וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איומים, חרמות ופיצוץ במו"מ: yes נלחמת בקשת, וכל האמצעים כשרים

עודכן לאחרונה: 14.12.2023 / 19:57

המאבק בין קשת ל-yes מגיע לנקודת רתיחה: האם הצעדים של חברת הלווין ופלאפון מבית בזק נועדו לדחוק את קשת ולאותת לה כי ככל שתמשיך ותתחרה ב-yes צפוי לה נזק כלכלי באמצעות חרמות? yes: "מסרבים לשתף פעולה עם הדרישה הבלתי סבירה של קשת"

בסוף החודש יגיע לסיומו ההסכם המסחרי בין yes וקשת, העוסק בתשלום על תכניה של קשת ב-VOD ובשירותי ה-catch up וה-start over של yes. בימים האחרונים קשת, שמעוניינת להמשיך ולשדר על מסך yes, הציבה בפני חברת הטלוויזיה הרב-ערוצית הוותיקה אולטימטום והתריעה בפניה במסמך משפטי כי "בהיעדר רישיון, תצטרך יס להפסיק את העברת שידורי ערוץ 12 גם בזמן אמת, החל מ-1.1, בכל פלטפורמת שידורים (ובכלל כך yes+, Sting TV), מלבד שידורי הלווין".

לוואלה! ברנז'ה נודע כי בפגישה שנערכה לפני מספר שבועות ב-yes הודיעו לקשת כי הם אינם מעוניינים לחדש את ההסכם המסחרי בקשר לשירותי הצפייה הנדחית - catch up, start over ו- VOD ועד לרגע זה כלל לא התנהל מו"מ בנושא. ב-yes לא מכחישים את הפרטים, וסבורים כי הדרישה של קשת בגובה עשרות מיליוני שקלים - בלתי מתקבלת על הדעת ומנותקת מתנאי השוק. בהקשר זה יצוין כי בחודש יוני, חתמה ייס עם ערוץ 14 על הארכת ההסכם שלהן בשנתיים - הסכם שגם הוא מוערך במיליוני שקלים. מאוחר יותר, חתמה גם עם רשת 13 על הסכם דומה.

כך או כך, במידה ושני הגופים לא יגיעו להסכם, המשמעות עשויה להיות מרחיקת לכת ולהשפיע באופן דרמטי על לקוחות הסטרימינג של חברת הלווין - שתכני ערוץ 12 בצפייה נדחית לא יהיו זמינים עוד ללקוחותיה.

freetv. אתר רשמי, צילום מסך
freetv/צילום מסך, אתר רשמי

לא רק שרירים

על פניו, נראה כי מדובר ב"שרירים" שעושים שני הצדדים - קשת, מודעת לכוחה הרב ולתלות שיש למתחרות בזירת הרב-ערוציות בשידוריה, מעוניינת לסחוט עד תום את הלימון. yes, מולה, מצויה בדילמת מלקחיים לא פשוטה - מצד אחד, צפי לירידה בהכנסות בעקבות זליגת לקוחות בצל התחרות הגוברת עם כניסת freetv של קשת לצד פרטנר וסלקום למגרש, וממול - ירידה בהכנסות ממנוי בצל ירידת המחירים (כתוצאה מאותה תחרות). בשני המקרים, עבורה מדובר במזעור נזקים.

אלא שההחרפה במשא ומתן, ומה שנתפס כניסיון כיפוף ידיים הדדי, מגיע מבחינת קשת על רקע הדימום הכלכלי של הערוצים המסחריים מאז תחילת המלחמה, שכן כמות הקמפיינים וההכנסות מפרסום בטלוויזיה המסחרית ירדה משמעותית והחלה לחזור לעצמה רק בשבועות האחרונים.

במקביל, כפי שנכתב פה לפני מספר שבועות, לא נראה שהרשות השנייה מניעה תהליכים לקיזוז חובות או סיוע לטלוויזיה המסחרית, כפי שנעשה במבצעים קודמים. גם שר התקשורת שלמה קרעי, כך נראה, עסוק בניסיון להתניע מחדש את "הרפורמה" בענף שעתידה לפתור את מצוקות ערוץ 14 בלבד.

נועה קירל עם שלט של yes. yes,
נועה קירל עם שלט של yes/yes

המפסידים, ואלו שיותר

מזה חודשים ארוכים yes ופלאפון מבית בזק, מחרימות את ערוץ 12 ולא מפרסמות בו, בעוד שהן מפרסמות בערוצים 14 ו-13

ממול, חברות הטלוויזיה הרב ערוצית (אחת מהן כזכור היא גם קשת עצמה, נכון לעכשיו יחד עם RGE) דווקא לא ניזוקו באופן יחסי מהמלחמה. בדוח של yes מהרבעון השלישי של שנת 2023 מצוין כי יש להם 576 אלף מנויים סה"כ, מתוכם 377 אלף מנויים ביס+ וסטינג. ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי טלוויזיה עומדת על 182 שקל, והכנסות החברה מטלוויזיה בתשעת החודשים הראשונים של השנה (אחרי כניסת freetv לשוק) עומדת על 993 מיליון שקל.

אלא שגם ב-yes לא יושבים בחיבוק ידיים: מזה חודשים ארוכים yes ופלאפון מבית בזק, מחרימות את ערוץ 12 ולא מפרסמות בו, בעוד שהן מפרסמות בערוצים 14 ו-13. כך לדוגמה, פלאפון עלתה בחודשים ספטמבר-דצמבר עם קמפיין בערוץ 14 ובערוץ 13 בלבד, ובחודשים יולי-ספטמבר, yesהעלתה קמפיינים שעיקר תקציבן הופנה לערוצים 13 ו-14, בקשת זכו לנתח של 5% בלבד מתקציב הפרסום העצום של הקבוצה המוערך בעשרות מיליוני שקלים.

החרם התנהל מתחת לרדאר, בעיקר "הודות" לחרם המפרסמים שהובילה שטראוס מול ערוץ 14, שכבש את הפוקוס הציבורי. יש מי שטוענים בתוקף בענף, שב-yes שאבו לגיטימציה מהמהלך האפקטיבי של שטראוס, שלא רק שלא פגע בחברה אלא אף סייע לה.

עוד בוואלה!

הערכה בענף: קשת ו-RGE בדרך לפרידה במיזם freetv. ומה הקשר למשפחת אדלסון?

לכתבה המלאה

פרסומת לפפאפון על מסך 14

פרסומת של חברת פלאפון בערוץ 14/צילום מסך

קשת: "ננקוט בהליכים משפטיים"

ברקע הדברים עומד כאמור המאבק של יס והוט בשירות הסטרימינג freetv מבית קשת ו-RGE. השקת freetv היוותה את כניסתה של קשת לתחרות בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית, בה yes והוט הם שחקניות משמעותיות ודומיננטיות. מאז עלייתה לאוויר בחודש מאי, השחקנית החדשה מבית קשת הביאה להורדת מחירים בענף בעשרות אחוזים.

כזכור, לפני מספר חודשים התנהל מאבק משפטי בין קשת והוט בנוגע להסכמים המסחריים, קשת הגישה צו מניעה נגד הוט על השימוש בתכנים ולאחר תהליך גישור שלא צלח השופט פסק לטובת קשת. בסיומו של ההליך הגופים חתמו על חוזה מסחרי ל-3 שנים במסגרתו הוט משלמת לקשת על תוכן - בנקסטTV, ב-VOD ובצפייה הנדחית.

באשר לחרם הפרסום על קשת, מפלאפון ו- yes נמסר: "החברות בוחנות את שיקולי שיבוץ המדיה שלהן מעת לעת". באשר להפסקה העתידית של שידורי קשת בצפייה נדחית, מ-yes נמסר: "שידורי קשת 12 הרגילים ממשיכים וימשיכו להיות משודרים בשידור חי ורציף. קשת הורתה לחברת ‏yes‏ להפסיק את השימוש בהם בתחילת 2024 - אלא אם נשלם לה עבורם עשרות מיליוני שקלים.‏ yes ‏ מסרבת לשתף פעולה עם הדרישה הבלתי סבירה של קשת אשר תביא לעליית מחירים מיידית לצרכנים, דווקא בעת מלחמה בה ישראל מצויה".

מקשת נמסר בתגובה: "חברת yes מקבוצת אלפא עוקפת את הסדרת ההסכמים המסחריים עם קשת, בעוד שהיא משלמת לערוצי השידור האחרים בהם 13 ו-14. מדובר בצעדים בריוניים שכן החוק קובע כי גם עבור שידור לינארי yes צריכה לבקש רישיון מערוץ 12, בכפוף להסכמה לתנאים שרשומים בחוק, בהם תשלום בגין זכויות יוצרים ומבצעים, וכן חדות שידור רגילה.

"לגבי סוגיית המחיר, ובניגוד לטענות יובהר כי מדובר בשקלים בודדים פר מנוי ביחס למאות השקלים שyes גובה מהצרכנים. מדובר בסכומים נמוכים במיוחד בהתחשב בתכנים הנצפים של קשת ובטח בהשוואה לסכומים שyes משלמת עבור תכנים באנגלית ועבור תכני ספורט. קשת מספקת שידורים רציפים לצופים גם בזמן המלחמה תוך ירידה בהכנסות והגדלת ההוצאות, בעוד yes ממשיכה לקבל את דמי המנוי כרגיל מהלקוחות. כעת הם מעוניינים לקחת את התוכן בחינם?

"במידה ו-yes+ תמשיך לשדר החל מה- 1.1.24 את ערוץ 12 ללא רישון, ננקוט בהליכים משפטיים", לשון התגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully