וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משימת הדו קרב

9.8.2012 / 14:45

למרות הדעה הרווחת כי רכישת רשת את "הישרדות" היתה תרגיל מבריק, יש שחושבים אחרת. גורם בתעשייה: על מה נבנה ערוץ טלוויזיה אם לא על מקוריות? יש בעסקה הזו שידור של חולשה

בתעשיית הטלוויזיה המקומית היה השבוע מי שכינה את המהלך שעשתה זכיינית ערוץ 2 רשת, רכישת פורמט "הישרדות" מתחת לאפו של ערוץ 10 – "סנוקרת". נדמה שמונח הזה, הלקוח מעולם האיגרוף, מתאים מאוד כדי לתאר את המהלך שהמשמעויות שלו גולשות הרבה מעבר למסכי הטלוויזיה. ערוץ 10 ורשת הם אולי היריבים המרים ביותר כיום בשוק הטלוויזיה ועבור שתי החברות הנמצאות בחובות של מיליונים מדובר בתקופה מכרעת באשר לעתידן הלא מאד רחוק, בעידן שאחרי רפורמת הרישיונות. לא לחינם פעלה רשת לחיזוק תדמיתו של ערוץ 10 כשנמצא על סף קריסה, ולא במקרה מכוון ערוץ 10 בשנים האחרונות את כל התותחים שלו ישירות לעבר התוכניות של רשת. בקרב הזו ברור כי שלושה שחקנים לא יישארו כאן לאורך זמן והוא כל כך מתחמם - עד שכל האמצעים כשרים כדי להפיל את היריב מהזירה.

השמועה השבוע סיפרה כי מיד לאחר שהזכיינית הוציאה הודעה לתקשורת על קניית הפורמט מיהרו אנשי ערוץ 10, עוד בטרם בחנו את החוזה – להעביר לחברת castaway את התשלומים בהם פיגרו. לשאלה כיצד לא הריחו את המתרחש והאם נרדמו בשמירה על החוזה שלהם ענה השבוע בכיר בערוץ 10 לוואלה! ברנז'ה, בצורה חד משמעית: "לא. החוזה היה ועודנו מאוד ברור, ולכן אנחנו מתכוונים להילחם עד הסוף בכל האמצעים שעומדים ברשותנו". לדברי הבכיר, "העניין הזה נסגר בסודי סודות בין הדרגים הכי גבוהים גם ברשת וגם ב- castaway שבבעלותה הפורמט. אנחנו סבורים שמי שניהל את המהלך הזה מול פרסונס (הכוונה לצ'ארלי פרסונס, מנכ"ל castaway אשר הוציא הודעת הבהרה בנושא חתומה בשמו, ד.א.) אלה בעלי המניות של רשת, ולא ההנהלה. פרסונס הוא לא האדם שמנהל את המגעים מול הברודקאסטים בעולם, ומה שנעשה כאן זה חריג".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בקרב הזו ברור כי שלושה שחקנים לא יישארו כאן לאורך זמן. משתתפי "הישרדות VIP"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"גם הצלחה ברייטינג, גם באיכות ההפקה, גם בשינויי הפורמט"

יש לציין כי למרות המהלך התקדימי בישראל, בעולם קיימות חמש מדינות בהן עבר הפורמט מיד זכיין אחד לאחר. למרות זאת, בערוץ 10 רואים במהלך של החברה סוג של בגידה עסקית, אחרי שש שנות עבודה צמודות. "כאשר הם עושים מצגת שיווקית על 'הישרדות' - שתי המדינות שהם מדגימים באמצעותן אלה ארצות הברית וישראל", אומר הבכיר בערוץ. "זה נחשב כאן גם להצלחה ברייטינג, גם באיכות ההפקה, גם בשינויי הפורמט. נכון שהיו עיכובים על התשלומים, אבל בסופו של דבר תמיד הכל שולם ותמיד המשכנו לעוד עונה. השינוי כעת הוא רק בגלל המצג שהציגו בפניהם אנשי 'רשת' באשר לעתיד הערוץ, שהוא חלק ממהלך כולל שלהם.

"רשת עושים כיום מאמצים ברמה הרגולטורית, הם עושים מהלכים מול לשכת ראש הממשלה ומפעילים מכבש לחצים אדיר", אומר הגורם בשאלה למה התכוון השבוע מנכ"ל הערוץ כאשר אמר שיש בידו "מידע נוסף" באשר לניסיונות רשת להצר את צעדי הערוץ. "ידענו שאודי אנג'ל עושה את המהלכים שלו, אבל הופתענו מעוצמת הכוח והמאמץ לטרפד כל הסדר עתידי להמשך הפעילות של ערוץ 10".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למרות המהלך התקדימי בישראל, בעולם קיימות חמש מדינות בהן עבר הפורמט מיד זכיין אחד לאחר. מנכ"ל רשת אבי צבי/מערכת וואלה!, צילום מסך

"יש בעסקה הזו גם שידור של חולשה"

בזכיינית רשת סרבו בימים האחרונים להתייחס לטענות, או לענות לשאלות באשר לעסקת הרכישה של הפורמט. הנימוק לכך היה אמנם המעבר המסתמן של הסכסוך לפסים משפטיים – אולם גם שם יודעים כי הוא מעורר לצד השתהות גם לא מעט ביקורת בתעשייה. "על פניו זה לא נשמע מהלך עסקים תקין, לא רק ברמה החוזית. ברור שאם זה היה רק עניין של כסף לפחות היה ניתנת לערוץ 10 אפשרות למאצ'ינג (השוואת סכום הרכישה, ד.א.)", אומר איש טלוויזיה בכיר. "במהלך עסקים רגיל כשאתה קונה פורמט, תמיד יש לו אופציה מתגלגלת. אף אחד לא משקיע בלעשות פורמט כאשר ברגע שהוא יצליח מישהו ייקח לו אותו, זה לא קיים בעולם הזה".

"אבל הדבר המהותי הוא ההשפעה על המהלך הזה על המוניטין של רשת. במקום שבו אתה זכיין עם כבוד עצמי אתה יוצר לך זהות מותגית משל עצמך, אתה בונה את ההצלחות שלך בעצמך ולא בונה על ההצלחות של מישהו אחר. אתה מזוהה עם משהו שהוא יצירה שלך", אומר לוואלה! ברנז'ה גורם בכיר בשוק הטלוויזיה אשר אינו משתייך לאף אחת מהזכייניות. "על מה נבנה ערוץ טלוויזיה אם לא על מקוריות? רשת לא הצליחה לייצר מותגים חזקים שהולכים איתה לאורך זמן. יש בעסקה הזו גם שידור של חולשה".

סלבס בקהל של רבע גמר גביע דיוויס. שי אוקנין
"ידענו שהוא עושה את המהלכים שלו, אבל הופתענו מעוצת הכוח והמאמץ". אודי אנג'ל/שי אוקנין

"אנשי רשת רוצים לרושש את ערוץ 10 מנכסיו"

עם זאת, ההערכות המרכזיות בתעשייה גורסות כי גם אם תצא ידו של ערוץ 10 על העליונה בהליכים המשפטיים מול בעלת פורמט "הישרדות" והוא יצליח להשיב את התכנית לידיו, הנקודות בסיבוב הזה הולכות לרשת, שהצליחה לטלטל ספינה שוקעת תוך שהיא גונבת לה את הדגל. "זה לא סוד שיש זכיין בטלוויזיה המסחרית שאחרי הפסדים מתמשכים, שחיקה ברייטינג וחובות כבדים, הגיע למסקנה הכלכלית לפיה אין לזכיינית כל תוחלת עסקית בסביבה שבה יש שני ערוצי טלוויזיה מסחריים וזה לא סוד שהאסטרטגיה של הזכיין הזה היא להוביל לסגירתו של ערוץ 10", כתב השבוע המנכ"ל בפועל של ערוץ 10 יואב הלדמן לעובדיו בהתייחסו להודעה של רשת – אך כיוון את מילותיו גם החוצה מבית הוורד. כמו מנסה להוריד את מפלס הלחץ של העובדים, כתב: "אני מבקש להזכיר לכולם שערוץ טלוויזיה זה לא תוכנית אחת, חשובה ככל שתהיה".

ואכן, התחרות כאן אינה על תכנית טלוויזיה. "הישרדות" היא אמנם מותג הדגל של הערוץ ועונת ה-VIP הנוכחית שלה מובילה את טבלאות הרייטינג בימים בהם היא משודרת, אבל ברשת לא מבקשים לנכס אותה בשביל הרייטינג שהיה עד השנה במגמת ירידה או בשביל תמהיל שידורי הריאליטי – אנשי רשת, כך מעריכים בתעשייה - רוצים לרושש את ערוץ 10 מנכסיו. לאחרונה חתמו בזכיינית על חוזים עם שלושה מהטאלנטים הבולטים על מסך ערוץ 10 – ירון ברובינסקי, נאור ציון וגיא זו-ארץ, ואלה הצטרפו לשורותיה. כפי שפורסם לראשונה בוואלה! ברנז'ה, גם חברת ההפקה "גיא המאירי" אשר הפיקה את "הישרדות" חתמה עם רשת על חוזה עבודה לאחר שנים של עבודה בלעדית עם ערוץ 10 בהן הייתה חברת הפקות הבית. להשתלטות על הנכסים, או לפחות להצגתו של מהלך כזה, ישנן סיבות ברורות.

גיא המאירי. שי אוקנין
חתם עם רשת על חוזה עבודה לאחר שנים של עבודה בלעדית עם ערוץ 10. גיא המאירי/שי אוקנין

"המלחמה היא על ערכים כלכליים"

"בעתיד הברור של מיזוג בין ערוץ 10 לרשת, המלחמה היא בסופו של דבר מלחמה על ערכים כלכליים", אומר לוואלה! גורם בכיר בשוק ההפקות. "השאלה שעדיין תלויה באוויר בהקשר היא במידה והם מתאחדים, האם הם זה יהיה חמישים - חמישים? ארבעים - שישים? בשלב הזה יש ניסיון לכוון לערך הכלכלי של כל צד בשותפות", אומר הגורם. "אם היה רציונל, הרי שקשת ורשת היו מתאחדות ממזמן כבר תחת המותג ערוץ 2 והסיבה שהם לא מסוגלים להגיע לכדי איחוד זה כי לא מדובר בשווי זהה. הרי קשת מעריכה את עצמה בשווי של 70 אחוזים מהמותג. אודי אנג'ל היה מקבל על המנייה שלו פחות מול קשת, והמטרה של אנג'ל במהלכים המרחשים היום מול ערוץ 10 היא לעלות את ערכו במיזוג עתידי".

מרשת נמסר: "לא נתייחס לכל הערה שולית של גורם עלום שם כזה או אחר". בערוץ 10 בחרו שלא להתייחס לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully