וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסר חד, וקונצנזוס: מה יש בקמפיין לוחמי כיפור שמוציא את נתניהו מהכלים?

עודכן לאחרונה: 18.2.2024 / 14:24

כבר לפני שבועיים שיגר נתניהו מכתבי איום נגד פרסום הקמפיין, בטענות שונות ומשונות. בכיר בענף הפרסום: הקמפיין מציב את מה שנתניהו מנסה לטשטש מאז 7.10 ושגם עשרות מסיבות עיתונאים לא יכולות להתמודד איתו: האחריות הישירה שלו לטבח

קמפיין נגד בנימין נתניהו/לוחמי כיפור 73

ראש הממשלה בנימין נתניהו ערך אמש (שבת) מסיבת עיתונאים בלשכתו ובה ענה לשאלות עיתונאים מכלי התקשורת. בסיום דבריו פנה לעיתונאים ואמר: "עניתי לשאלות שלכם עכשיו אני אשאל אתכם. אני רואה פרסומים בשווי עשרות מיליוני דולרים עם דברי הסתה נגדי. לא חשבתם לחקור את זה? לא חשבתם לבדוק מי עומד מאחורי הכסף העצום הזה שכולו הסתה ופילוג?".

נתניהו התייחס לקמפיין חוצות שכולל שלטי ענק ברחבי הארץ ובו מופיעה תמונת ראשו של נתניהו לצד הכיתוב "אתה הראש - אתה אשם", כשהכוונה היא למחדל 7 באוקטובר. עוד שאל בהתרסה: "אילו היו מפרסמים מודעות תמיכה בי בשווי עשרות מיליוני דולרים לא הייתם עושים על זה תחקיר ופותחים מהדורות?".

כתבה ארוכה במוסף "הארץ" שהתפרסמה ביום שישי ובדקה מי עומד מאחורי הקמפיין, דווקא הייתה יכולה לשפוך אור על טענותיו של נתניהו, אבל נראה שלא התשובה עניינה את ראש הממשלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים במשרדו בירושלים
17 בפברואר 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים במשרדו בירושלים 17 בפברואר 2024/פלאש 90, יונתן זינדל

המעניין הוא שזהו לא הקמפיין הראשון ש"מסיר את הכפפות" נגד רה"מ, וגם לא הראשון אותו מממנים ומריצים לובשי מדים לשעבר; בתקופת ניסיון ההפיכה המשטרית היו אלה "אחים לנשק" והמילואימניקים, לצד פורומים שונים של בכירים לשעבר במערכת הביטחון, שתקצבו וחתמו על קמפיינים ומודעות נגדו - לפעמים בפריסה רחבה ובשלל פלטפורמות.

אלא שנדמה שהקמפיין הנוכחי, מצליח יותר מקודמיו, לערער את שלוותו של נתניהו.

כבר לפני כשבועיים נחשף בוואלה! ברנז'ה כי נתניהו שיגר מכתבי איום נגד פרסום הקמפיין, בטענות שונות ומשונות. לפי הפרסום, למרות שהקמפיין עלה גם ביוטיוב ופייסבוק, נתניהו התמקד בכלי התקשורת הישראליים בדרישה להסיר את הקמפיין בטענה כי הוא "מסית לאלימות" - זאת למרות שלא כלל אף לא בדל של קריאה לעשייה כלשהי, אלימה או שלא.

עוד בוואלה!

עובדים אצל קרעי? ברשות השנייה מסרבים לחשוף את כמות ההפרות שנפתחו בערוצים המסחריים

לכתבה המלאה
כתבה מהארץ על קמפיין לוחמי כיפור, צילום מסך. "הארץ", צילום מסך
כתבה מהארץ על קמפיין לוחמי כיפור, צילום מסך/צילום מסך, "הארץ"

סלוגן אחד נגע בבטן הרכה

הקמפיין, בהשקעה גדולה ופריסה רחבה (לפי בדיקת יפעת מחקרי מדיה עבור וואלה! ברנז'ה מדובר על שווי של לפחות שני מיליון שקל, לא כולל שילוט חוצות), עלה באתרי האינטרנט הגדולים - אבל כאמור מקודם חזק ובאופן ממומן בעיקר ברשתות החברתיות יוטיוב ופייסבוק. הערכה אז הייתה כי בסביבת נתניהו החליטו להשתמש בו כדי להתנגח ב"תקשורת הישראלית" ובראשה קשת 12, רשת 13 ועוד. טקטיקה שגורה בשיטות התעמולה של ראש הממשלה.

אלא שגם בכל אלו אין מענה לשאלה מדוע דווקא הקמפיין הספציפי הזה מעורר כל כך הרבה אמוציות ותגובות נגד בקרב נתניהו וסביבתו הקרובה. אחד ההסברים לכך אינו נשען על על מי שמממן אותו אלא מצוי דווקא בעולמות הקריאיטיב. נתניהו כמו נתניהו, מנסה בכל דרך להימלט מזיהוי עם האסון או מהאשמה שלו ומשקיע המון אנרגיות בכך. בין אם בתדרוכים נגד הצבא וכוחות הביטחון ובין אם בתחזוק הקואליציה שלו - שבכירים בה, דוגמת השר גולדקנוף ואחרים, מדקלמים מסרים דומים על "חפותו". ייתכן כי בסלוגן אחד הצליחו לוחמי כיפור לגעת בבטן הרכה מכולם.

קמפיין "אתה אשם" בנתיבי איילון. מרים אלסטר, פלאש 90
קמפיין "אתה אשם" בנתיבי איילון/פלאש 90, מרים אלסטר
"בניגוד לארגוני מחאה קלאסיים, לוחמי כיפור הם קונצנזוס בחברה הישראלית. כשמסר כזה מגיע מהם, נתניהו יודע שהוא לא יוכל לצבוע אותם בצבעים שנוחים לו"

"אני מעריך שנתניהו לוקח כל כך קשה דווקא את הקמפיין הזה, מעבר לנראות וההיקפים הגדולים שלו, בגלל שני גורמים", אומר רז ציפריס, קמפיינר פוליטי ובעל משרד הפרסום סוסנקו ציפריס. "ראשית, המסר הוא חד וברור, ומציב בפני העין את מה שנתניהו מנסה לטשטש מאז 7.10: האחריות הישירה שלו לטבח, כמי שעומד בראש המערכת. גם עשרות מסיבות עיתונאים ותשובות מתחמקות לא יכולות להתמודד עם מסר כל כך חד וברור, שמופץ בצורה מסיבית כל כך.

"הגורם השני הוא האכסניה של הקמפיין: לוחמי כיפור. כשמסר כזה מגיע מהם, דור הלוחמים של נתניהו עצמו, שמזוהים עם המלחמה שנחשבה עד היום למחדל הביטחוני הגדול בתולדות ישראל, זה מעביר מסר כפול: גם על מידת האחריות וגם על גודל המחדל. בנוסף, ובניגוד לארגוני מחאה קלאסיים, לוחמי כיפור הם קונצנזוס בחברה הישראלית. כשמסר כזה מגיע מהם, נתניהו יודע שהוא לא יוכל לצבוע אותם בצבעים שנוחים לו. לכן הוא מוטרד מהקמפיין, שמציג אמת ברורה ופשוטה, ושדובריו הם לא האנשים שהכי נוח לו להתמודד איתם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully