וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוללים קדימה: במהלך שלוש שנות המיזוג - חדשות 13 נחתכה בקרוב לחמישית

עודכן לאחרונה: 17.5.2022 / 18:38

המהדורה המרכזית של חדשות 13 רשמה את הנתון הנמוך ביותר שלה זה 18 שנים. איך זה קרה, לאן נטשו הצופים, ומדוע בדרך לשם בדירקטוריון רשת 13 לא פספסו שום הזדמנות לקבל החלטה שגויה | פרשנות

מנתוני ועדת המדרוג עולה כי המיזוג בין חדשות 10 לרשת, שאמור היה לייצר מפץ בצריכת הטלוויזיה הישראלית בכלל וצריכת החדשות בפרט, ולהוות תחרות לחדשות קשת הדומיננטיות, הוביל למעשה להתרסקותה של חברת החדשות

חדשות 13 רשמה אתמול (שני) שפל (נוסף) בנתוני הצפייה המדשדשים ממילא שלה, והתייצבה על רייטינג של 5% ממשקי הבית היהודים למהדורה המרכזית - מולה התייצבה חדשות 12 עם יותר מפי שלושה. הסיבות לכך, מטבען, מורכבות ותלויות גם בלוח השידורים של הערוץ עצמו, ובשידורים שהחליטו המתחרים להציב ממול - במקרה "חתונה ממבט ראשון" המצליחה של קשת, ובכל זאת קשה שלא להתעכב על הנתון ההיסטורי המדכדך הזה.

כשמתייחסים ליתר לוח השידורים של רשת, התמונה רק הולכת ומתחדדת - גם בשבועות האחרונים, כאשר הרייטינג של הפריים טיים של רשת 13 התחזק (באופן יחסי), בחדשות 13 המשיכו לשמור על נתונים נמוכים. במבט רחב יותר, הולך ומתברר שחדשות 13, שהוקמה על חורבות חדשות 10 ההיסטורית, הפכה אט-אט מעוגן - למשקולת.

מנתוני ועדת המדרוג (ראו גרף) עולה כי המיזוג בין חדשות 10 לערוץ רשת, שאמור היה לייצר מפץ בצריכת הטלוויזיה הישראלית בכלל וצריכת החדשות בפרט, ולהוות תחרות רלוונטית לחדשות קשת הדומיננטיות, הוביל למעשה להתרסקותה של חברת החדשות. כשבוחנים את הנתונים שהשיגה בחודשים האחרונים, ניתן להעריך בזהירות שאלמלא גלי הקורונה ומבצע "שומר החומות" שהפכו את החדשות למצרך צריכה בסיסי, ייתכן שמצב המהדורה של 13 היה חמור עוד בהרבה.

חדשות 13 הילה קורח אודי סגל. חדשות 13, צילום מסך
כצפוי, שינוי חלון הראווה לא הספיק. אודי סגל והילה קורח/צילום מסך, חדשות 13

כמעט השמדת ערך

כך לדוגמה, בהשוואה של חצי השנה הראשונה לאחר המיזוג (16 בינואר ואילך, פברואר, מרץ, אפריל ומאי 2019) לעומת התקופה המקבילה השנה - חדשות 13 עמדה על ממוצע של 9.4% לעומת 17.5% לחדשות 12. כיום, (ינואר, פברואר, מרץ, אפריל ומאי 2022) היא עומדת על ממוצע של 7.8% לעומת 16.9% לחדשות 12. ובמילים אחרות: בזמן שחדשות 12 ירדו בכ-3.3% מאז המיזוג, חדשות 13 צללו בכ-17.3% - כלומר איבדו קרב לחמישית מערכן בתוך שלוש שנים. זו כמעט השמדת ערך.

במושגי נתח שוק, חדשות 13 עמדו בחודשי המיזוג הראשונים (16 בינואר ואילך, פברואר, מרץ, אפריל ומאי 2019) על נתח של 34.9% מסך החדשות בטלוויזיה המסחרית. כיום (ינואר, פברואר, מרץ, אפריל ומאי 2022) הנתח עומד כבר על 31.4% בלבד.

עוד בוואלה!

מה באמת היה תפקידה של גלית דיסטל-אטבריאן בתאגיד השידור?

לכתבה המלאה
נתוני חדשות 12 ו 13. ShutterStock
נתוני חדשות 12 ו 13/ShutterStock

לאן נוטשים הצופים?

נקודה מעניינת נוספת נוגעת לחדשות 12, שנחתכה משמעותית גם היא. דווקא עובדה זו מעלה שאלה עקרונית עבור חדשות 13: איך זה שנוטשי חדשות 12 לא עברו אל המגרש שלכם?

גם אחרי שמנכים את הטלטלות (הלא מעטות) שעברה חדשות 13 תחת שינויי האפיקים בה שידרה (מ-10 ל-14 ל-13 בתוך פחות מחמש שנים) והשינויים התכופים בבעלות על חברת האם רשת 13, ומניחים בצד את השינויים התכופים בהנהלת החברה עצמה (שלושה מנכ"לי חדשות בתוך כשלוש שנים), קשה לשים את האצבע על סיבה אחת לירידה בהיקפי הצפייה, אבל קל לקבוע כי היא ברורה ומובהקת. בנוסף, עולה השאלה - מה חלקו של יו"ר רשת, נדב טופולסקי, מקורבו של בעל הבית, לן בלווטניק, שהגיע אל החברה ללא כל רקע תקשורתי, והוביל בה בשלוש השנים האחרונות שורה ארוכה של מהלכים (בראשם הדחת ופרידה משורה של מנכ"לים בחדשות ובערוץ עצמו), ואישור (שלא לומר דחיפה) של שורת שינויים קונספטואליים בחדשות, שקשה להצביע על מהלך משמעותי אחד מהם שהצליח.

מלבד תפקוד היו"ר, אפשר להצביע גם על כמה תהליכים אובייקטיביים כלליים ששחקו את חדשות 13 (הם יכולים אולי להסביר את הירידה ברייטינג אבל לא את השחיקה בנתח השוק): החולשה ההולכת וגוברת של הטלוויזיה המסחרית הליניארית (הברודקאסט) מול פלטפורמות הסטרימינג וה-VOD. כפי שכבר נכתב פה בעבר, מגמת ההיחלשות של הערוצים המסחריים בישראל אינה חדשה, אם כי היא מתרחשת בפיגור יחסי לזו שבעולם המערבי. למעשה, שנת 2019 הייתה שנת מפנה שבה למעלה מ-50% מהצופים לא צפו בשעות הפריים-טיים בערוצים המסחריים, אלא צרכו את התוכן שלהם באפיקים אחרים.

נקודה מעניינת נוספת נוגעת למתחרה החזקה, ויש יאמרו המונופוליסטית שלה, חדשות 12, שנחתכה משמעותית גם היא, בשנים האחרונות. דווקא עובדה זו מעלה שאלה עקרונית עבור חדשות 13: איך זה שנוטשי חדשות 12 לא עברו אל המגרש שלכם? גם לכך ההסברים רבים ומפותלים; רשימה חלקית: קמפיין אגרסיבי למיתוג עצמי (בתמיכת ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו) של ערוץ 14 כ"ערוץ חדשות" שלא ממש סייע לחדשות 13 בעלת הדימוי ה"ביביסטי" ההולך ומתקבע, רשימת תקלות עיתונאיות וטלוויזיוניות מביכות - החל בתקרית המוזרה בראשית המלחמה באוקראינה, שבה סצנה מ"מלחמת הכוכבים" נכנסה בטעות לדיווחי החדשות ושודרה כך לאורך יום שלם, דרך החלטה תמוהה לשדר מול הריאיון הבלעדי של ח"כ עידית סילמן בחדשות קשת, לאחר החלטתה לפרוש מהקואליציה, קטעים מראיון גנוז עמה מיוני 2021 (שגניזתו לכשעצמה לא מוסיפה נקודות זכות לחדשות 13), ועד להחלטות עיתונאיות וניהוליות יומיומיות שיש המכנים אותן ילדותיות.

עיתונאי בכיר טלוויזיה, סיפק דוגמה טרייה רק מהשבוע החולף שממחישה עד כמה עורכי החדשות ב-13 לא מבינים היכן בעייתם האמיתית ועסוקים בקרבות מאסף: "לעמית סגל היה ריאיון עם חבר הכנסת המודח, יום טוב כלפון מ'ימינה'. לא משהו שסיפק כותרת יוצאת דופן. אבל בשם המלחמה, בחדשות 13 החליטו שחייבים כזה גם, והכתבת הפוליטית ליאור קינן נעמדה ליד דלתו וניהלה איתו שיחה קצרה מול המצלמה. לא נראה שהייתה שום מחשבה רציונלית שם מעבר למלחמה לשם מלחמה. הרי לא זאת הבעיה העיקרית". בחדשות 13 יודעים (או אולי לא?) שאם היו משיגים נתוני צפייה משמעותיים יותר, או מצליחים להשפיע משמעותית על סדר היום הישראלי, הם ממילא לא היו נתקלים בסירוב של כלפון להתראיין אצלם, והעדפה שלו לתת בלעדיות למתחרים בקשת 12.

אבירם אלעד במשפט תיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 18 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
כניסתו לתפקיד לוותה בלא מעט ציפיות. אבירם אלעד/פלאש 90, יונתן זינדל

משבר זהות מתמשך

"זה בכלל לא משנה מה הזהות הטלוויזיונית-חדשותית שלך, רוצה להיות ביביסט? תהיה ביביסט. רוצה שמאל? תהיה שמאל. רק תחליט מה ומי אתה"

בעוד כחודשיים יסכם מנכ"ל חדשות 13, כאמור - השלישי לאורך שלוש השנים האחרונות, אבירם אלעד, שנה ראשונה בתפקידו. כניסתו לוותה בלא מעט ציפיות, בעיקר מצד הנהלת החברה והיו"ר, טופולסקי, למהפך, כזה שגם אם לא ייתן את ביטויו המיידי בהיקפי הצפייה, ישדר זהות ברורה ובידול אל מול המתחרים. זו הייתה למעשה הסיבה המרכזית להבאתו.

אחד מצעדיו הראשונים של אלעד - היה החלפת חלון הראווה של חדשות 13, תמר איש-שלום, והצבתה של הילה קורח בתפקיד מגישת המהדורה המרכזית. "מעבר לרייטינג, יש פה מהלך של ריענון ומסר של זהות חדשה, פחות מכופתרת ויותר נגישה - כמו קורח עצמה", ניסו להסביר אז לוואלה! ברנז'ה גורמים בחברה. מאז, נתוני הצפייה רק צללו עוד, ובמקביל, למרבה צערה של ההנהלה, גם חדשות סוף השבוע - שבעבר היו אי של יציבות (יחסית) ואליהן נכנסה איש-שלום במקום קורח צללו אף הן. אלעד אמנם ניסה לגבש נהלי עבודה מסודרים במהדורה, וגילה אחריות עריכתית מתבקשת במהלך הסיקור השנוי במחלוקת של המצוד אחר המחבל בתל אביב, אך גם מינה שורה של מנהלים ועורכים בכירים תחתיו - שלא הצליחו לחזק את ההיבט שבו מורגש היטב חוסר הניסיון שלו - תחום החדשות בטלוויזיה, ולא סיפקו קבלות.

גורם בכיר בשוק הטלוויזיה אמר השבוע לוואלה! ברנז'ה "זה בכלל לא משנה מה הזהות הטלוויזיונית-חדשותית שלך, רוצה להיות ביביסט? תהיה ביביסט. רוצה שמאל? תהיה שמאל. רק תחליט מה ומי אתה. אסטרטגיית המי-טו שנוסתה בחדשות רשת כשלה, והייתה פה פנטזיה שדווקא אלעד וצוותו יבינו את זה. כרגע נראה שמדובר באכזבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully