וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסי המכון לעיתונות יוענקו השנה לארבעה עיתונאים, אחד מהם הוא רועי עידן ז"ל

עודכן לאחרונה: 15.1.2024 / 11:07

פרס המכון הישראלי לעיתונות לשנת 2023 יוענק השנה בסימן ה-7 לאוקטובר. הזוכים: יוסי אלי מחדשות 13, לי נעים מחדשות 12, הגר שיזף מ"הארץ" וצלם ynet רועי עידן שנרצח בכפר עזה. הפרס על סך 50,000 שקל יתחלק בין ארבעתם. הנה נימוקי הוועדה

פרס המכון הישראלי לעיתונות לשנת 2023 יוענק השנה לארבעה זוכים: יוסי אלי מחדשות 13, לי נעים מחדשות 12, הגר שיזף מ"הארץ" ולרועי עידן ז"ל, כתב וצלם ynet וקבוצת ידיעות אחרונות. הארבעה זכו בפרס על סך 50,000 שקל שיתחלק ביניהם.

לצפייה בתיקטוק, הפודקאסט של המכון הישראלי לעיתונות >>>

רועי עידן. שי מכלוף,
רועי עידן ז"ל/שי מכלוף

יוסי אלי מחדשות 13 הוביל את הסיקור במחדלי חקירת מותו של קסטלמן, וחשף בין היתר, את ממצאי הסי.טי שנעשו לקסטלמן, ומהם התברר שנמצאו בגופו קליעים, או חלקי קליעים, בניגוד לגרסת המשטרה. בעקבות הגילויים שהוביל, נפתחה חקירת מח"ש לבדיקת התנהלות המשטרה. "בסיקור הפגין אלי נאמנות לערך העיתונאי של חשיפת עוולות של המחזיקים בכוח השררה", ציינו השופטים.

בנימוקיהם כתבו עוד, כי לי נעים, מחדשות 12 שידרה את הידיעה הראשונית ובעקבותיה תחקיר על התצפיתניות, ששרדו את מתקפת החמאס ועל סיפורן, כי התריעו שוב ושוב על אימונים חריגים ומחשידים מעבר לגדר, מידע שנבלם ונדחה בידי מפקדיהן. "מלבד הדיון הציבורי ששידוריה של נעים עוררו בכשל האסטרטגי החמור בהתעלמות מנורות האזהרה, הם היו זרז לשיח בסוגייה הכאובה של יחס יהיר לנשים בצבא, ושל ספקנות חסרת בסיס המוטלת בכישורי נשים", ציינו בוועדת הפרס.

תחקיר נוסף של נעים עסק ב"בית של פסי" בבארי, שבו רוכזו חמישה עשר בני ערובה בידי עשרות אנשי חמאס, ונהרגו, ככל הנראה מירי צה"ל. "בשתי הפרשות, הצביעה נעים על כשלים מבצעיים ותפיסתיים, ודיווחיה עוררו דיון מוסרי נוקב", ציינו השופטים.

יוסי אלי. רן יחזקאלי,
"נאמנות לערך העיתונאי". יוסי אלי/רן יחזקאלי

על הגר שיזף, כתבת השטחים של "הארץ", נכתב כי "בלטה בכיסוי, עתיר גילויים של פגיעות שיטתיות של 'נערי גבעות' בפלסטינאים בשטחים, שהובילו לחקירות משטרה ומצ"ח ולשינוי מדיניות צה"ל מאז פרוץ המלחמה. בעבודתה חשפה שיזף גם פרשת התעללות חמורה של חיילים בפלסטינאים ובפעילי שמאל. חשיפה זאת תרמה להחלטת צה"ל להפסיק פעילות יחידה שהיתה אחראית להתעללות".

בנימוקיהם ציינו חברי ועדת הפרס את הצטיינותו של רועי עידן ז"ל, צלם ynet וקבוצת ידיעות אחרונות, שנרצח ב-7 באוקטובר לצד רעייתו סמדר. עידן, שהתגורר בכפר עזה וסיקר את החיים ביישובי העוטף ובנגב בכלל, את הפעולות הפלסטיניות על הגדר, וכל מבצע צבאי ו"סבב" מול עזה. עם תחילת מתקפת החמאס על קיבוצו, כפר עזה, העביר עידן דיווח ראשוני למערכת החדשות, ואף שלח את צילומו האחרון: מגלשי הרחיפה של מחבלי החמאס פושטים על הקיבוץ. "במעשים אלה גילה אומץ לב וקור רוח מקצועי עיתונאי, הראויים לשמש מופת", ציינו השופטים.

לי נעים. חדשות 12,
"זרז לשיח בסוגייה הכאובה של יחס לנשים". לי נעים/חדשות 12

הזוכים נבחרו על ידי ועדת הפרס, בראשה עמדה נשיאת המכון, שופטת בית המשפט העליון בדימוס, דליה דורנר, ובה היו חברים - ד"ר ענת פלג, חוקרת תקשורת באוניברסיטת תל-אביב ובאוניברסיטת בר-אילן. לשעבר כתבת המשפט ברשת ב' , מירב ארלוזורוב, פרשנית בכירה ב-TheMarker וכלת פרס סוקולוב לשנת 2023 ונדב איל, כותב טור ופרשן בידיעות אחרונות וב-ynet.

דליה דורנר, שופטת ביהמ"ש העליון לשעבר, ונשיאת המכון מסרה: "שנת 2023 עמדה בסימן המהפכה המשפטית והמחאות נגדה, אבל הכול התהפך ב-7 באוקטובר. מכאן גם ההחלטה להעניק את פרס המצוינות לשנת 2023 לארבעה זוכים וזוכות על הישגים יוצאי דופן בעקבות אירועי 7 באוקטובר. אני מברכת את יוסי אלי, לי נעים והגר שיזף על עבודה עיתונאית למופת שזיכתה אותם בפרס. זכייתו בפרס של רועי עידן, צלם מצטיין של ynet וקבוצת ידיעות אחרונות , ממחישה את סכנת החיים הכרוכה בסיקור המלחמה. עידן, עיתונאי אמיץ לב, נרצח עם רעייתו סמדר, זמן קצר לאחר שהעביר את צילומו האחרון -מחבלי חמאס פושטים במגלשי רחיפה על כפר עזה, קיבוצו. כדבריו של דויד גרוסמן, "נזכור עולם שאבד עם אובדן יקירינו".

עוד בוואלה!

"עושים קמפיין מכוער מאוד כלפי מטה החטופים. זו אחת היוזמות הקדושות שנעשו מאז קום המדינה"

לכתבה המלאה
הגר שיזף. תומר אפלבאום,
"בלטה בכיסוי עתיר גילויים". הגר שיזף/תומר אפלבאום

המכון הישראלי לעיתונות נחנך לפני שלוש שנים, והוא פועל לחיזוק חופש העיתונות והשבת אמון הציבור בתקשורת בישראל, ומתמקד בחינוך בני נוער לאוריינות תקשורתית ולצריכה ביקורתית של תקשורת. המכון מעניק את הפרס מדי שנה. ב-2021 זכו בפרס במשותף העיתונאים אהרון רבינוביץ' ושירה אלק מ"הארץ" על תחקירם אודות יהודה משי זהב (צפו בראיון עם השניים), וב-2022 הזוכה היה מוחמד מג'אדלה פרשן חדשות 12 על סיקור משובח של החברה הערבית. צפו בראיון עם מג'אדלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully