וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו בגל"צ: "אווירה של פחד, התקרנפות וצנזורה"

12.2.2016 / 9:40

אבי ברזילי שלא מפסיק להתנצל, יצחק טוניק שמדבר על העיתוי האומלל ורביב דרוקר שנגעל מהדרך מצטרפים אל גורמים נוספים שמצביעים בפני וואלה ברנז'ה על האווירה הקשה בתחנה בסוף שבוע בוער שבסופו רזי ברקאי אמור להיפגש עם דקל ולהכריע: נשאר או עוזב

רזי ברקאי. ראובן קסטרו
דקל ביקש להיפגש. רזי ברקאי/ראובן קסטרו
"התחושות הן שיש לדקל הרבה שליפות מהמותן, לצד הרצון למצוא חן בעיניי הפוליטיקאים", אומר גורם בכיר בתחנה, "זה גורם לקבלת החלטות מקצועיות מוטעות, כמו ההחלטה להוריד את האוניברסיטה המשודרת ולהחזיר אותה אחרי שנה"

כיממה לאחר שנודע לרזי ברקאי על הכוונה לקצר בשעה את תוכנית הבוקר "מה בוער" שבהגשתו, התייחס בקצרה עמית סגל בתוכניתו השבועית בגל"צ לסערה סביבו. "רזי אל תלך", אמר סגל בתוכנית ששודרה אתמול (חמישי). ירון דקל, מפקד התחנה, המשמש כשותפו של סגל להגשת התוכנית, הוסיף בשידור, בקול מעט רפה שכולם שותפים לקריאה. הוא נשמע בעיקר נבוך מעוד סערה מיותרת ומביכה הנקשרת לשמו.

בסוף השבוע ייאלץ דקל להישמע נחוש יותר. לוואלה ברנז'ה נודע כי דקל צפוי להיפגש עם ברקאי ולדון איתו על המשך דרכו בתחנה. ברקאי אינו שולל הגשה זוגית בשעה השנייה לתוכניתו. אם השניים יגיעו להסכמה יחלץ דקל מעוד סערה, אחת משורה ארוכה מאז שנכנס לתפקידו לפני ארבע שנים.

בינתיים הספיק דקל לשלוח מכתב התנצלות למשפחות החללים אורון שאול והדר גולדין, בעקבות ההשוואה שערך ברקאי בתחילת השבוע בין תחושותיהן לתחושות משפחות המחבלים. ההתבטאות של ברקאי גררה קריאות להשעותו מהשידור. לאחר שנודע כי אראל סג"ל, עיתונאי המזוהה עם הימין, יקבל תוכנית בגלי צה"ל במקום השעה השנייה של "מה בוער", קשה היה להימלט מהעיתוי.

בסביבתו של ברקאי הצביעו על הסמיכות בין התבטאותו לבין ההחלטה לקצר את התוכנית. אותם גורמים הוסיפו כי בין האפשרות שנבחנו לשינוי התוכנית, קיצורה הייתה רק אחת מהן ולא נבחנה לעומק. לפחות לא מול ברקאי.

"התחושות הן שיש לדקל הרבה שליפות מהמותן, לצד הרצון למצוא חן בעיניי הפוליטיקאים", אומר גורם בכיר בתחנה, "זה גורם לקבלת החלטות מקצועיות מוטעות, כמו ההחלטה להוריד את האוניברסיטה המשודרת ולהחזיר אותה אחרי שנה. דקל גם החליט לשנות את אותות הפתיחה לכאלו שיכללו את שם המגיש בלבד, בעקבות סקר שנערך ורצון להעצים את הקשר עם השדרן".

אצל המאזינים ברקאי דווקא התחזק

ויש עוד נושא חשוב שכלל לא דובר השבוע, ויכול להאיר במשהו על היעדר הענייניות בקבלת ההחלטה: כיצד הקשר עם ברקאי, שמשדר בתחנה 20 שנה, בא לידי ביטוי בתוצאות סקר ה-TGI? בשנת 2014 התוכנית איבדה מאזינים. אולם בשנת 2015 החולפת, שבה נרשמה ירידה בשיעור ההאזנה בכלל בגלי צה"ל, ספגה השעה הראשונה של ברקאי ירידה מינורית והתחזקה מעט בשעה השנייה. לטענת גורמים בתחנה, לא שיעורי ההאזנה עמדו מאחורי ההחלטה לקצר את התוכנית, אלא עוד גחמה שנועדה לשנות את פני התחנה.

"היום כמעט כל התוכניות בגלי צה"ל הן בנות שעה, זה הרדיו וזו זירה שהפכה תחרותית יותר. התוכניות צריכות להיות יותר מתומצתות ויותר מרוכזות", אומר לוואלה ברנז'ה מנהל מחלקת החדשות של גלי צה"ל ומביא כדוגמה את קיצור תוכניתה של יעל דן בשעה, לטובת תוכנית בהגשת רינו צרור. למרות זאת, התפיסה החדשה לא צפויה לפגוע בתוכניתו השבועית של דקל, שנמשכת שעתיים.

במקרה של ברקאי, מתברר, הוא זה שהציע לפני מספר חודשים לרענן את התוכנית ולהפוך אותה ליותר אטרקטיבית. "רזי הציע הגשה זוגית ופינג פונג מגישים בשעה השנייה של התוכנית", מספרים בסביבתו של ברקאי, "עלו בין שמונה ל-10 שמות, בהם של חנוך דאום וגאולה אבן, אבל הדיוניים היו מאוד ראשוניים ומאוד גולמיים. לא היו דיונים בנוגע לקיצור התוכנית ולא התקבלה כל החלטה ולכן מה שקרה השבוע היה לגמרי לא במסגרת ההסכמות". ברזילי ודקל לא עמדו בהסכמות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אני באתי לשפר כאן דברים לא להרוס". אבי ברזילי/מערכת וואלה!, צילום מסך

ברזילי: מצטער על הדרך

"ירון ואני בדיאלוג שוטף עם רזי מתוך מטרה עליונה להשאיר את ברקאי בתחנה", מוסיף ברזילי בשיחה עם וואלה ברנז'ה, "הוא נכס צאן ברזל של גלי צה"ל בפרט ושל התקשורת הישראלית בכלל"

הדרך שבה התקבלה ההחלטה, ללא ידיעתו של ברקאי והצוות, גרמה לכעס ופגיעה בסביבתו של המגיש וצוות התוכנית. ביום רביעי בערב סיפרו לתקשורת מקורביו של ברקאי כי הוא שוקל את צעדיו, כולל פרישה מהתחנה. מאז הפרסום הגיעו לברקאי עצמו מספר פניות מגורמים שונים בתקשורת, שמנסים לבדוק את האפשרות לגייס את טאלנט לשורותיהם. בתגובה, עוד לפני הפגישה המכרעת בין מפקד גל"צ למגיש הבכיר של התחנה, מנסה ראש מחלקת אקטואליה בגל"צ אבי ברזילי, לפייס את ברקאי, להתנצל בפניו ובעיקר לגרום לו להישאר.

"ירון ואני בדיאלוג שוטף עם רזי מתוך מטרה עליונה להשאיר את ברקאי בתחנה", מוסיף ברזילי, "הוא נכס צאן ברזל של גלי צה"ל בפרט ושל התקשורת הישראלית בכלל. אמרתי לרזי: 'אנא הישאר, אני לשירותך ואעשה כל מאמץ שהקריירה שלך תימשך בגלי צה"ל עד גיל 120'".

ברזילי שנכנס לתפקידו לפני פחות מחודש, התמודד לפני המינוי בגלי צה"ל עם טענות מצד אנשי ימין על כך שהוא מוטה פוליטית. כניסתו לתפקיד עוכבה בעקבות מחאת ארגוני ימין, לאחר שנטען נגדו כי במהלך תוכנית ההתנתקות, בזמן שכיהן כמנכ"ל חדשות 10, הוא צנזר את דיווחיו של ינון מגל ששימש ככתב בחברת החדשות. "מי שמכיר את הקריירה שלי יודע שמעולם בחרתי אנשים רק לפי כישוריהם. לטעמי אראל סג"ל ואני מכיר אותו אישית, הוא שדר רדיו מוכשר ביותר. מבחינתי דעותיו של סג"ל, ואני לא בהכרח מסכים עם כולן, הן רק יתרון בחברה פלורליסטית. אני באתי לשפר כאן דברים לא להרוס. אני בן 61, ערכתי לא מעט והחלטתי לבוא לתחנה ולעשות את התפקיד לא בגלל הכסף, הרי זו לא התחנה הכי משלמת בעולם, אלא משום שרציתי להיענות לאתגר ולעשות כל אשר אוכל כדי לשפר".

מעבר גל"צ ללוד. אבי כהן
"לאט לאט הוא הופך את הדנ"א של גלי צה"ל לדנ"א שלו". ירון דקל/אבי כהן

גורמים: "דנ"א של רשות השידור"

גורם בתחנה: "מאז שירון נכנס לתפקידו נפרצו הסכרים של הלחץ הפוליטי וככול שהוא נענה להם, הם מתרבים והולכים. הבעיה היא שלא ברור את מי הוא משרת ובאילו ימים. בימים אי זוגיים הוא משרת את חברו גדעון סער"

אם דקל וברזילי יצליחו להשאיר את ברקאי, הדרמה האחרונה תצטרף לשורה של הסתבכויות במהלך כהונתו של דקל, שכללות גם את פארסת מירי רגב וגלגלצ. דקל היה זה שפתח לשרת התרבות את הדלת לתחנה, העלה בפניה הצעות לשינוי באופי גלגלצ ואף שקל את שילובו של אביהו מדינה בצוות הפלייליסט. בסופו של דבר מי שעצר את ההתערבות היה שר הביטחון משה בוגי יעלון, שהבהיר כי רגב אינה רשאית להתערב בנעשה בתחנה. אחרי ההתבטאות של שר הביטחון, דקל עצמו שיגר מייל לעובדים שבו ציין כי לא תתאפשר התערבות פוליטית בתחנה. אבל ההצהרה החלשה של דקל הגיעה מאוחר מדי.

"מאז שירון נכנס לתפקידו נפרצו הסכרים של הלחץ הפוליטי וככול שהוא נענה להם, הם מתרבים והולכים. הבעיה היא שלא ברור את מי הוא משרת ובאילו ימים. בימים אי זוגיים הוא משרת את חברו גדעון סער, בימים אחרים את הבית היהודי ואת נפתלי בנט ולפעמים הוא זורק לנתניהו נתח. זה מבלבל את העיתונאים, ויש בתחנה אווירה של פחד וצנזורה והתקרנפות", מוסיף גורם בתחנה. "את ההתקרנפות אפשר לראות בשתיקה של עמיתיו של רזי שראו מה קרה לתחנה ולחבריהם ולמרות זאת אינם זוקפים ראש ולא מגנים על התחנה שהייתה פעם הכי חופשית בישראל".

גורמים אחרים בתחנה מזכירים את העמידה של מפקד גלי צה"ל לשעבר יצחק טוניק מול מי ששימש כשר הביטחון באותן השנים, אהוד ברק. טוניק שהודח מתפקידו על ידי ברק, העדיף שלא להיכנס לטענות על הפוליטיזציה בתחנה הצבאית, ואמר לוואלה ברנז'ה: "אני מצטער צער עמוק לקרוא על ההתנהלות סביב רזי ברקאי. רזי הוא אולי השדר עם הזכויות הכי גדולות ועם התרומה הרבה ביותר לאיכות השידורים ולמיתוג של גלי צה"ל כתחנה איכותית ואסור לשכוח את זה. זכויותיו של רזי גדולות יותר מכל מפקד שניהל את התחנה והתחלף כעבור מספר שנים".

עם זאת, איש מהגורמים ששוחחו עם וואלה ברנז'ה לא טען שדקל התערב מפורשות בתכנים המשודרים בתחנה.

"הפוליטיקאים נהנים מהשירותים של התחנה"

יצחק טוניק: "קשה להשתחרר מהתחושה כי התזמון איננו מקרי והדרך של מפקדי התחנה זה מיד להביא שדר שמזוהה עם הימין כדי להתחנף לפוליטיקאים"

טוניק מתייחס גם לסערת המשפחות השכולות, ומוסיף: "לטעמי רזי גם היה זכאי לקבל גיבוי ממפקדי התחנה גיבוי יותר משמעותי ופחות מעורפל על ההתבטאות שלו, גם אם היא שנויה במחלוקת. קשה להשתחרר מהתחושה כי התזמון של האירועים איננו מקרי ובעקבות הביקורת שנשמעת על ההתבטאות של רזי, הדרך של מפקדי התחנה זה מיד להביא שדר שמזוהה עם הימין כדי להתחנף לפוליטיקאים. ייתכן שזו לא הייתה הכוונה, אבל בבחירת התזמון ובפרסום ההחלטה על השינויים, זו בוודאי התוצאה".

הטענות על חנופה לפוליטיקאים עלו באחרונה וביתר שאת, לאחר שדקל החליט לקרוא לאולפן השידור המרכזי בתחנה על שמו של אורי אורבך ז"ל, בטקס בהשתתפות השר נפתלי בנט.

"מה שקורה היום בתחנה נובע מהעובדה שבראש התחנה עומד עיתונאי, מוכשר ככול שיהיה, ללא כל ניסיון ניהולי, הבנה באנשים והיכרות עם הרוח של צה"ל ומערכת הביטחון", אומר גורם בכיר בתקשורת שמכיר מקרוב את התחנה, "הוא הגיע לתחנה עם דנ"א של רשות השידור, של חנופה פוליטית ותודעת שירות לשר הממונה על הרשות. לאט לאט הוא הופך את הדנ"א של גלי צה"ל לדנ"א שלו עצמו, והפוליטיקאים נהנים מהשירותים של התחנה. מה שמצער הוא שבגלי צה"ל אין דירקטוריון, אין ועד מנהל, אין מי שידאג למערכת איזונים ובלמים למפקד, שיכולה לעצור את הסחף הפוליטי".

רביב דרוקר. רונן פדידה, מערכת וואלה! NEWS
"חיפשו מגיש ימני בנרות". רביב דרוקר/מערכת וואלה! NEWS, רונן פדידה

רביב דרוקר: "דרך מגעילה ואינה לכבודו של רזי"

דרוקר: "זה לתקוע סכין בגב, אחרי 20 שנה, תוך הקרבה כלכלית היסטרית. אני יודע, כי רזי קיבל הצעות וסירב להן לאורך השנים. חבל לי על התחנה ואם זה היחס שרזי מקבל, אני חושב מה יהיה עלינו, גם אותנו יבעטו ככה יום אחד?"

הסחף הפוליטי שעליהם מצביעים גורמים מתוך התחנה ומחוצה לה בא לידי ביטוי גם בכך שהמפקד עצמו מגיש תוכנית פוליטית, ובכך ששאלת הזיקה הפוליטית של המגשים ניצבת במרכז. אל סג"ל שמאוד מזוהה עם הימין, מצטרף גם יעקב ברדוגו המזוהה כאיש פוליטי שיגיש לצד ירון וילנסקי את הרצועה של חמש בערב.

למרות זאת, קולם של המגישים לא נשמע. גם כשחבריהם פוטרו מהתחנה הם שמרו על שתיקה. דקל נפרד בחריקות מאנשי "בוקר טוב ישראל" מיכה פרידמן וגולן יוכפז, השדר דליק ווליניץ, ראש מחלקת התוכניות גלעד אמיליו שנקר וראש מחלקת התרבות אתי אנטה. גם בגלגלצ נעשה ניקוי אורוות, ולאחר עזיבתה של מנהלת התחנה דלית עופר בתום שמונה שנים בתפקיד, פרש מהתחנה אחרי 14 שנים גם אור צלקובניק, מי שהיה אמור לרשת את מקומה.

חלק מאנשי גל"צ שנאלצו להיפרד מהתחנה תבעו את דקל, חלקם יצאו נגדו בתקשורת, בדרך כלל ללא גיבוי החברים שנשארו בתחנה. גם במקרה של ברקאי. "אני בסך הכל סולח לדקל כי הוא אדיוט", אומר ווליניץ, "הגיע האיש להרוס את התחנה וזו כנראה שליחותו. מה שחשוב לו זו ההישרדות, לא ימין ולא שמאל, אלא להיות בהתאם למה שנושבת הרוח. רק לשם הוא נע".

והרוח, לפחות במקרה של ברקאי, הביאה לוויכוחים ערניים בין העיתונאים משני צדי המפה הפוליטית. אחד מהם הוא רביב דרוקר, שיצא נגד החלטתו של דקל ובדרך עצר לקרב ציוצים עם עמית סגל. "אני חושב שסמכותו של מפקד גלי צה"ל היא להחליט מי יגיש ואילו תוכניות וכמובן גם לקצר תוכנית", אומר דרוקר לוואלה ברנז'ה, "ואם הייתי מאזין או סתם חבר של רזי, הייתי סותם את הפה, אבל יש בעיה עם הדרך שבה זה נעשה. חיפשו מגיש ימני בנרות, העיקר שיהיה ימני, ועוד בשבוע הזה שיש מתקפת ימין נגד רזי ובלי לומר לו מילה על כך. זה לתקוע סכין בגב, אחרי 20 שנה, תוך הקרבה כלכלית היסטרית. אני יודע, כי רזי קיבל הצעות וסירב להן לאורך השנים. חבל לי על התחנה ואם זה היחס שרזי מקבל, אני חושב מה יהיה עלינו, גם אותנו יבעטו ככה יום אחד? זו דרך מגעילה ואינה לכבודו של רזי ולא לכבודו של ירון דקל".

גלצ: "רזי הוא מותג גלצי שמכבד את התחנה"

מגלי צה"ל נמסר בתגובה לעניין ברקאי: "רזי ברקאי הוא מבכירי השדרים בישראל, מותג גלצי שמכבד את התחנה ואת מאזיניה, ובכוונתנו שימשיך לתרום מכישרונו ויכולותיו. על השיחות האישיות של מפקד גלצ וראשי מחלקת האקטואליה איתו לא נפרט מפאת הכבוד וההערכה אליו".

בנוגע לטענות שהובאו בכתבה נמסר: "אנו קשובים לדברי ביקורת ואף למדים מהם, אבל ראשית עליהם להיות ענייניים, מבוססי עובדות ומחוברים למציאות – לא כך הם פני הדברים, ברובן של הטענות שצוטטו בכתבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully