וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכל כשר בדרך לפגיעה בתאגיד? קרעי ממנה למועצת הכבלים בכיר שהודח מכאן ופועל נגדו

עודכן לאחרונה: 26.12.2023 / 13:38

דרישה מוזרה למינוי בכיר שעזב את התאגיד בנסיבות בעייתיות כנציג ציבור במועצת הכבלים והלווין חושפת צעד נוסף בכוונות שר התקשורת לפרק את מועצת התאגיד ולמנות מנכ"ל מטעמו

השר קרעי: "שומע 'תתנצלו, תקחו אחריות, תבקשו סליחה'. על מה?"/מערכת וואלה!

שר התקשורת שלמה קרעי מבקש למנות למועצת הכבלים והלווין את מנהל החטיבה הערבית לשעבר "מכאן" בתאגיד השידור יאסר עטילה, שעזב את התאגיד בנסיבות בעייתיות. בהצעת מחליטים שהגיש למזכירות הממשלה, קרעי מבקש למנותו כנציג ציבור המייצג את האומנים והיוצרים בישראל - זאת על אף שמעולם לא היה חבר בשום ארגון של יוצרים ו/או אומנים. בנוסף, השר ממנה נציג למועצת הכבלים והלווין, זאת בשעה שבאופן רשמי הוא טוען בכלל לדה-רגולציה ופירוק גופים כמו הרשות השנייה ומועצת הכבלים.

זאת ועוד, לוואלה! ברנז'ה נודע כי בעבר ניסה קרעי ללהק את עטילה לתפקיד דומה גם במועצת התאגיד עצמה, אלא שלבסוף המהלך לא יצא לפועל.

קו נוסף מחבר, ככל הנראה, בין עטילה לבין שר התקשורת קרעי, והוא הכוונה לפגוע בתאגיד השידור. בשבוע שעבר שלח קרעי מכתב (נוסף) לחברי מועצת התאגיד בדרישה לפעול באופן מיידי בנוגע ל"הפרת אמונים לכאורה של סמנכ"ל השידורים בערבית יזיד חדיד". חדיד, נזכיר, החליף את עטילה בתפקידו.

במכתבו ציין השר מספר דוגמאות מתכני הערוץ בערבית שמהם עולה, כך לטענתו, כי התאגיד מסייע להסית נגד ישראל. "דווקא במסגרת תאגיד השידור הציבורי ובמימון ציבורי, בערוץ "מכאן", ניתנת במה להפצת שקרים והסתה בהקשר למלחמתה של ישראל בחמאס-דעאש. לא יעלה על הדעת כי בזמן שאנו פועלים כנגד ערוצים זרים, יהפוך ערוץ ישראלי, הממומן כולו על ידי הציבור הישראלי, לשופר הסתה של אויבי ישראל". כתב קרעי למועצת תאגיד השידור, ודרש למנות בתוך 14 יום מבקר לשידורי התאגיד בערבית, שהוא דובר ערבית יוצא צבא, לאור הפרת הוראות חוק השידור הציבורי בשידורי ערוץ "מכאן".

משרדי כאן תאגיד השידור. שי אפשטיין,
נשאר על הכוונת של רה"מ. תאגיד השידור/שי אפשטיין

דם רע עם התאגיד

עטילה, שעזב בתחילת שנת 2021 את התאגיד, נמנה עם עובדי התאגיד שעבדו בשידור הציבורי עוד מימי רשות השידור, כשמאחוריו עומדים לפחות שני עשורים של שירות בשידור הציבורי בו מילא שורת תפקידים עיתונאיים וניהוליים. בין היתר שימש ככתב בשטחים וראש מערכת חיפה והצפון. בתפקידו האחרון ברשות השידור שימש כאמור כמנהל הטלוויזיה בערבית.

עטילה פרש מהתאגיד לאחר מאבק בינו ובין מנכ"ל התאגיד לשעבר אלדד קובלנץ שרצה להכפיף את שידורי החדשות בערבית לחטיבת החדשות הכללית בניהולו של ברוך שי. עטילה סבר כי יש להשאיר את שידורי החדשות בערבית תחת חטיבה עצמאית.

ברקע הפרידה שלו מהתאגיד עמדו טענות בארגון כי תפוקות החטיבה הערבית תחת ניהולו היו ירודות, וכי השתרשה בה תרבות ארגונית בעייתית וקידום מקורבים "המזכירה את ימי רשות השידור". לאחר מכן עלו בעניינו גם עדויות למעורבות פוליטית בעבודת החטיבה. הטענות התווספו לדו"ח פנימי של התאגיד מ-2018 על אודות המתרחש בחטיבה, שמצא כי עטילה לא דיווח על קרבה משפחתית בינו לבין מנהל החדשות בטלוויזיה בערבית, ואליד יוסף.

עוד בוואלה!

הכל כשר בדרך לפגיעה בתאגיד? קרעי ממנה למועצת הכבלים בכיר שהודח מכאן ופועל נגדו

לכתבה המלאה
יאסר עטילה. כאן 11, צילום מסך
יאסר עטילה/צילום מסך, כאן 11

הממליץ: מנסור עבאס

תקציב החטיבה הערבית עומד על כ-70 מיליון שקל בשנה, מתוך תקציב כולל של כ-800 מיליון שקל לתאגיד

בהמשך פורסם כי בדיקה שערך התאגיד גילתה כי ח"כ מנסור עבאס (הרשימה המשותפת), שלא אחת החמיא לעטילה בזמן אמת כמי ש"רשם הישגים נאים", גילתה כי עבאס מקבל חשיפה נרחבת באופן יחסי בשידורי הטלוויזיה והרדיו של התאגיד. בחלק מהמקרים הוא אף הוצג באופן בלעדי כמי שהשתתף בדיון מסוים, ללא אזכור חבריו לסיעה שהשתתפו באותו דיון.

בהמשך, נחשף בדה מרקר כי מי שייצג את עטילה בהליכים מול התאגיד, עו"ד זכי כמאל, מייסד המכללה הערבית בחיפה, זכה על מסך "מכאן" לסיקור נרחב לעצמו ולמכללה שבראשה הוא עומד.

תקציב החטיבה הערבית עומד על כ-70 מיליון שקל בשנה (מתוך תקציב כולל של כ-800 מיליון שקל לשנה לתאגיד), שאמורים לממן את ערוץ הטלוויזיה, הרדיו והדיגיטל בערבית.

מינוי מיוחד למועצת הכבלים והלווין. סריקה, סריקה
ללא חברות בארגון יצירה או אומנות. בקשת המינוי/סריקה, סריקה

השופטת בדימוס סימנה את הדרך

מאז תחילת הקדנציה של השר קרעי, וביתר שאת גם לאחר תחילת המלחמה, הוא אינו מכחיש כי לא זנח את כוונותיו הראשוניות להחליש את תאגיד השידור כלכלית, ובטווח הרחוק יותר - כך סבורים גם בתאגיד עצמו - לפרק את המועצה המפקחת על שידוריו ובאמצעותה את מנכ"ל התאגיד גולן יוכפז. בהקשר זה נזכיר כי יוכפז היה היחיד מבכירי התקשורת הישראלית שסירב להגיע לפגישה אצל רה"מ נתניהו בחודש הראשון ללחימה, בעוד שנציגי חדשות 12 ו-13 עשו זאת (נציגי ערוץ 14 מקיימים עם לשכת רה"מ קשר רציף גם כך).

כזכור, במקביל לקידום החקיקה נגד התאגיד, קרעי מינה את השופטת בדימוס נחמה נצר לתפקיד יו"ר ועדת האיתור למועצת התאגיד. הוועדה המונה שלושה חברים (לפי החוק, את שני החברים הנוספים ממנה יושבת ראש הוועדה בעצמה), ותפקידה לאתר ולהמליץ לשר על מינוי חברי מועצה לתאגיד השידור הציבורי וכן על יושב ראש מועצת תאגיד השידור הציבורי. המועצה אף מפקחת על תחנת הרדיו גלי צה"ל.

בן זוגה של נצר נחשב לתומך נלהב בהפיכה המשטרית שניסתה לקדם הקואליציה, והמינוי נתקל בהתנגדות מצד גורמים משפטיים. שופט בכיר לשעבר אמר לוואלה! ברנז'ה עם מינויה: "עוד בטרם נכנסה לתפקיד, קובעת נצר כי צריך להרחיב את השורות ולגוון - ממש כאילו השר מדבר מגרונה".

שלמה קרעי, גולן יוכפז. סיוון פרג', יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
מכאן כפרוקסי. קרעי ויוכפז/עיבוד תמונה, סיוון פרג', יונתן זינדל פלאש 90

התוכנית המלאה נחשפת

על פניו נראה כי "מכאן" אינו יותר מכלי נוסף שיוכל לסייע לפזר ולהחליף את המועצה והמנכ"ל

כדי להבין עד כמה נחוש קרעי להצליח במשימתו, מספיק להציץ בציוץ שכתב בימים האחרונים המזרחן ד"ר אדי כהן. כהן, המגדיר עצמו כעיתונאי ומשפיען ברשתות החברתיות בשפה הערבית ושהכריז על מועמדותו בשנת 2020 לרשימת הליכוד לכנסת, חושף באחת את התוכנית האמיתית של קרעי, כאשר על פניו נראה כי "מכאן" אינו יותר מכלי נוסף שיוכל לסייע לפזר ולהחליף את המועצה והמנכ"ל.

"מילה טובה לשר קרעי בימים האחרונים שיגר השר קרעי מכתב נוסף לתאגיד הציבורי במסגרתו לא רק קבע כללים חדשים אלא אף דרש מהמועצה של התאגיד למנות מפקחים אשר יסקרו בזמן אמת על השידור בשפה הערבי", כותב כהן. "במילים אחרות ובצדק לשר קרעי אין אמון בהנהלת התאגיד... כל מי שמבין ערבית יסכים עם קביעת השר. התאגיד בערבית משדר לפעמים כמו רשת אלג'זירה. את זה צריך להפסיק ומייד. מה עוד מדובר בכספינו, כספי מיסים. למועצת התאגיד אין ברירה אלא להיענות לדרישת השר ואם לא אני מאמין שהשר יפרק את מועצת הדירקטוריון וימנה דירקטוריון חדש לגמרי. אנו זקוקים לדירקטוריון ציוני ופטריוטי", כתב כהן.

"זקוקים לדירקטוריון ציוני ופטריוטי". הציוץ של פעיל הליכוד

תגובות

בשיחה עם יאסר עטילה הוא הכחיש כל קשר לשר התקשורת, אך אישר כי פנה בכתב ובע"פ למנכ"ל התאגיד בחודשים האחרונים עם ביקורת ברוח דומה לזו שעלתה במכתב השר על "מכאן". בנוסף, הכחיש עטילה קשר למפלגת הליכוד, זאת למרות שמאז תחילת המלחמה עבד עטילה גם עם מערך ההסברה המנוהל על ידי הליכוד ורה"מ.

בתשובה לשאלת (היעדר) הקשר ליצירה ואומנות, עטילה מסר בתגובה כי "קורות החיים שלי הספיקו כדי להתמנות לפי ייצוג זה וקיבל את אישור ועדת המינויים".

בתשובה לשאלת ההצטרפות בזמן שהשר טוען דווקא לפירוק גופים כמו הרשות השנייה ומועצת הכבלים, מסר עטילה כי "אין לדעת כמה זמן זה ייקח. ובינתיים זו שליחות".

משר התקשורת שלמה קרעי נמסר בתגובה: "אין כל קשר בין השר לעטילה. המשרד יצא בקול קורא ומר עטילה ניגש ומתוך כך נוצרה ההיכרות". בלשכת השר הכחישו כי עטילה מעורב או שוחח עם השר על נושאי תאגיד השידור.

באשר לניסיון מינויו של עטילה גם למועצת התאגיד עצמה נמסר בתגובה מטעמו של קרעי כי: "גם למועצת התאגיד היה קול קורא פתוח. כידוע, לקול קורא, כל מי שמעוניין יכול להגיש את מועמדותו, ויאסר הגיש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully