וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שיקולי תדמית": מה קורה בצנזורה הצבאית?

וואלה ברנז'ה

עודכן לאחרונה: 28.10.2024 / 10:41

שר התקשורת פנה במכתב לרשות השנייה על התנהלות הצנזור הצבאי והשימוש לכאורה שנעשה בכלי הצנזורה משיקולי תדמית. לפני כשנה, בתחילת המלחמה, נחשפה בוואלה ברנז'ה התנהלות בעייתית של הצנזור, ובסביבתו נטען ללחץ חריג מטעם רה"מ

שש מנהרות תת-קרקעיות שאותרו והושמדו במהלך שבוע לחימה בשג׳עאיה/דובר צה"ל

שר התקשורת שלמה קרעי, שלח מכתב תקיף לצנזור הצבאי הראשי, לאחר שמספר פניות מעיתונאים "הצטברו" על שולחנו ובהן חשש ממש לכך שהצנזורה חורגת מסמכויותיה. "נראה כי לאחרונה גבולות הסמכות של הצנזור הצבאי הראשי היטשטשו. מצד אחד, חדשות לבקרים, אנו מגלים על המרקע ידיעות והדלפות מתוך הקבינט, שעל פי השכל הישר נראה כי רצוי היה שלא יובאו לידיעת אויבינו, ומן הצד השני נראה כי פעמים רבות חופש הביטוי מוגבל ממניעים שאינם בטחוניים, אלא יח"ציים בלבד".

"בחלק מהמקרים מידע שפרסומו נאסר על ידי כלי תקשורת אחד - נמסר על ידי דובר צה"ל זמן קצר אחר כך באופן בלעדי לכלי תקשורת אחרים", כתב קרעי. במכתב ציטט קרעי ציוצים של עיתונאים שעלו בשבועות האחרונים בנוגע להתנהלות תמוהה של הצנזור.

בין היתר, התבסס קרעי על ציוץ של הכתב הפוליטי של "ישראל היום", יהודה שלזינגר, בו הביא תמלול של שיחתו עם הצנזורה. שלזינגר ביקש מהצנזורה לפרסם מספר הנוגע לחטופים בשבי חמאס, ולפי הנוהל פנה לצנזורה לקבלת אישור. רק שבוע לאחר מכן בקשתו לכאורה אושרה: "אנחנו בסדר עם המספר", שלזינגר השיב "לא הבנתי, אנחנו מנהלים כרגע משא ומתן? שכונה".

שלמה קרעי. שלומי גבאי
שלמה קרעי/שלומי גבאי

הטענה מתווספת לזו של הכתב הצבאי של כאן 11, איתי בלומנטל: "ערב בשני ברציפות, ידיעה שנפסלה לי על ידי הצנזורה, פורסמה מילה במילה בערוץ אחר. מה אתם הייתם עושים?".

בשבוע שעבר גם הכתב הצבאי של גלי צה"ל, דורון קדוש, מתח ביקורת על הצנזורה לאחר שהתבקש לדווח דיווחי שקר, לדבריו. "עד עכשיו הצנזורה התירה לפרסם שהכטב"מ פגע 'בסמוך לבית ראש הממשלה', שזה כמובן כפי שניתן לגלות כעת - שקר" כתב קדוש. "אני יכול להעיד שזו לא הפעם הראשונה שהצנזורה מבקשת ממני לכתוב דברים לא נכונים כדי להסתיר דברים מסוימים מטעמי ביטחון".

עוד בוואלה

ברקע הפיגוע בגלילות, פעיל ימין קיצוני הפיץ תמונה של מוחמד מג'אדלה עם מחבל חמאס

לכתבה המלאה
מכתב שלמה קרעי לרשות השנייה. סריקה
מכתב שלמה קרעי לרשות השנייה/סריקה

כבר לפני כשנה, בתחילת המלחמה, נחשפה בוואלה ברנז'ה התנהלות בעייתית של הצנזור הצבאי הראשי תא"ל קובי מנדלבליט, כאשר מידע שפרסם עמית סגל בחדשות 12 אודות מפגש סינוואר עם החטופים כבר הגיע למחלקת הצנזורה בימים האחרונים מטעם הפרשן הצבאי של הארץ עמוס הראל, אבל זו לא אישרה את הפרסום, תחת הטענה כי הוא "חושף יכולות של צה"ל". זו לא הייתה הפעם היחידה.

בתוך כך, בשבוע שעבר עלתה ביקורת גם באשר לאישור המזורז של הצנזורה לפרסם על הפגיעה המדויקת של ביתו הפרטי של נתניהו בקיסריה.

מאז תחילת המלחמה, כך לפי פרסום בהארץ, הצנזור הראשי התלונן באוזני בכירים בצה"ל על לחץ חריג של נתניהו ואיום בהדחתו. לפי הפרסום, מנדלבליט אמר לקצינים בכירים כי רה"מ וסביבתו הפנו אליו בקשות חריגות להחמיר את מדיניות הצנזורה, גם במקרים שאין בהם הצדקה ביטחונית. בין הבקשות: סוגיה פרטית הקשורה ברה"מ וברעייתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully