וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאה נרחבת נגד ערוץ 14. מפרסמים: הופתענו לגלות שהערוץ טוען שאנחנו מפרסמים בו

עודכן לאחרונה: 31.5.2022 / 21:03

כשברקע שער מגזין הומופובי שעורר מחאה ותביעה נגד מגיש מרכזי בערוץ, מפרסמים מתנערים מ"עכשיו 14" ומכחישים כי פרסמו בו. גורם בערוץ לוואלה! ברנז'ה: נציג הבעלים נתן הוראה "להיכנס בכל הכוח בקהילה הגאה"

גם בחברת ילין לפידות מכחישים קשר לערוץ, ואומרים כי לא פרסמו מעולם במגזין המדובר. "ילין לפידות מכבדת כל אדם באשר הוא ללא כל קשר לדת גזע, מגדר ומין", נמסר מהחברה

למרות מיעוט קוראיו, שער של מגזין הפרינט של ערוץ 14 תחת הכיתוב "להט"ביסטאן" הצליח לעורר ביממה האחרונה מחאה נרחבת ברשתות החברתיות נגד הערוץ - וגם נגד המפרסמים בו, אשר הופכים בעל כורחם למזוהים עם תכנים שלא ממש מתכנסים עם ערכי המותגים שלהם.

בעקבות השער, בו מופנים הקוראים לכתבה תחת כותרת המשנה "כך משליטים ארגוני השמאל הרדיקלי את דת הלהט"ב על מדינת ישראל", עיתונאים המזוהים עם הקהילה הגאה הצהירו כי יפסיקו להתראיין לערוץ. הכתב הפרלמנטרי של ידיעות אחרונות יובל קרני כתב לדוגמה כי "יש לי חברים עיתונאים בערוץ 14, אני מתראיין שם מידי פעם כשמזמינים אותי ואין לי בעיה עם אג'נדה פוליטית. אבל אחרי הדבר הזה לא אתראיין אצלם יותר?".

במקביל, החלו דמויות בולטות בקהילה לקרוא לציבור שלא לרכוש מוצרים מחברות המפרסמות בערוץ. ההקשר היה ברור: בימים אלו נמצא ערוץ 14 בקמפיין אינטנסיבי נגד מפרסמים גדולים אשר לא מפרסמים בערוץ, בניסיון ללחוץ עליהם על ידי צביעת החלטתם כפוליטית (בפועל, חשוב להבין, החברות עצמן כלל לא מחליטות על גבי אלו פלטפורמות לפרסם, ומי שעושה זאת אלו חברות רכש המדיה השייכות למשרדי הפרסום). מנגד, אחרים בקהילה סברו כי יש להתעלם מפרסומים בנוסח זה כנגד הערוץ. לדבריהם, "צריך להתמקד בכך שהתפוצה תשאר מגוחכת כמו התוכן".

מגזין ערוץ 14. צילום מסך, צילום מסך
הקהילה כפרה קדושה. השער ההומופובי/צילום מסך, צילום מסך

שופרסל: "לא מפרסמים בכתב העת המדובר"

מחברת סלקום נמסר כי "סלקום מבהירה כי לא לקחה חלק במימון או פרסום במגזין המדובר וכי השימוש בסמלה בהקשר זה אינו על דעתה. סלקום מכבדת את כלל לקוחותיה, בכל המגזרים והקהילות בישראל"

אלא שבדיקה עצמאית מול חלק מהחברות המופיעות ב"עמוד התודות" למפרסמים של הערוץ מעלה כי חלקן כלל לא ידעו כי הן מפרסמות בו. כך לדוגמה, מרשת שופרסל נמסר לוואלה! ברנז'ה בתגובה כי היא "לא פרסמה ולא מפרסמת במגזין המדובר. שופרסל דוגלת בערכי השוויון באופן מלא ואנו גאים בהיותנו חברה ערכית, המכבדת את כלל האוכלוסיות והמגזרים בישראל".

מחברת סלקום נמסר כי "סלקום מבהירה כי לא לקחה חלק במימון או פרסום במגזין המדובר וכי השימוש בסמלה בהקשר זה אינו על דעתה. סלקום מכבדת את כלל לקוחותיה, בכל המגזרים והקהילות בישראל".

גם בחברת ילין לפידות מכחישים קשר לערוץ, ואומרים כי לא פרסמו מעולם במגזין המדובר. "ילין לפידות מכבדת כל אדם באשר הוא ללא כל קשר לדת גזע, מגדר ומין", נמסר מהחברה. וכך, גם מחברת ההלבשה דלתא ומתדיראן נמסר כי החברות לא פרסמו מעולם במגזין המדובר.

בקבוצת הרכב קרסו - אחת הגדולות והעשירות בישראל - התנערו מהצבת שמם בין המפרסמים וטוענים שלא פרסמו בערוץ 14 ואפילו היו הראשונים בישראל ששילבו משפחות גאות בפרסומות בהפקה ישראלית. בקבוצה אף שלחו לאחר הפרסום מכתב לערוץ בו הם אוסרים על ערוץ 14 להשתמש בלוגו שלהם בפרסומים.

כך או כך, בערוץ 14 פנימה, יש המחברים בין התביעה שאיימה להגיש (ובינתיים הגישה) אגודת הלהט"ב נגד מגיש הערוץ שמעון ריקלין (ראו בהמשך), ואומרים כי תזמון השער אינו מקרי. בכיר בערוץ אמר לוואלה! ברנז'ה כי נציג הבעלים בהנהלה, נתנאל סימן טוב הורה לאחרונה לעובדי הערוץ "להיכנס" בלהט"בים בכל הכוח באופן שיטתי. אותו בכיר, שלא ממש שבע רצון מהרוח ההומופובית המנשבת במסדרונות הערוץ המתקשה להתרומם, אמר לוואלה! ברנז'ה כי "מדובר בהחלטה גורפת. עכשיו אנחנו תוקפים אותם, והתבקשנו להעלות את הנושא גם בלוח התוכניות וגם במגזין". בערוץ 14 טרם הגיבו לדברים.

עוד בוואלה!

4 חודשים אחרי: מיזם הטלוויזיה של נתניהו - הצליח או נכשל?

לכתבה המלאה
ערוץ 14. צילום מסך, צילום מסך
חלק מהמפרסמים הופתעו. עמוד התודות של "עכשיו 14"/צילום מסך, צילום מסך
עימות בין ח"כ זנדברג למגיש ינון מגל בנושא להט"ב/ללא

האגודה הגאה: מאיומים - למעשים

"זכותו הבסיסית של ריקלין לבקר ולהשמיע עמדה שונה, אך אין ולא יהיה קשר בין חופש הביטוי להסתה שיטתית ואלימה שכזו נגד אוכלוסיה שלמה בחברה הישראלית"

בתוך כך, לוואלה! ברנז'ה נודע כי לאחר מכתב ההתראה שנשלח וסירובו לחזור בו מדבריו, האגודה למען הלהט"ב תובעת את מגיש הערוץ שמעון ריקלין. האגודה הגישה תביעת לשון הרע על סך 450 אלף שקלים לאחר שכינה אותה בשידורים בערוץ 14 "סוטים ומטורפים". האמירות נאמרו במהלך פרק זמן של שלושה שבועות בהם ריקלין כינה את האגודה בשמות גנאי, לאחר יציאתו של הספר "אני ג'אז" שנועד לקדם סובלנות והכלה.

במהלך שיחה בשידור אודות מה שמכנים בערוץ בשיטתיות "הפרוגרסיביות האמריקאית", התייחס ריקלין לאגודת הלהט"ב ומי שנמנים על פועלה וכינה אותה כ"חבורת המטורפים הזו שרוצה לגעת בילדים שלנו, חבורת הסוטים הזו....". ריקלין אף הביא דוגמה שלדבריו מוכיחה את "הטירוף" - הספר "אני ג'אז", ספר ילדים על ילדה טרנסית שמעודד סובלנות וקבלה - אשר לדבריו האגודה "תפיץ במאות לילדים בני 4-5, והוא לא מבין איך אין חוק שמגביל זאת". אלא שהספר חולק בכלל לעובדים סוציאליים, אנשי חינוך והורים שביקשו לקבל את הספר. "מעולם", אומרים באגודת הלהט"ב, "לא בוצעה חלוקה "נסתרת" או דבר בסגנון.

"הנתבע נוקט הסתה פרועה כלפי מי שנמנה על הציבור הלהט"בי", נכתב בכתב התביעה שהגישה המחלקה המשפטית באגודה למען הלהט"ב באמצעות עוה"ד עדן נבו ויפתח תייר. "ללא היסוס ועל אף ידיעתו הברורה מהי תוצאתה של הסתה המשייכת מעשים אסורים לציבור שלם ולאחר שבעבר נמצא כי נקט אמירות מסיתות ואסורות כלפי ציבור הלהט"ב בכללותו - חזר על מעשיו, כל זאת מבלי שהיה ברשותו כל פרט עובדתי התומך בנאמר על ידו", נכתב בתביעה.

באגודה מבהירים שריקלין לא הסתפק באמירות אלו בזמן השידור ולאחר מכן החמיר את הטון התייחסותו, כלפי התובעת, העולה אף היא כדי לשון הרע; "תוך שבנסיבות מדובר בחציית גבול נוספת מצד הנתבע - ובהינתן תוכנם של הדברים, ברור כי הנתבע, בחר להחריף ביודעין את דברי הבלע הנאמרים על ידו", נכתב בתביעה.

עוד דונם ועוד עז. ריקלין. פיני,
"הם סוטים ממש". ריקלין/פיני

ריקלין: "לאסור בחקיקה את מעשיהם הרעים"

רן שלהבי מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב: "רק אתמול נחשפנו להסתה הפרועה של ערוץ 14 כנגד הקהילה הגאה ואנחנו כאן כדי לומר שלא נעבור לסדר היום על שום מקרה שכזה. זכותו הבסיסית של ריקלין לבקר ולהשמיע עמדה שונה, אך אין ולא יהיה קשר בין חופש הביטוי להסתה שיטתית ואלימה שכזו נגד אוכלוסיה שלמה בחברה הישראלית. מדובר בחיי אדם ובדברי שנאה שמתבטאים באלימות שאנחנו רואים בבתי הספר, ברחובות ובחיים שלנו. סיימנו לשתוק ולא נאפשר שיחזירו אותנו אחורה לזמנים בהם התביישנו במי שאנחנו ולא ניתן שיתייחסו אלינו בצורה מבזה".

עו"הד עדן נבו ויפתח תייר שמייצגים את האגודה מסרו :"מר ריקלין במספר הזדמנויות שונות על פני פרק זמן קצר של שלושה שבועות, מצא לנכון להתבטא באופן מתייג ופוגעני כנגד אגודת הלהט"ב וכלפי חברות וחברי הקהילה הגאה. דבריו של מר ריקלין חרגו לחלוטין ממתחם חופש הביטוי; לאור חומרתן של האמירות ונוכח עמדתו העקבית של מר ריקלין אשר עמד על נכונות דבריו וזכותו לפרסמם; הוגשה כנגד מר ריקלין על ידי האגודה למען הלהט"ב תביעה על סך 450,000 שקל, בהינתן העובדה הברורה שהדברים אשר נאמרו - הינם בגדר לשון הרע אשר נעשתה בכוונה לפגוע, ומהווים הסתה ברורה כנגד חברות וחברי הקהילה הגאה".

מעכשיו 14 נמסר בתגובה: "חופש היצירה והביטוי, הם נשמת אפה של חברה דמוקרטית". ריקלין עצמו כתב בטוויטר כי אינו חוזר בו מדבריו; "אני עומד על דעתי שאנשים כאלו הם סוטים ממש. וצריכים לאסור בחקיקה את מעשיהם הרעים. ניפגש במשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully