וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאגיד על הגריל, והמתחרים שומרים על שתיקה. זה לא מקרי

עודכן לאחרונה: 20.1.2023 / 9:56

עבור השחקנים בענף, סגירתו של תאגיד השידור הציבורי עשויה להתברר כמכרה זהב; אבל גם שם מבינים שייתכן שפליטת הפה המתוכננת של שר התקשורת קרעי על "אופירה וברקו" תהפוך במערכה הבאה למס שיצטרכו לשלם. האינטרסים הסמויים שמאחורי השתיקה הרועמת | פרשנות

אייל ברקוביץ בביקורת על חרדים, קטע מתוך "אופירה וברקוביץ'" של קשת 12/קשת 12
מי לא היה רוצה לזכות בנתח עסיסי של תקציבי פרסום ממשלתיים או מלכ"רים שהולכים היום כדרך קבע וטבע למסך כאן 11 או רשת ב'?

מונולוג קצר של מגישת חדשות 13 הפופולרית אילה חסון השבוע נגד פגיעה בתאגיד השידור הציבורי ומערכון קצר (וחד) ב"ארץ נהדרת" - חשפו דווקא את שתיקתם הרועמת של השאר.

אם בקשת עוד נוגעים פה ושם בנושא בחדשות 12 או בתוכניתו של גיא פינס, הרי שברשת 13 כמעט ולא מתייחסים בשידוריהם לכוונות הרשמיות של שר התקשורת לסגור את תאגיד השידור הציבורי (או להרעיבו למוות), בין אם מתוך היררכיה מתבקשת של "המהפכה המשפטית כרגע יותר חשובה, אקטואלית ומסוכנת"; והן מתוך קושי אינהרנטי לסקר מתחרים (הגיע הזמן להתגבר ולהתבגר). אבל ישנו רכיב נוסף, מדובר פחות, הנוגע לשקט המוזר שבוקע מהמסכים בנושא: הרכיב האינטרסנטי.

בימים בהם הטלוויזיה הלינארית הופכת לאטרקטיבית פחות ופחות, הערוצים המסחריים נאבקים על כל זוג עיניים - ואחוז צפייה משמעותו כמעט שינוי במאזן האסטרטגי העדין בענף, קל להבין אותם.

מי לא היה רוצה לזכות בנתח עסיסי של תקציבי פרסום ממשלתיים או מלכ"רים שהולכים היום כדרך קבע וטבע למסך כאן 11 או רשת ב'? האם רשת 13 לא תשמח לקבל שני אחוזים מהקהל שכיום צופה ב"קרתגו" ב"אחוזון העליון" או ב"זהו זה" לטובת פרק נוסף של הישרדות? האם קשת 12 לא תרצה ליהנות מהבזאר שנפתח ונסות לשים את ידה על "שעת נעילה" הבאה? על ערוץ 14 - המרוויח העיקרי המסתמן (וככל הנראה גם המניע העיקרי לרפורמה) שנלחם עכשיו להוכיח שהיא יותר מערוץ נישה - אין להכביר מילים. תזכורת קלה כי לפעמים שוכחים: גם לראש הממשלה, נתניהו יש אינטרס מובהק בכך.

למה באמת מתכוון קרעי? צפו בדיון באולפן

בווידאו: ראיון ורטהיים/מערכת וואלה!

הגל השקט

כך לדוגמה, רדיו ירושלים או תחנת הבית של בלפור "גלי ישראל" תוכל להתחרות בזירה הארצית, בדיוק כפי שערוץ 14 הפך מערוץ מורשת יהודית לערוץ ברודקאסט חדשותי שכוחו הולך וגדל

השר קרעי חזר השבוע מספר פעמים על עמדתו כי יקדם חקיקה להפרטת תאגיד השידור כבר בחוק ההסדרים הקרוב. הפרטה שמשמעותה בפועל היא קיצוץ של כ-400-500 מיליון שקל - תקציב ההפקות הציבורי שמקבל התאגיד מהמדינה - וכהגדרתו "להחזיר את הכסף לציבור". בפועל, במשרדו אומרים כי הכוונה היא לפתוח קרן שתעודד יצירה מקומית והפקות מקור ותאפשר מכרז בין כל גופי התקשורת המסחריים. "כך הכסף יגיע לכל השוק", אומרים בלשכתו.

אבל קרעי לא מתכוון להסתפק רק בהחלשת מסך כאן 11. לפי פרסומים השבוע, לשר יש שאיפה להפריט את רשת ב' ולפתוח את התדרים הארציים לכל שוק התקשורת - עניין פרוצדורלי אך גם תשתיתי - ולאפשר לכל תחנת רדיו מקומית להיכנס לשוק הארצי. כך לדוגמה, רדיו ירושלים או תחנת הבית של בלפור "גלי ישראל" תוכל להתחרות בזירה הארצית, בדיוק כפי שערוץ 14 הפך מערוץ מורשת יהודית לערוץ ברודקאסט חדשותי שכוחו הולך וגדל.

על פניו, לאחר רפורמה שתעניק רישיונות שידור ארציים ותיקח את הבלעדיות מרשת ב' וגל"צ - מפרסם גדול יוכל לפרסם בכל רדיו ארצי מבלי שלהן יהיה יתרון כלשהו. מדובר ב-80-100 מיליון שקל בשנה, סכום שיכול לממן ריאליטי או שניים. כך גם לגבי תקציב הפרסום של כאן 11 ביוטיוב. כבר "סיבה טובה" אם לא לתמוך - לפחות לשתוק.

עוד בוואלה!

אילה חסון או רביב דרוקר: תוכנית אחת, שני מגישים - מי מהם מביא יותר צופים?

לכתבה המלאה

בונה על תקדים ערוץ 14. רדיו "גלי ישראל"

בווידאו: ח"כ אמסלם תוקף את נתניהו ואומר שהוא רוצה לפגוע/מתוך : "רבע לחמש" ברדיו גלי ישראל

הפנטזיה הביביסטית

הפנטזיה הביביסטית היא שתכנים ביקורתיים ייעלמו כלא היו, פשוט כי כבר לא ישתלמו כלכלית

במשרד התקשורת משווים את המצב בענף התקשורת לשוק הקמעונאי וסבורים שלציבור עצמו אין כיום יכולת השפעה רצינית ביחס להיצע התכנים העומד בפניו. קרעי מאמין שבעולם בו דעת הקהל תזכה לייצוג הולם יותר, יקטן משמעותית כוחם של הערוצים הגדולים. האם קוקה קולה יכולה להרשות לעצמה לצאת בפרסומת שלא מתאימה למגזר החרדי? לא, אומרים שם. באותה מידה, בשוק בעל עשרות גופים המחזיקים ברישיון שידור עם הצפת תכנים, תוך שינוי שיטת המדרג וביטול הרגולציה לכדי עקרונות יסוד חוקיים (איסור פורנו וכיוצ) בלבד - כוחו של הציבור ישתקף טוב יותר.

או במילים אחרות: הפנטזיה הביביסטית היא שתכנים ביקורתיים ייעלמו כלא היו, פשוט כי כבר לא ישתלמו כלכלית. אלא שאופציות נוספות על המסך קיימות כבר כיום, ולמרות הצמיחה של ערוץ 14 לדוגמה, המסות הגדולות של הציבור עדיין בוחרות להיצמד לערוצי ה"מיינסטרים". במה תועיל הרפורמה ולמי בעיקר? לא ברור.

אפליקציות. GettyImages
הפיל הלבן שבחדר. הענקיות הבינ"ל/GettyImages

תיישרו איתנו קו או שנגיע גם אליכם

נקודות הרייטינג הן כסף קטן לעומת השד הגדול המאיים בשנים האחרונות על הערוצים המסחריים: המעבר של תקציבי הפרסום לענקיות הבינ"ל. האם השר יקדם את מסקנות הוועדה שהקים קודמו בתפקיד לאסדרת השוק?

ואולי, מדובר בכלל רק באקדח. נקודות הרייטינג הן כסף קטן לעומת השד הגדול המאיים בשנים האחרונות על הערוצים המסחריים ונוגס בתקציביהם: המעבר של תקציבי הפרסום לענקיות הבינ"ל גוגל, יוטיוב ופייסבוק - לצד אפל טי וי, דיסני וכמובן נטפליקס. האם השר יקדם את מסקנות הוועדה שהקים קודמו בתפקיד לאסדרת השוק? האם יחליט לעבוד מול האוצר ולקדם - בדומה למתרחש במרבית מדינות העולם המערבי - מיסוי לאותן ענקיות שיוכל להשאיר חלק מהתקציב גם בשוק? לשאלות אלו - גורליות עבור עתיד ואופי קיומן של קשת ורשת - עדיין לא נמצאה תשובה. ואולי לא במקרה.

כזכור, תחת כהונת השר הנדל נראה היה שבערוץ 12 עשו ככל הניתן להחניף לבעל הבית באמצעות זמן מסך כמעט בלתי מוגבל ומתן במות נוחות. האם יבחרו הפעם באסטרטגיה דומה?

בכירי רשת וקשת בחלקם הנם עיתונאים ואנשי תקשורת, אבל הם קודם כל אנשי עסקים. גם הם מבינים רמזים. על פניו, אותו אקדח שהונח על השולחן בפסקה הקודמת די ברור: "תיישרו איתנו קו או שנגיע גם אליכם; כדאי לכם לחתוך הפסדים ולהתפשר". אגב, השר כבר נפגש השבוע עם ראשי הערוצים המסחריים ולפי גורמים חזר מפגישותיו די מרוצה, ועם תחושה ש"יש עם מה ועם מי לעבוד". לידיעת אופירה וברקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully