וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק לשון הרע: סופו של כלב השמירה של הדמוקרטיה

לירון מרוז

22.11.2011 / 8:00

הצעת החוק הדרקונית שעברה בקריאה ראשונה היא גזר דין מוות לעיתונות הלוחמת. עכשיו חשוב להבין: זהו מאבק בין אישי ציבור תאבי כוח לבין האזרח שמאמין שמי שסרח - מקומו ליד קצב. דעה

חלקכם לא אוהבים אותנו, יש כאלה שממש שונאים. טוענים נגדנו שאנחנו רעים, משקרים, מסלפים, מטייחים, צהובים, שטחיים, רדודים, פופוליסטים, שמאלנים, מלשינים, בוגדים, אנטישמים ושיש מצב שרצחנו את ארלוזורוב. אבל כשקשה לכם אתם פונים אלינו, בין אם מדובר באיש ציבור שסרח ובין אם במורה שמתעלל בבן שלכם. אתם מצפים מאיתנו לבדוק, לחקור, להצליב, להשקיע זמן וכסף ולבסוף לפרסם את הדברים בראש חוצות. ואנחנו עושים את זה בשמחה, כי זה תפקידנו.

ובכן, כל זה עומד להיגמר.

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, אם לא תקום צעקה ציבורית שתגרום לחברי הכנסת להוקיע ולהפיל את הצעת החוק הדרקונית שבאה להחמיר בעניין חוק לשון הרע, תשכחו מעיתונות לוחמת. ולא שהמצב אופטימלי. 42 ח"כים הרימו אתמול את ידיהם ותמכו בהצעת החוק של יריב לוין ומאיר שטרית. דווקא פריסת המתנגדים להצעת החוק, שכוללת ח"כים מהבית היהודי, דרך הליכוד ועד המפלגות הערביות, מוכיחה למי שעוד פקפק שלא מדובר כאן במאבק בין שמאל לימין, אלא במאבק בין אישי ציבור שלא רוצים שנפריע להם לצבור עוד ועוד כוח ועוצמה בכל דרך אפשרית, לבין האזרח מן השורה שמאמין שמי שסרח מקומו ליד בניזרי, הירשזון וקצב.

משה קצב בבית המשפט , ערעור על פסק דינו, נובמבר 2011. דרור עינב
מי תרצו שייאבק בשבילכם באיש ציבור שסרח? משה קצב/דרור עינב

המצדדים בהצעת החוק טוענים שהיא באה להגן על האזרח הפשוט, זה שאין לו מנגנוני הגנה משוכללים להתמודד עם פרסום פוגעני. אם כך, מדוע יוזמי החוק לא הבדילו את אישי הציבור משאר האוכלוסייה? מדוע הם משתמשים בבוחרים שלהם כדי להגן על עצמם? חלק מהפוליטיקאים מנסים להרגיע ואומרים שלקראת הדיונים בהכנה לקריאה שנייה ושלישית יוכנסו שינויים בחוק. אלו שמאמינים בכך, רצוי שיקראו את מה שסיפר העיתונאי והמשפטן משה רונן לכתבת וואלה!, אמילי גרינצוויג. הלה שאל לפני שנים את ח"כ לשעבר בני אלון והח"כ בהווה מאיר שטרית מדוע לא עמדו בסיכומים שהושגו בין הפוליטיקאים לעיתונאים סביב חקיקת חוק לשון הרע המקורי, והאחרון השיב – בנימה מבודחת יש לציין – "מה אתה סומך על פשרה שעשית עם פוליטיקאים?".

נכון, אנחנו מבקשים משהו קשה. הרווחנו ביושר את הסלידה שאתם מרגישים כלפינו. ועכשיו אנחנו מבקשים מכם להתעלות ולהיות איתנו, למרות שאפילו בימים אלו אנחנו נכשלים בכך. בכנס שערכנו ביום ראשון, שעסק באותה הצעת חוק אומללה, לא הצליחו להתאפק עיתונאים בכירים וכאלה שחושבים את עצמם לבכירים והפכו את העניין לפוליטי. ובכל זאת, אתם חייבים להאמין שרובנו המכריע נמצא במקצוע הקשה והשוחק הזה לא כדי להפיל ממשלה זו או אחרת מסיבות אידיאולוגיות, אלא כי אנחנו באמת רוצים להיות – וסליחה על הקלישאה – כלב השמירה של הדמוקרטיה.

דן מרגלית בכנס חירום לעיתונאים. טל אנגלנדר
לא עניין פוליטי. דן מרגלית בכנס החירום לעיתונות חופשית/טל אנגלנדר

אגב, לטענת משפטנים, טועה מי שחושב שהחוק הבלתי מידתי הזה חל רק על עיתונאים. מישהו נפגע מעקיצה שהפנית כלפיו בפייסבוק? צפה פגיעה של 300 אלף שקלים, מבלי שיצטרך להוכיח שנגרם לו נזק. לא ביקשת את תגובתו? ובכן, אולי תיאלץ להיפרד ממיליון וחצי שקלים. ואז למי תפנה, אלינו? תבקש שנפרסם כתבות על אנשים שאיבדו את כל הונם בגלל סטטוס מטופש? לא תודה, אנחנו לא נעסוק בדברים כאלה יותר, חבל על הכסף.

חוק לשון הרע: החוק עבר בקריאה ראשונה
עיתונאים על חוק לשון הרע: "לא עוזר לציבור, רק פוגע בו"
חוק לשון הרע: השופטים בדימוס אליהו מצא ודליה דורנר תוקפים את החוק
חוק לשון הרע: כל הדעות והמאמרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully