וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קשת ורשת מונופול"; בערוץ 14 מסירים את הכפפות במלחמה על הרייטינג

עודכן לאחרונה: 6.4.2022 / 18:36

במכתב שהוציאה הנהלת הערוץ לרשות לתחרות והגיע לידי וואלה! ברנז'ה, היא דורשת שזו תבחן האם קשת ורשת "מנצלות לרעה את מעמדן בשוק הפרסום". עוד דורשים בערוץ כי ועדת המדרוג תפוקח ע"י המדינה

לפי נתוני יפעת מדיה, בשנת 2021 נתח הפרסום בטלויזיה בישראל תפס 39% מעוגת הפרסום כולה, ועמד על סך של 1.8 מיליארד שקל. בערוץ 14 טוענים כי בשל כך מדידת הנתונים צריכה להיות נתונה לפיקוח של רשויות המדינה

בערוץ 14 מעלים שלב במלחמה על שיטת מדידת נתוני הצפייה בטלוויזיה ופונים לאפיקים משפטיים רשמיים. במכתב שהוציאה השבוע הנהלת הערוץ לרשות לתחרות והגיע לידי וואלה! ברנז'ה, היא דורשת שזו תבחן את "הטענות לקיומו של הסדר כובל כאמור ואת היות בעלות השליטה בוועדה בעלות מונופולין המנצלות לרעה את מעמדן בשוק הפרסום, וכן ליתן הוראות בדבר הצעדים שעל הוועדה לנקוט כדי למנוע את הפגיעה".

הוועדה הישראלית למדרוג היא גוף פרטי המודד ומפרסם את נתוני הצפייה בטלויזיה. נתוני הצפייה שמפרסמת הוועדה משמשים כאמת מידה מקובלת בשוק הפרסום. פרסומי הוועדה מהווים שיקול מכריע בהחלטת מפרסמים וגופי הפרסום היכן לפרסם, וכמו כן, נתונים אלה קובעים במידה רבה את תעריפי הפרסום בערוצים השונים. לנתוני הוועדה המפורסמים בציבור יש משמעות כלכלית רצינית ביותר על כל עולם הפרסום: גופי השידור בטלויזיה ובדיגיטל, מפרסמים, עולם השיווק והפרסום ושחקנים נוספים בשוק הפרסום.

מיום השקת הערוץ מסרבים בתוקף בערוץ 14 לחשוף את נתוני הצפייה בהם, כאשר בוועדת המדרוג שיתפו עם המהלך פעולה מתוך תקווה שבערוץ יישרו קו ויצטרפו אליה בצורה מסודרת. הם לא עשו זאת מתוך אהדה או סימפטיה כמובן, אלא מתוך אינטרס עסקי ברור שכן כניסה שלו לוועדה תהיה כרוכה בתשלום - שבוודאי ישתלם לה. וכך, בעוד שכאן 11 מתוקצב על ידי המדינה וקשת ורשת נהנות מנתח שוק כמעט מונופוליסטי, ערוץ 14 נטול הרייטינג נותר עם רווחים מזעריים, בוודאי לא כאלו שיכולות להשאיר אותו באוויר לאורך זמן ללא הזרמה תקציבית מצד הבעלים, יצחק מירילשווילי.

לפי נתוני יפעת מדיה, בשנת 2021 נתח הפרסום בטלויזיה בישראל תפס 39% מעוגת הפרסום כולה, ועמד על סך של 1.8 מיליארד שקל. בערוץ 14 טוענים כי בשל כך מדידת הנתונים צריכה להיות נתונה לפיקוח של רשויות המדינה. בערוץ 14 אומרים כי הרכב הוועדה נותן בכורה ועדיפות לשתי השחקניות המובילות בטלויזיה - קשת 12 ורשת 13, המאיישות כל אחת שלושה נציגים במליאת הוועדה, ויחד יש להן 6 נציגים מתוך סה"כ 11 נציגים לגופי השידור. יצוין כי במליאת הוועדה מכהן חבר מטעם נציג של האיגוד הישראלי לפרסום וחבר מטעם איגוד השיווק הישראלי.

ערוץ 20 בהשקת ערוץ 14. מאיר אילפור,
ערוץ 20 בהשקת ערוץ 14/מאיר אילפור

"שיטת המדידה ארכאית"

עם זאת, בערוץ לא מציגים שום נתונים חלופיים להיקף הצפייה בהם, או מפרטים מדוע השיטה הנוכחית איננה החלופה הסבירה ביותר הקיימת. בנוסף, בערוץ לא מסבירים את הפרדוקס לכאורה, הקיים בין האינטרס של רשת וקשת המתחרות ביניהן

השליטה של קשת ורשת בוועדה מתבטאת גם בכך ששני הגופים הנ"ל מממנים כ-70% מתקציב הוועדה; כל אחד מהם מחזיק 2 יחידות מימון ובסה"כ 4 יחידות מתוך 5.8 יחידות סה"כ (1.8 יחידות הנותרות באות מהאיגוד הישראלי לפרסום, מערוץ 9 וערוץ 24). יחידות המימון מתורגמות באופן ישיר לכוח החלטה בכל הקשור להתנהלות הוועדה.

בנוסף, טוענים בערוץ כי שיטת המדידה של הוועדה ארכאית ואינה משקפת את המספר האמיתי של הצופים בדיגיטל ומציינים בפנייתם לרשות כי גם תאגיד השידור פרש מחברותו בוועדה לפני כשלוש שנים מסיבות דומות.

בערוץ 14 זועמים על הצעד האחרון של הוועדה, שהחלה לפרסם נתוני רייטינג מטעמה גם על גופי שידור שאינם חברים בה, כדוגמת הערוץ. לטענת הנהלת הערוץ, "נתוני הוועדה שגויים ו/או מוטים, והוועדה מפרסמת אותם במטרה להקטין את נתח השוק של מרשתי ולהגדיל את נתח השוק של בעלות השליטה בוועדה".

עם זאת, בערוץ לא מציגים שום נתונים חלופיים להיקף הצפייה בהם, או מפרטים מדוע השיטה הנוכחית איננה החלופה הסבירה ביותר הקיימת. בנוסף, בערוץ לא מסבירים את הפרדוקס לכאורה, הקיים בין האינטרס של רשת וקשת המתחרות ביניהן.

עוד בוואלה!

המחליף של ברדוגו: בועז ביסמוט מצטרף לגלי צה"ל

לכתבה המלאה
מנכ"לית רשות התחרות עו"ד מיכל כהן. אתר רשות התחרות,
מנכ"לית הרשות לתחרות מיכל כהן/אתר רשות התחרות

"דלתה של הוועדה פתוחה"

"התשתית העובדתית המתוארת לעיל מקיימת לכאורה סממנים של הגבל עסקי, בניגוד לחוק התחרות הכלכלית, תשמ"ח-1988 ("החוק") וזאת ללא היתר כדין", מסכמים בערוץ את דרישתם לבחון את שיטות פעולתה, ומוסיפים כי "מתקיימים בה לכאורה סממנים של הסדר כובל כמשמעותו בחוק, במובן זה שהיא מקיימת הסדר עסקי, בעיקר בין קשת ורשת, הפוגע בכושר התחרות של גופי שידור קטנים". כידוע החוק אינו מתיר קיומו של הסדר כובל ללא היתר מבית הדין לתחרות. עם זאת, ברשות תחרות נמצא הסכם כזה, המוארך מעת לעת.

כדי לחזק את טענתם כותבים בערוץ, כי "כל אחת מבעלות השליטה בוועדה (קשת ורשת) מחזיקה בידיה כוח שוק משמעותי בקשר לרכישת פרסומות בטלויזיה ובדיגיטל, וכל אחת מהן עונה לכאורה להגדרת "בעל מונופולין" לפי סעיף 26 לחוק.

מוועדת המדרוג נמסר בתגובה: "מנהלי ערוץ 14 יודעים היטב כי הוועדה הישראלית למידרוג פועלת במתכונת זהה לוועדות מידרוג ברוב מדינות העולם. בוועדה מיוצגים המפרסמים, הפרסומאים וערוצי השידור. טענות ערוץ 14 בנושא התחרות הן חסרות שחר. אנו פועלים לאורך השנים על פי כללים שקבע הממונה על התחרות.

"נוסיף עוד כי דלתה של הוועדה ממשיכה להיות פתוחה גם לערוץ 14 המוזמן להצטרף כחבר שווה זכויות לוועדה".

מהרשות לתחרות נמסר בתגובה כי ה"פנייה התקבלה ברשות והיא נבחנת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully