וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדים אצל קרעי? ברשות השנייה מסרבים לחשוף את כמות ההפרות שנפתחו בערוצים המסחריים

עודכן לאחרונה: 15.2.2024 / 12:53

בקשת וואלה! ברנז'ה בעקבות סערת גיל תמרי לקבל את מספר ההפרות שנפתחו לערוץ 14 אל מול אלו של קשת 12 ורשת 13 נתקלה בהתחמקות - שממשיכה חודשים ארוכים של יישור קו עם האינטרסים של השר

ינון מגל , גיל תמרי. רשת 13, ראובן קסטרו
הפרטים חסויים. ינון מגל וגיל תמרי/ראובן קסטרו, רשת 13

מדוע ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו מסרבים לשחרר את היקף ההפרות שניתנו בשנה האחרונה לערוצים המסחריים?

תזכורת קצרה: השבוע הודיעה הרשות כי פתחה בהליך הפרה לכאורה לרשת 13 בעקבות דבריו של פרשן החוץ גיל תמרי שנאמרו בשידור בתחילת השבוע בתכנית "שיחת היום עם לוסי האריש" בנושא עמדת ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לשחרור החטופים. ברשות השנייה הסבירו כי מדובר ב"הפרה לכאורה בין היתר על פגיעה ברגשות הציבור". המשמעות של הליך מעין זה בהנחה ויוחלט שאכן הייתה הפרה היא קנס שיכול להגיע לגובה של עשרות אלפי שקלים.

תמרי, עורך חדשות חוץ של חדשות 13, התבטא השבוע בחריפות נגד נתניהו בנושא החטופים כשטען כי "לנתניהו אין באמת תמריץ לשחרר את החטופים, הוא רוצה את כולם מתים מהסיבות שלו". דבריו עוררו סערה גדולה, תמרי התנצל בשידור והושעה. ההשעיה עצמה עוררה גם את הדיון האם מערכת עיתונאית איננה אמורה לתת גב לעיתונאי שגם אם כשל בלשונו, הרי שעדיין לא הסית ולא חרג מגבולות חופש הביטוי. גם ההחלטה לפתוח בהליך הפרה נתקלה בביקורת וטענות על התקרנפות וניסיון לרצות את שר התקשורת שלמה קרעי.

שר התקשורת שלמה קרעי. ראובן קסטרו, PEXELS, מערכת וואלה!
אקדח בדמות איום סגירה. קרעי/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו, PEXELS

האיום: סגירה

בראש הרשות עומדים היו"ר עדן בר־טל והמנכ"לית מישל קרמרמן. לפי רפורמת השידורים של קרעי, שנבלמה חלקית ב-7 באוקטובר, הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלווין עתידות היו להיסגר

הרשות השנייה היא הגוף הרגולטרי שאמור לאכוף את לשון החוק על מסך הערוצים המסחריים. הרשות, שאמורה להיות עצמאית ונטול פניות, נחשבת בשנים האחרונות לגוף חלש וחסר שיניים שאינו מרבה לאכוף את לשון החוק ותקנות השידור ונראה כי מנסה ליישר קו עם קרעי. כך לדוגמה, בלא מעט מקרים בהם התבטאו אנשי ערוץ 14 באופן מסית, התעלמו ברשות, כך נראה, באופן תדיר.

בראש הרשות השנייה עומדים היו"ר עדן בר־טל והמנכ"לית מישל קרמרמן. לפי רפורמת השידורים של קרעי, שנבלמה חלקית ב-7 באוקטובר, הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלווין עתידות היו להיסגר ותחתיהן אמורה הייתה לגוף מועצה מפקחת משותפת על כלל השידור המסחרי. אלא שכאמור, המלחמה הקפיאה את התוכניות, ומאז מנסה השר קרעי בדרכים שונות ומשונות להשתלט על מועצת הרשות - הגוף שמפקח על פעילותה.

מועצת הרשות כוללת 15 נציגי ציבור שנבחרים לארבע שנים ואותם ממנה שר התקשורת. הרכבה, כך לפי החוק, אמור לשקף את מגוון הדעות בישראל ולהיות מבוסס על ניסיון ואוריינטציה תקשורתית. לפני כחודש נחשפה בוואלה! ברנז'ה רשימת המומלצים של קרעי להחלפת 3 חברי מועצה שפרשו ממנה - רובם ככולם מזוהים פוליטית עם ראש הממשלה, בנו וסביבתו. כמעט לאף אחד מהם אין ניסיון או משקל סגולי רחב בתחום התקשורת. חלקם אף נושאים עמם פוטנציאל לניגוד עניינים.

עוד בוואלה!

בזמן מלחמה: קרעי התפנה לקידום ערוץ 14

לכתבה המלאה
מנכ"ל משרד התקשורת עדן בר טל. אורי לנץ, עיבוד תמונה
מיישר קו עם השר? יו"ר הרשות עדן בר טל/עיבוד תמונה, אורי לנץ

הסקר שהיטיב עם "גלי ישראל"

אלא שכאמור, הצטלבות האינטרסים החשודה החלה עוד לפני המלחמה. בחודש יולי בשנה שעברה פרסמה הרשות במפתיע סקר הבודק הרגלי על הרדיו האזורי והארצי. תזמון פרסומו היה בדיוק בשבו בו קידם קרעי מהלך שיאפשר לתחנות אזוריות לשדר במתכונת כלל ארצית - כאשר על פי ההערכות המטרה היא לסייע בכך לרדיו "גלי ישראל" הנחשב למזוהה עם המסרים של משפחת נתניהו. תוצאות הסקר, מיותר להגיד, העניקו רוח גבית לרפורמה של השר.

ברשות אמרו אז לוואלה! ברנז'ה כי הסקר נעשה במנותק מהשיח על פתיחת הזכיונות של הרדיו האזורי לארצי, אבל "בהחלט שופך הרבה אור על העוצמה של הרדיו האזורי ועל הנתח האזנה הגבוה שהם מקבלים ביחס לרדיו הארצי".

בנוסף, ברשות משהים במשך שנים את פרסום הדוחות השנתיים אודות הערוצים המסחריים - דחייה שהגיעה עד לפתחו של בג"ץ. מדובר בדוחות שעל הרשות לפרסם מידי ארבע שנים, הבוחנים את עמידת בעלי הרישיונות בהוראות הרשיון. נזכיר: ערוץ 14 חרג לא אחת מכללי רשיונו בשנים האחרונות, בין היתר גם באי תשלום חובותיו לרשות עצמה - חובות שנמחקו באמצעות חקיקה מיוחדת שקידם קרעי.

גלית גוטמן. קשת 12, צילום מסך
הפרה מהירה. מגישת קשת 12 גלית גוטמן/צילום מסך, קשת 12

הרשות: "האיזון אינו פשוט"

חזרה לגיל תמרי. בהמשך לטענות שהושמעו, וואלה! ברנז'ה ביקשה מדוברות הרשות השנייה את פירוט ההפרות שניתנו מאז תחילת 2023. ברשות, שאחת לשנה דווקא משחררת את הנתונים הנחשבים פשוטים לכימות - מסרו תחת זאת את התגובה הבאה:

"ככלל, הרשות השניה מפעילה את סמכותה בהליכי הפרה כלפי כל המורשים לשידורים באופן אחיד ושיוויוני. הרשות מבצעת כל העת בדיקות רבות של התבטאויות קשות או לא ראויות, אשר חלקן מטופל גם במסגרת הליכי הפרה. בהפעלת סמכויותיה אלו נוקטת הרשות זהירות רבה הנובעת מחשיבותו הרבה ומרכזיותו של ערך חופש הביטוי בחברה חופשית ודמוקרטית.

"האיזון בין ערך מרכזי זה לאינטרסים ציבורים נוספים אינו פשוט ותלוי בנסיבות כל מקרה ומקרה. במהלך השנה האחרונה פעלה הרשות מול גופי השידורים השונים במספר מקרים דוגמת ערוץ 13 בהקשר הנוכחי, ערוץ 12 באשר להתבטאות גלית גוטמן, וכן בערוץ 14 בנוגע להתבטאות ביחס לפיגוע בגבול מצרים, וגם בתחנות הרדיו השונות כגון אשמס, 103 בנוגע להתבטאות נתן זהבי, רדיו גלי ישראל ועוד.

"במקרים בהם ננקטו הליכי הפרה, הפגיעה באינטרסים הציבוריים (בין היתר מניעת הסתה, פגיעה משמעותית ברגשות הציבור או בציבור מסוים) היו בעוצמה שחייבה טיפול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully