וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נעים להכיר - הילה קורח: רופאה, עיתונאית ואשת תוכן שיווקי

עודכן לאחרונה: 15.5.2022 / 15:23

הנהלת חדשות 13 הורתה לעובדי החברה לקבל מעתה אישור על כל חלטורה או עבודה צדדית שירצו לעשות לצד עבודתם העיתונאית. מפעל החלטורות אינו חדש כמובן, אבל יש מי שמתח אותו עד לקצה. האם פה מתחיל התיקון?

הנהלת חדשות 13 הוציאה בשבוע שעבר הודעה חריגה ומבורכת לעובדים. במייל, שרבים לא זוכרים כמותו בשנים האחרונות, התבקשו עיתונאי החברה מעתה לקבל אישור על כל עבודה צדדית שיוזמנו או ירצו לעשות. בעבודה צדדית, מתכוונים בחברה למכונה "חלטורות". תופעה שכיחה שהפכה לנורמטיבית בקרב עיתונאים, במיוחד אלו מהמסך - אשר ממנפים את היותם "פנים מוכרות" לטובת הנחיות כנסים, הרצאות לגופים מסחריים, ובמקרים קיצוניים אפילו להשתתפות בקמפיינים של מותגים.

מפעל החלטורות (השלמות ההכנסה) כמובן אינו חדש, ונוצר בין היתר גם מאופי התחום והמתח בין המשכורות הנמוכות יחסית, לבין ההכרה הציבורית והכוח להם זוכים העובדים. במובן הזה, חלטורות נתפסות פעמים רבות בהבנה או בהעלמת עין, למרות שאלו נושאות לא פעם אופי של ניגוד עניינים בין מסקר למסוקר. העלמת העין מובנת כאשר מדובר בכתב תחום שזקוק להשלמת הכנסה, אך מה קורה כאשר מגישת מהדורה מרכזית אשר אמורה להיות נטולת אינטרסים לחלוטין משתפת פעולה עם חברות עסקיות?

קחו לדוגמה את מגישת המהדורה המרכזית של חדשות 13, ולפני כן מגישת חדשות השבת של הערוץ. בשלוש השנים האחרונות הספיקה קורח להשתתף בקמפיין תוכן שיווקי עבור חברת המזון לתינוקות "מטרנה", בסדרת פודקאסטים בהגשתה תחת השם "הארץ Labels ומטרנה מציגים: בייבי פודקאסט עם הילה קורח". במקביל, במודעה שרצה בימים אלו למותג רפואה דנטלית מסבירה אותה קורח עבור חברת "מדיקו" על "יתרונות השתלת שיניים זיגומטית". ואם כל אלו לא מספיקים, לפני שנה בלבד, הופיעה קורח גם בקמפיין נוסף במסגרתו "צוות ההפקה של מדיקל אונליין בהנחיית פרופ' קרסו והילה קורח עוקב אחר גלית סימני אשר עוברת טיפול לעיצוב ופיסול אף ללא ניתוח במרפאתה של ד"ר אלה אגוזי ריינמן". למתעניינים, לפרק קראו "זריקת יופי". לטענת קורח, הקמפיינים צולמו לפני כניסתה לחברת החדשות, בזמן שהגישה את תוכנית הבוקר לצד אברי גלעד.

אך בזאת לא נגמרת הרשימה הנוצצת: בשבועות האחרונים, כעת כבר במקביל לעבודתה כמגישת מהדורה מרכזית, קורח העבירה הרצאה על ניהול זמן לחברת הייטק. תחום שהיא ככל הנראה אכן מתמחה בו, שכן במקביל לכל אלו צפויה אותה קורח להנחות השנה לצד אלמז מנגיסטו מחדשות 12 את טקס הדלקת המשואות ביום העצמאות - חלטורה נוספת, שכשלעצמה שנויה במחלוקת. יצוין כי בחדשות 13 אומרים כי ההרצאה לחברת ההייטק אושרה.

הילה קורח - תוכ"ש. צילום מסך, צילום מסך
"זריקת יופי". קורח בקמפיין/צילום מסך, צילום מסך
הילה קורח - תוכ"ש. צילום מסך, צילום מסך
בשיתוף מטרנה. קורח בקמפיין תוכ"ש בהארץ/צילום מסך, צילום מסך
הילה קורח - תוכ"ש. צילום מסך, צילום מסך
מודעה שרצה בפיד. קורח ממליצה על השתלות שיניים/צילום מסך, צילום מסך
הילה קורח - תוכ"ש. צילום מסך, צילום מסך
לפני כחודש, קורח בהרצאה לחברת הייטק/צילום מסך, צילום מסך

החסות של יונית

עיתונאי חדשות 12, לפחות כמו מתחריהם בחדשות 13, מקדישים חלק לא מבוטל מזמנם להרצאות, הנחיית כנסים והשתתפות במיזמים שונים של חברות כאשר בכובעם השני הם מסקרים אותם

קורח כמובן איננה לבד, רק לפני פחות מחודש הצטרפה לפרומו הטלוויזיוני של הפודקאסט UNHOLY של חדשות 12 בהגשת יונית לוי, שקופית, שהרימה לא מעט גבות בתעשייה הפרסום והעיתונות. מדובר היה בחסות של משרד יחסי הציבור של עידו מינקובסקי. החסות, מטעם משרד יח"צ, שלקוחותיו הם מסוקריה של חברת החדשות, למוצר חדשותי שאותו מגישה הפנים של חברת החדשות - היה תקדים משמעותי. בעקבות כתבה של וואלה! ברנז'ה על הנושא, הוחלט בקשת להסיר את החסות, אך מיותר לציין שגם פה מדובר רק בקצה קרחון, ובחלון הראווה בלבד. עיתונאי חדשות 12, לפחות כמו מתחריהם בחדשות 13, מקדישים חלק לא מבוטל מזמנם להרצאות, הנחיית כנסים והשתתפות במיזמים שונים של חברות כאשר בכובעם השני הם מסקרים אותם.

השיטה ברורה: העיתונאי נתפס כאוטוריטה בתחומו, ולכן באופן טבעי הוא מוזמן להנחות כנסים הנוגעים לתחום זה. כך לדוגמה היה, ממש לאחרונה, גם במקרה של הכתבת הפוליטית של חדשות 12 דפנה ליאל, אשר נבחרה להנחות כנס של מרכז הרצל אשר בראשו עומד אורי זכי, בן זוגה של השרה לאיכות הסביבה תמר זנדברג, ומספר ימים לפני הכנס אף התפרסמו מספר אייטמים הנוגעים לאופן הבעייתי לכאורה במינויו.

איור ג'ונתן פרידלנד ויונית לוי. צילום מסך, צילום מסך
החסות שהייתה וירדה. הפודקאסט של יונית לוי/צילום מסך, צילום מסך

כבר אז נשאלה בוואלה! ברנז'ה השאלה היא האם ליאל תוכל לסקר את הנושא ואם סיפור כזה היה מגיע לפתחה, הייתה מפרסמת אותו בעת שהיא מקבלת תשלום מהמרכז? ליאל לא שונה בכך מממרבית הכתבים, בוודאי מעולמות הטלוויזיה, שנהנים גם מהנחיות פאנלים והרצאות, לעיתים באופן שמשיק ממש לתחומי הסיקור שלהם. דוגמה נוספת, גם עליה נכתב בוואלה! ברנז'ה, הייתה מספר שבועות לפני, כאשר מתן חודורוב, כתב הכלכלה של חדשות 13, הנחה את כנס פירמת רואי החשבון BDO.

תחילתו של תיקון? הנוהל החדש של חדשות 13

"כל המופעים האלה בעייתיים"

"האטרקטיביות שיש לעיתונאים ומגישים במגרש הפרסומי נובעת בדיוק מהתדמית 'האובייקטיבית' והחדשותית שלהם. כשהתדמית הזאת מנוצלת לקידום של אינטרס כלשהו, מסחרי, פוליטי או אחר - מדובר בנזק משמעותי לעשייה העיתונאית ולאמינות שלה"

יש להדגיש, מעבר לעניין האתי, בניגוד לאתרי האינטרנט או עיתוני הפרינט, על חברות החדשות בטלוויזיה חלות גם חובות רגולטוריות. לדברי אלעד מן, יועמ"ש עמותת הצלחה, השתתפות של עיתונאים של חברת חדשות בתוכן שהוא פרסומי מעוררת כמה קשיים משמעותיים. "הקושי הראשון הוא ארגוני, משום שלחברת החדשות אסור על פי חוק להיות מעורבת בתוכן שהוא פרסומי. הקושי השני, הוא פרסונלי, משום שכללי האתיקה של מועצת העיתונות קובעים שצריך להימנע מניגוד עניינים אפשרי בין עיסוקים שונים. ברור שיש קונפליקט בין הגשת מהדורת חדשות, חלון הראווה של חברת החדשות, לבין השתתפות במיזמים מסחריים".

לדברי מן, "יש כאן שאלה גדולה של ניראות ולכן מראש כדאי לבחור על איזה מגרש משחקים - העיתונאי או הפרסומי. האטרקטיביות שיש לעיתונאים ומגישים במגרש הפרסומי נובעת בדיוק מהתדמית 'האובייקטיבית' והחדשותית שלהם. כשהתדמית הזאת מנוצלת לקידום של אינטרס כלשהו, מסחרי, פוליטי או אחר - מדובר בנזק משמעותי לעשייה העיתונאית ולאמינות שלה.

"הממשק העיתונאי והמסחרי יכול להופיע במספר אופנים על המסך ומחוצה לו - הוא יכול להתבטא במתן חסות למוצרים עיתונאיים וזיהוי שלהם עם מותג מסוים, הוא יכול לבוא לידי ביטוי בהשתתפות פעילה של עיתונאי במיזם מסחרי או בקידום שלו והוא יכול להופיע בהשפעות מסחריות על שיקול הדעת העיתונאי - קידום של תוכן והבלטה שלו בגלל שיקול מסחרי של הבעלים של ערוץ, עיתון או חברת חדשות וכן הלאה. כל המופעים האלה בעייתיים על פי דרכם וצריך למצוא מנגנוני בקרה שיפרידו בין המוצרים והאינטרסים באופן מוצלח".

בחדשות 13 בחרו שלא להגיב לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully