וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות התנגדות היועמ"שית, הצעת חוק הרייטינג של קרעי עברה בוועדת השרים לחקיקה

עודכן לאחרונה: 28.10.2024 / 13:36

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה: הצעת החוק למדידת רייטינג תוביל לפגיעה חמורה בחופש העיתונות. אין לאפשר חקיקה המתירה לממשלה לאסוף בכפיה מידע על תכני הצפייה של כל פרט ופרט בציבור. קרעי: "עמדתה חשובה כקליפת השום"

היועמש"ית גלי בהרב מיארה, שר התקשורת שלמה קרעי. ערוץ הכנסת,שלי טורש פלאש 90, עיבוד תמונה
היועמש"ית גלי בהרב מיארה, שר התקשורת שלמה קרעי/עיבוד תמונה, ערוץ הכנסת,שלי טורש פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה מצטרפת היום (שני) למרבית הגופים המקצועיים ולערוצי הטלוויזיה עצמם, ומתנגדת ל"חוק הרייטינג" שמקדם שר התקשורת שלמה קרעי. בחוות דעת שהגישה לועדת שרים לחקיקה, שם נידונה ועברה הצעת החוק הפרטים של חה"כ שלום דנינו, היא קובעת כי "אין לאפשר חקיקה המתירה לממשלה לאסוף בכפיה מידע על תכני הצפיה של כל פרט ופרט בציבור".

עוד כותבת היועמ"שית כי הצעת החוק עלולה "לגרום לפגיעה חמורה ובלתי מידתית בזכות לפרטיות, ובתוך כך בזכות לחופש הביטוי והעיתונות, פגיעה הנובעת ממעורבות שלטונית פוליטית בשוק השידורים, ולכן יש מניעה חוקתית בקידומה".

לפי הצעת החוק - גורם פוליטי, שר התקשורת, הוא שיקבע את זהות הגוף שימדוד את נתוני הצפייה של כלל הגופים המשדרים בישראל והוא שיקבע את הטכנולוגיה שתשמש לכך. בנוסף, הצעת החוק מחייבת הצגה של נתוני הצפייה לצופי הטלוויזיה "בזמן אמת" בפני צופי הטלוויזיה.

רייטינג טלוויזיה מסחרית. מערכת וואלה, מערכת וואלה
רייטינג טלוויזיה מסחרית/מערכת וואלה, מערכת וואלה

בנימוקי ההחלטה כותבת בהרב מיארה כי "נתוני צפייה נמדדים כיום בשוק הפרטי על ידי "ועדת המדרוג" באופן מדגמי, וולונטרי, בכמות מוגבלת של משקי בית שנתנו הסכמתם לכך, ללא מעורבות שלטונית... לעומת זאת לפי ההצעה, יתבצע איסוף כופה ושיטתי של כלל נתוני הצפייה של כל אדם בישראל, כל אימת שהוא צורך תוכן טלוויזיוני, מבלי שנתן הסכמה מפורשת לכך.

"נתוני הצפייה בטלוויזיה הם מידע רגיש ביותר. איסופם חודר את דלת אמותיו של הפרט, וחושף בפני רשויות השלטון מידע רחב בדבר תמהיל התוכן הנצרך על ידו. מידע זה עשוי לחשוף, בין היתר, את תחומי העניין של הפרט, את דעותיו ואמונותיו, את נטיותיו המיניות ועוד... עצם איסוף המידע בכפייה מכלל הציבור, מבלי שניתנה הסכמה מפורשת לכך על ידי כל אדם שנאסף מידע על אודותיו, והעברתו השיטתית לידי רשויות השלטון - מאסדרי השידורים ומשרד התקשורת - עולה כדי פגיעה חמורה בזכות החוקתית לפרטיות".

עוד מנמקת היועמ"שית את עמדתה במנגנון המוצע במסגרת ההצעה. לדבריה, "משמעותו פגיעה בזכות החוקתית לחופש הביטוי ובכלל זה בחופש הביטוי הפוליטי, בזכות הציבור לדעת, ב חופש העיתונות ובחופש הפעולה של ערוצי התקשורת אל מול השלטון".

עוד בוואלה

"שיקולי תדמית": מה קורה בצנזורה הצבאית?

לכתבה המלאה

אתמול הגיבה גם ועדת המדרוג. בתגובה של הוועדה, המורכבת ממרבית ערוצי הטלוויזיה המסחריים - למעט 14, נכתב כי "הצעת החוק היא חסרת תקדים ביחס בהיקף המעורבות הפוליטית, בניסיון לשליטה בנתונים ובהעדר הזיקה המקצועית והעניינית לתחום מדידת הצפייה בטלוויזיה. אין כל מדינה בעולם המערבי בה הממשלה אחראית או אף מעורבת במדידה ופרסום של נתוני הצפייה. גם במדינות המתאפיינות בדמוקרטיה רעועה, נתוני הצפייה מופקים על-ידי חברות מקצועיות שזה עיסוקן, בדרך כלל באמצעות ועדה המורכבת מנציגי התעשייה, ולא על-ידי הממשלה".

בוועדה אומרים כי אימוץ הצעת החוק צפוי להפוך את ישראל למדינה היחידה בעולם לבד מרוסיה בה קיימת שליטה ממשלתית בגורם האחראי למדידת נתוני הצפייה. התערבות במדידת הרייטינג על ידי הממשלה תפגע בעצמאות המדידה, בשקיפות הנתונים ובאמון שניתן כיום על ידי מפרסמים מבית ומחוץ, לנתוני הפרסום בישראל. בדומה, לא נמצאה כל מדינה בה נתוני הצפייה הרשמיים מפורסמים בזמן אמת על גבי מסכי הטלוויזיה, וממילא לא ידוע לנו על כל רגולציה המחייבת בהצגת הנתונים".

נזכיר: כבר לפני חודש נחשף בוואלה כי המהפכה המשטרית עומדת לחזור לחיינו גם בכל מה שקשור לענף התקשורת. נזכיר: לפני למעלה משנה הציג קרעי את עיקרי חוק השידורים החדש שלו - "הרפורמה" - אשר לדבריו עתידה להוריד את החסמים, לייצר "תחרות אמיתית" ולאפשר גם לשחקנים קטנים לפרוץ לשוק ולהרוויח. לפי תזכיר החוק, היעד העיקרי אותו מנסה קרעי להשיג הוא למעשה ביטול הפיקוח הרגולטורי והעברת הכוח והשליטה לידיי מנגנונים פוליטיים, תוך מתן תמריצים לערוצים המיטיבים הנחשבים לאוהדים את רה"מ כמו ערוץ 14 או לכל הפחות אינם מזוהים כביקורתיים - כמו i24NEWS.

קרעי: "הודעות יח"צ מיותרות"

שר התקשורת שלמה קרעי מסר בתגובה להודעת היועמ"שית: "היועצת המשפטית לממשלה מוציאה הודעות יח"צ מיותרות תוך התנגדות להחלטה שלא התקבלה. בוועדת השרים היום בדיון על ההצעה אמרתי במפורש, יחד עם שר המשפטים, כי הצעת החוק תעבור את ההתאמות הנדרשות כך שלא תפגע בפרטיות המשתמשים. ההצעה אושרה בכפוף להסכמת שר התקשורת.

"היועמ"שית, באופן לא ברור, מחליטה להוציא הודעה כאילו ההחלטה שהתקבלה תאפשר פגיעה בפרטיות, ועל אף מה שנאמר בצורה מפורשת לנציגתה בדיון על ידי שר המשפטים ועל ידי. שיערב לה. בכל מקרה, ובוודאי כאשר מדובר בהצעת חוק פרטית, עמדתה חשובה כקליפת השום. נקדם את ההצעה בהתאם לעקרונות שקבענו. סיכמנו על עקרון מוביל: שקיפות לציבור. במנגנון המדויק נטפל בדיוני הוועדה בכנסת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully