וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוצאות האמת חשפו: הטלוויזיה הפכה ללא רלוונטית

עודכן לאחרונה: 3.11.2022 / 14:55

אחוז ההצבעה הגבוה לעומת הרייטינג הנמוך חשף את הבטן הרכה של חברות החדשות, שלא הצליחו להמציא את עצמן מחדש. ומה מלמדת העובדה שערוץ דל תקציב שסובל מדימוי בעייתי הצליח לגבור על חטיבת חדשות ציבורית בתקציב של 160 מיליון שקל? 4 הערות על הבחירות בתקשורת

מדגם חדשות 12/צילום מסך חדשות 12

1. עומק הקרקעית נחשף

רבות כבר נכתב על הירידה העקבית באחוזי הצפייה של ערוצי הברודקאסט ובחברות החדשות שלהם, אבל נראה שנתוני ליל המדגמים ייאלצו חלק מהם לעשות חישוב מסלול מחדש לגבי האופן בו מטפלים באירוע טלוויזיוני מהסוג הזה, ובכלל

לא פעם, במהלך המשדרים הארוכים של חדשות 12, נזרקו לחלל האוויר באולפן בדיחות על המציאות המטורללת בה נאלצת יונית לוי לבלות מדי פחות משנה לילה ארוך ובלתי נגמר באולפן. העבודה שוחקת. גם המציאות. אלא שבבחירות האחרונות, נפלה הכרעה נוספת על זו הפוליטית. הציבור הישראלי - שהצביע בהמוניו בקלפי, בחר שלא להצביע בהמוניו בשלט - ולנטוש. נתוני הצפייה הנמוכים העבירו למנהלי חברות החדשות המרכזיות בישראל מסר חזק וברור: זו לא את יונית, אלו אנחנו. או בשפה פשוטה יותר: מיצינו.

רבות כבר נכתב בשנתיים האחרונות על הירידה העקבית באחוזי הצפייה של ערוצי הברודקאסט ובחברות החדשות שלהם, אבל נראה שנתוני ליל המדגמים ייאלצו חלק מהם לעשות חישוב מסלול מחדש לגבי האופן בו מטפלים באירוע טלוויזיוני מהסוג הזה, ובכלל.

ראשית, למספרים. סך הכול צפו במדגמי הטלוויזיה של שלושת הערוצים הגדולים פחות מ-40% - זאת לעומת בבחירות מרץ 2021 בהן הגיעה ההתעניינות לשיאה והנתון הגיע ל- 50.5%. ירידה של למעלה מ20%. גם אם לוקחים בחשבון את משדר הבחירות בערוץ 14 (שבסבבים הקודמים לא נמדד וששאב הפעם אלפי צופים מהמתחרים וזינק לנתון נאה של 6.3%) - עדיין מדובר בירידה כוללת משמעותית.

ברגע השיא של דקת המדגם צפו בערוץ 12 כ-23.4%, ברשת 13 כ-12.4% ובכאן 11 כ-4.4%. לשם השוואה, במדגמים בסבב הקודם חדשות 12 עמדה על 29.6%, חדשות 13 על 17% וכאן 11 על 4.7%. באופן טבעי, קשת - זו שיש לה את כמות ה"שומנים" הגדולה ביותר, חוותה את הירידה הגדולה ביותר ונחתכה ב-7 נק' מהפעם הקודמת, רשת נחתכו ב 5 נקודות, וכאן עלו בחצי נקודה.

כאמור, הצלילה לא הפתיעה איש, רק עומק הקרקעית שנחשף. כפי שנכתב ממש כאן בשנה החולפת, במהלך העשור האחרון חדשות 12 (לשעבר 2) איבדה כרבע מצופיה; ובשלוש שנות המיזוג - חדשות 13 איבדה למעלה מ-20% מהם. אלו מאות אלפי אנשים, "זוגות עיניים" ששוות מיליוני שקלים לבעלי המניות בערוצים הגדולים. גם תאגיד השידור הציבורי, שמצליח להשיג הישגים בזירה המקומית והבינ"ל, לא ממש מהווה אלטרנטיבה עבור הצופים בערב הבחירות. זאת למרות הגידול העצום באוכלוסייה. ההערכות הן כי מגמה זו תמשיך.

יונית לוי במשדר יום הבחירות 2022. קשת 12,
זו לא את. יונית לוי ערב הבחירות/קשת 12

2. ביבי לא בא

הדור החדש מסתפק במדגם או בפוש, וחוזר לעונה החדשה של "הלוטוס הלבן". אם צריך הוכחה נחרצת לכך: העובדה שראש הממשלה המיועד נתניהו ניצח ניצחון גורף מבלי לתת אפילו ראיון אחד לערוצי המיינסטרים - מספרת את הסיפור כולו

לתנועה החד כיוונית הזו ממסך הטלוויזיה אחראית כמובן בראש ובראשונה הטכנולוגיה (מעבר לסטרימינג) והלך הרוח של העידן הנוכחי המאופיין בגודש אינסופי של אינפורמציה ברשתות. אבל תרמו לה גם אובדן האמון בתקשורת המסורתית וכמויות הפייק והפוזיציה מכל עבר. נכון שאחרי 5 סבבי בחירות השחיקה הטבעית של ה"דרמה הטלוויזיונית" עליה מבוססים משדרי הבחירות גדלה, המיאוס מהברברת גובר, ומיום חג טלוויזיוני המשדר הפך לארוחת חג מעיקה - אבל הפעם יותר מתמיד, נראה כי חברות החדשות לא הצליחו להמציא את עצמן מחדש ולייצר תמריצים לצפות בהן.

מוקדם לקבוע האם זהו סופה המוחלט של "מדורת השבט" והאם החוקיות המאפיינת את השידור הלינארי מוצתה. הטלוויזיה היא עדיין האח הדולק-תמידית מול הספה, רק שכבר אין צורך בעצים כדי להבעיר את האש בה. הדור החדש מסתפק במדגם או בפוש, וחוזר לעונה החדשה של "הלוטוס הלבן".

אם צריך הוכחה נחרצת לכך: העובדה שראש הממשלה המיועד נתניהו ניצח ניצחון גורף מבלי לתת אפילו ראיון אחד לערוצי המיינסטרים - מספרת את הסיפור כולו.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
נתוני הצפייה בליל הבחירות. מערכת וואלה, מערכת וואלה!
נתוני הצפייה בליל הבחירות/מערכת וואלה!, מערכת וואלה

3. עכשיו 14 נולד

3. תגידו מזל טוב. בבחירות 2022 ערוץ 14 נולד מחדש, והפעם כשחקן רלוונטי. זה לא רק הנתון הפנומנלי שהשיג על חשבון קשת ורשת, תוך שהוא עוקף בסיבוב את חדשות כאן 11. מנהלי חברות החדשות המתחרות יודעים לעשות חשבון. קל להעריך שכשהם מחברים להישג גם את שיא הצפייה שהשיג הריאיון עם נתניהו בערוץ בשבוע שקדם לבחירות, תוך שהוא עוקף את כאן 11 ונושק לרשת 13, הם מתחילים להפנים שאולי כדאי להפסיק לזלזל בו. אם לא מקצועית - כלכלית.

חדשות הן קודם כל עסק כלכלי, ובדיוק כמו כל פורמט טלוויזיוני בונות על המתח שבין ההשקעה בהפקה לעומת אחוזי הצפייה המתורגמים לרווח. התקציב השנתי של חדשות קשת נאמד בכ-100 מיליון שקל לשנה וזה של חדשות 13 מוערך בכ-80 מיליון. ההערכות בענף הן כי תקציבו הכולל של ערוץ 14 (לא רק מחלקת החדשות) לא מגיע לחמישית מזה. מדובר בערוץ דל תקציב, מעוט כתבים, שאמנם נהנה מרוח גבית ותעמולתית של ראש ממשלה נצחי ופופולרי - אך תירוצים הם לא תוכנית עבודה. בעלי המניות ירצו תוצאות.

כשברגע ההסכמה של הערוץ (שאיננה מקרית, ונשענת על אותה עלייה) להצטרף חזרה לוועדת המדרוג, סביר שבחברות החדשות היריבות יתכנסו כעת לחשבון נפש, שעשוי להסתיים בהשקעה, אך גם מסתכן באובדן תקציבים.

תקציב חברות החדשות. מערכת וואלה, מערכת וואלה!
תקציב חברות החדשות/מערכת וואלה!, מערכת וואלה

4. כאן מספרים דימיוניים

חטיבת החדשות בתאגיד השידור עלתה ערב הבחירות בהיקף הצפייה בכחצי אחוז, המיוחס גם לנטייה של צופים מבוגרים לחפש באירועים מאז'וריים "מקור סמכות" וגם להיותה נתפסת בסקרי דעת קהל כאמינה ביותר. ועדיין, כאן 11 נותר הקטן והחלש מבין הערוצים. זהו נתון שאין להקל בו ראש. חדשות כאן 11 מתוקצבות במספר דמיוני (במונחי המתחרים) של כ-160 מיליון שקל (כולל כאן רשת ב', החדשות בערבית והדיגיטל).

למרות שהובילה לקראת סוף המערכה את סדר היום התקשורתי עם קלטות סמוטריץ של מיכאל שמש וגובה ה"מסך" שהיא מקבלת משידורי כאן 11 דומה בהיקפי הצפייה יותר לערוץ 14 מאשר לקשת ורשת החזקות - 4.4% הוא נתון נמוך שלפחות למראית עין אינו מצדיק את ההשקעה. הנתון הזה בוודאי לא יחמוק מעיניו של מנכ"ל התאגיד המיועד החדש גולן יוכפז, מנכ"ל חברת חדשות לשעבר בעצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully