי החוק עומדות סגירת הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלווין ופתיחת רגולטור חדש בעל סמכויות מופחתות. בכוונת קרעי להקים במקום מועצות הפיקוח גוף פוליטי אשר את חבריו תמנה הממשלה, שלמעשה תהיה בפועל גם זו שתחליט בענייני חדשות שנויים במחלוקת. הגוף, בעל מעמד של יחידת סמך חדשה במשרד התקשורת, יתורכב מתשעה חברים שייבחרו בהמלצותיהם של של שרי המשפטים, התקשורת והחינוך (שלושה כל אחד).

"היהלום שבכתר" הוא שבפועל, במשרד התקשורת לוקחים מהערוצים המסחריים את כל הנכסים המרכזיים שבידלו אותם עד כה כמו רישיון שידור ובעלות על אפיקים - וחשוב מכל את הבלעדיות בפרסום ובחדשות. כמו כן, הכריז קרעי על הקמת ועדת מדרוג חדשה, שתקצובה עדיין לא ברור.

"הוועדה מגנה קריאות הסתה נגד גופי תקשורת ועיתונאים עצמאיים בקריאות כגון 'ערוצי תרעלה' ו'בוגדים'"

מאז, כאמור, נפתחה המלחמה, ועמה ממשלת החירום שמנעה חקיקה חד צדדית, שאף במהלכה הצליח להעביר קרעי בשיטת הסלאמי מספר חוקים לטובת ערוץ 14 במעין ציר עוקף חקיקה ממשלתית. אלא שזו כבר לא קיימת, ונראה כי הממשלה, שמתכננת לקיים את הבחירות במועדן - שנת 2026, חותרת לחקיקה מלאה של החוק.

מענה שהגיע אתמול (שני) לחברת הכנסת נעמה לזימי בעקבות דיון שנערך לפני כחודשיים בוועדת צעירים בראשותה, ונגע בגולציה על דיסאינפורמציה ברשתות החברתיות, מוגנות ברשת והבטחת תקשורת עצמאית, חשף סגנון אלים ובריוני - וגם יעד חדש לחקיקה, בעיצומה של מלחמה שלא נראה כי עומדת להסתיים: תחילת מושב החורף הקרוב.

הדיון, שעסק כאמור בתכנים קשים ברשת, נגע גם לתמיכה ביצירה מקומית ושמירה על תקשורת עצמאית, ונכחו בו נציגי ארגון העיתונאים וגם גופי תקשורת שונים וגורמי ממשל. בסיכום הדיון שהוצג לשר נכתב בין היתר כי הוועדה סבורה כי המענה המרכזי למלחמה בתוכן פוגעני הוא חיזוק העיתונות העצמאית המקומית, ובכלל זה הבטחת תמיכה ישירה ו/או עקיפה שתבטיח תקצוב עבור תוכן עצמאי ותקשורת עצמאית כחלק מהאינטרס הציבורי. "הוועדה מגנה קריאות הסתה נגד גופי תקשורת ועיתונאים עצמאיים בקריאות כגון 'ערוצי תרעלה' ו'בוגדים'. הדרדרות ההסתה עד כדי צורך של עיתונאים בישראל לשכור שומרי ראש היא פסולה ומסוכנת במשטר דמוקרטי".

הוועדה אף התייחסה לנושא שרק לאחרונה איגד את מרבית כלי התקשורת המובילים - המאבק בענקיות התוכן הזרות, פנתה לרשות התחרות לבחון את השפעות התחרות על שוק התקשורת המקומי. "כיום המצב פרוץ, למרות שמדובר בבעיה ידועה כבר שנים וכך גם החקיקה בעולם", נכתב במסקנותיה.

לוגואים גופי תקשורת. מערכת וואלה, עיבוד תמונה
לוגואים גופי תקשורת/עיבוד תמונה, מערכת וואלה
"ידועה עמדתי גם לגבי עצם קיומו המיותר של השידור הציבורי, ודאי של התחנה הצבאית, אז ודאי שלא ארחיב זאת ואף אחסום כל מאמץ לשם לכך"

"התלבטתי רבות כיצד להשיב לסיכום הוועדה שבראשות גבירתי, לאור השפה הרדודה, לאור הנחות היסוד הקומוניסטיות, ולאור ההתייחסות המבזה לגורמי המקצוע ממשרדי שהגיעו לכבד את הוועדה בראשותך. מכיוון שאני מכבד את הכנסת ואת שליחותינו העליונה כחברי כנסת, נציגי העם, החלטתי להשיב לך באותו המטבע, בד בבד עם התייחסות גורמי המקצוע במשרד התקשורת", כתב השר קרעי בתגובה למסקנות הוועדה.

"סעיף 1 למכתבך הוא פרדוקס קומוניסטי, מסוכן ואנטי דמוקרטי שאני פוסל מכל וכל. איזו עיתונות עצמאית תהיה כאן אם היא תקבל תמיכה ישירה או עקיפה מהשלטון? העצמאות מובטחת על ידי שוק חופשי מוחלט והוצאת ידי הממשלה והשלטון מהתערבות בתכנים בכלל. אינני מצליח להבין כיצד גבירתי מייחסת זאת למלחמה בתוכן פוגעני, דיסאינפורמציה וכדומה. מי מתווך לגבירתי את המציאות המדומה הזו? או שמא עקב התאמה להשקפותייך, את מתעלמת מהמציאות?... המדינה לא תיגע ולא תעסוק בעיתונאות. זה לא תפקידה. ידועה עמדתי גם לגבי עצם קיומו המיותר של השידור הציבורי, ודאי של התחנה הצבאית, אז ודאי שלא ארחיב זאת ואף אחסום כל מאמץ לשם לכך".

ריקלין וסגל ערוץ 14. ערוץ 14, צילום מסך
הטבות נוספות במושב החורף. ערוץ 14/צילום מסך, ערוץ 14
"אני לא בטוח שגבירתי תאהב את תוכנו, ולאור השקפת העולם הקומוניסטית של גבירתי - זו גם גאוותי"

בהמשך הוסיף קרעי: "חוק השידורים שאני מוביל יגיע לכנסת בעז"ה בתחילת המושב הקרוב. אני לא בטוח שגבירתי תאהב את תוכנו, ולאור השקפת העולם הקומוניסטית של גבירתי - זו גם גאוותי.

"לא ברור מה גבירתי רוצה מלבד להלעיז כלפי גורמי המקצוע המסורים שנאלצו להגיע לדיון הפוליטי בראשותה. יש תזכיר חוק ורק על פיו משרד התקשורת ייבחן כאשר יגיע לדיונים בכנסת. גורמי המקצוע המסורים במשרד התקשורת יגיעו לוועדה הנוגעת בדבר בעת דיוני החוק ויציגו את עמדתם. גבירתי לא יודעת מה יש בתזכיר החוק לגבי הרשתות הגלובליות, מהי ההתייחסות להפקות מקור ולהטלת החובה בעניינן על רשתות זרות או בכלל ולכן מוטב שתתאזר בסבלנות.

"לצערי גבירתי מביכה את עצמה במילים שהתחברו למשפטים חסרי פשר. לגבי היצירה המקומית בחוק השידורים ובכל הנוגע למשרד התקשורת, יש רק בשורות טובות שכאמור יגיעו בקרוב לכנסת... מדובר בעוד אבן דרך במסע ההסתה וסתימת הפיות של גבירתי כלפי ערוץ ספציפי שהיא לא מחבבת וכלפי שינוי אפשרי שיכל לקרות. גבירתי תסיר דאגה מלבה: בקרוב לא תהיה רשות שניה, לא יהיו הפרות כלפי כללי האתיקה המומצאים שמסייעים לגבירתי ולחבריה לסתום פיות תמיד רק לצד הנגדי, מכיוון שלא יהיו כללים כאלו בכלל! תקנון אתיקה יהיה עצמאי ללא כל אכיפה והציבור יצביע בשלט. מוציאים את ידי המדינה מהשוק הפרטי מכיסיו ומתכניו", הוסיף השר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully