וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבעלים בחובות והשוק רווי: אז מה מסתתר מאחורי ערוץ החדשות בעברית של פטריק דרהי?

עודכן לאחרונה: 4.3.2024 / 13:20

ערוץ i24news צפוי לעלות בקרוב, תחילה בשירות הסטרימינג של HOT, זאת תחת בעל שליטה שפנטז במשך שנים על ערוץ חדשות משלו. בערוץ מכחישים כי יקרצו לביביזם, אך בדיעבד, ניתן לראות כיצד כבר לפני עשור הניח נתניהו את התשתית להקמתו. ניתוח

מירי מיכאלי/i24news

לפני מספר חודשים הודיעה רשת i24news שבקרוב תשיק ערוץ חדשות בעברית שישדר מישראל - ערוץ מסחרי מבוסס פרסומות שיעלה בפלטפורמות על גבי ה-OTT (שירות מבוסס אינטרנט, בדומה לפרטנר, סלקום, נקסט, יס+ וכו'). מאז פורסמה ההצהרה, מנסים בערוץ החדש לייצר סקרנות סביב הערוץ הנבנה, תוך פרסום הודעות כמעט יום-יומיות לתקשורת על גיוסיי עיתונאים מוכרים יותר או פחות.

מי שמונה לשמש כעורך הראשי של הערוץ הוא ישראל טויטו, אשר שימש בעבר מנכ"ל חדשות 13, ושזכור בין היתר בשל פיטורים מאסיביים שנאלץ לבצע בחברה, אשר ספגו ביקורת בטענה כי היו פוליטיים. למרות ניסיונות חיזור עיקשים והצעות כלכליות גבוהות ללא מעט אנשי תקשורת בענף, בדגש על כאלו מחדשות 13 הנחשבת מוגבלת יותר במתן הצעות שכנגד, בערוץ החדש טרם הצליחו לגייס דמויות מושכות קהל בולטות, נכסים עיתונאים משמעותיים או טאלנטים מהמכונה "איי ליסט". בין היתר כן הצליחו לגייס בערוץ את מנהל התוכניות של חדשות כאן 11 ניר קינן - על תקן עורך המהדורה המרכזית ואת עורך מהדורת שישי של חדשות 13 אהד ארבל שישמש כמנהל פיתוח. עוד בשמות שהצטרפו לערוץ: מגיש תוכנית הצהריים של חדשות 12 לשעבר אורן ויינגפלד. על תקן מגישה מרכזית גויסה ממיזם התוכן מבוסס האינטליגנציה המלאכותית ACT של משה קלוגהפט מירי מיכאלי.

אחת השאלות חסרות המענה המרכזיות סביב הערוץ החדש נוגעת לקהל היעד ולמודל העסקי של הערוץ, שלאור הקפאת חקיקת רפורמת קרעי נראה לא ברור. בשלב הראשון עתיד הערוץ לעלות כאשר הפלטפורמה המרכזית המוכרת היחידה בה ייהנה מבולטות תהיה זו של נקסט - המיועדת למנויי הסטרימינג של HOT (במקביל, בערוץ כבר נמצאים במגעים מתקדמים עם הספקיות לשידור הערוץ החדש ואומרים כי הם בטוחים שברגע העלייה ישודרו בכל הספקיות).

לפי הערכות בשוק ל-HOT סדר גודל של 650 אלף מנויים עם כ-70 אלף מנויי נקסט בלבד. נק' רייטינג עומדת כיום על כ-25-30 אלפי צופים. במילים אחרות: גם אם הערוץ החדש ישיג 100% צפייה, הוא יעמוד על כ-3 אחוזים ממשקי הבית היהודים. גם אם לוקחים בחשבון את המערכת והאולפנים (בעגה המקצועית: "הברזלים") שכבר קיימים, לא מדובר נתון שמצדיק על פניו את ההשקעה בערוץ מסחרי מבוסס פרסומות, בוודאי בשוק רווי בערוצי חדשות. היעדר המודל העסקי מחדד שוב את השאלה מה עומד מאחורי הקמתו.

אולפני i24NEWS. יורי סקוירסקי,
"הברזלים" כבר קיימים. אולפני הערוץ ביפו/יורי סקוירסקי
לפי ההערכה, המצב הרצוי מבחינת נתניהו, שעוסק כל העת בסוגיית יחסיו עם התקשורת הישראלית וכלקח מהתלות שלו בישראל היום, הוא ביזור הכוח

הפעם האחרונה בה עלתה אפשרות הקמת ערוץ חדשות נוסף הייתה תחת רפורמת קרעי, שהייתה אמורה להוביל לפתיחה גורפת של השוק. דווקא בערוץ 14 חששו אז כי אם הרפורמה (שלבסוף הוקפאה בשל המלחמה) תצא לפועל, גורמים נוספים יוכלו להיכנס ולהתחרות בו בנישת ה"ימין". קרעי מצדו, לא רק שלא הכחיש את הדברים, הוא אף צייץ בנושא וכתב כי "תחרות זה בריא".

בערוץ 14 הניחו אז כי כוונתו של השר לקדם פתיחתו של ערוץ ימני שישדר גם בשבת - ויענה על תחושות בימין כי זירת הימין החדשותית נותרת "מופקרת" במהלך השבת מול אולפני שישי של קשת, רשת וכאן - בעוד שצופי ימין רבים שאינם מסורתיים נותרים ללא "מענה" מלשכת נתניהו ומהימין.

מבחינת ערוץ 14, כניסת ערוץ מתחרה נוסף בנישת הימין, שישדר גם בערב שישי ובמהלך השבת, עלולה להתברר כאיום רציני. ואכן, יש מי שטוען שכדי להמתיק את הגלולה, שר התקשורת קרעי ממשיך לספק לערוץ הטבות רגולטוריות בחסות המלחמה (למשל כניסתו של הערוץ למערך עידן+ על אף חובותיו לרשות השנייה).

ראיה תומכת נוספת בטענה הזו נוגעת לסטטוס-קוו השקט לכאורה בין הערוץ החדש לבין ערוץ 14 - בערוץ לא ניסו, או הצליחו להביא מערוץ 14 שום טאלנט, ונראה כי קיימת מעין "הבנה" שקטה על טריטוריות מוסכמות, בדומה לזו שהייתה קיימת במשך שנים בין חדשות 12 ו-13 לדוגמה.

אבל עם כל הכבוד לערב שבת, גם אם נתניהו נתן את ברכת הדרך לערוץ מעין זה (אחרי שביקש מבעלי ערוץ 14 לשדר גם בשבת, וסורב), זו ככל הנראה איננה הסיבה היחידה.

יש מי שיאמר שהמהלך הוא חלק מהאסטרטגיה הגדולה של נתניהו להחליש את ערוצים 11, 12, 13, אבל במקביל - גם לייצר מתחרה ל-14, כך שהוא לא יהיה תלוי רק בו. לפי ההערכה, המצב הרצוי מבחינת נתניהו, שעוסק כל העת בסוגיית יחסיו עם התקשורת הישראלית וכלקח מהתלות שלו בישראל היום (שלאחר מותו של שלדון אדלסון הפנה לו עורף), הוא ביזור הכוח. במילים אחרות: כמה שיותר מקורבים בעלי הון עם החזקות בתקשורת המשודרת שתלויים בחסדיו הרגולטורים. יש שיוסיפו אף ש-14 על סגנונו וחרף הצלחותיו, מתגלה כבעל תקרת זכוכית מבחינת רייטינג, ואינו מספק את הסחורה לה ציפה נתניהו.

עוד בוואלה!

אמרת שלחדשות 13 יש עמוד שדרה עיתונאי, מה השתנה? "טעיתי. טמנתי את הראש בחול"

לכתבה המלאה

לא הוחרמו. נתניהו בראיון ל-i24news ב-2023

שינויים מותאמי דרהי

כדי להבין את הכניסה של ערוץ חדש לשוק החדשות הצפוף גם כך של ישראל, ולהבין מה המודל העסקי שלו - אם יש כזה בכלל, צריך לחזור כמה שנים אחורה. בדיעבד, נראה כי ערוץ חדשות בעברית שיישלט על ידי דרהי כמעט ושורטט על ציר הזמן בעשור האחרון.

על פי חוק, פלטפורמות הכבלים והלוויין (הוט ויס) אינן מורשות להחזיק בערוצי חדשות משלהן ולשדרם על גבי עצמן, אבל בכל הנוגע לשידורים על גבי ה-OTT - קיימת פרצה, שאותה ניתן לנצח כבר כיום. כיצד נוצרה הפרצה?

ב-2013 הושקה רשת i24news בשפות אנגלית, צרפתית וערבית. כבר אז, היא שידרה מנמל יפו, אך רק על גבי פלטפורמות זרות, שכן, כאמור, החוק אסר על דרהי לשלב בחבילת הערוצים של HOT ערוץ חדשות שנמצא בבעלותו. בין נובמבר 2014 עד פברואר 2017 - עת קבע בג"ץ כי אינו יכול לשמש בתפקיד בצל חקירותיו וניגוד העניינים מול בזק ואלוביץ', נתניהו שימש כשר התקשורת. באותה שנה, קרא באופן רשמי דרהי לנתניהו לאפשר את שידור i24news בישראל. "איני מבין את ההיגיון הרגולטורי שמאפשר לערוץ אל-ג'זירה להיות משודר בישראל ומונע את שידוריו של ערוץ i24news", אמר במסיבת עיתונאים. פחות משנתיים לאחר מכן, נתניהו כבר הניח את התשתית החוקית לערוץ הנרקם בימים אלו: בשנת 2016, הוגשה הצעת חוק שנועדה לאפשר לערוצי i24news בשפות הזרות לשדר בכבלים ובלוויין, פחות משנה לאחר מכן - במאי 2017, עברה חקיקה שאפשרה זאת, בתנאי שהערוצים יהיו בשפה זרה. הרכבת יצאה מהתחנה.

ביולי 2018, שלושת הערוצים קיבלו ממועצת הכבלים והלוויין רישיון שידור ב-HOT, ובאוגוסט 2018, הם עלו לשידור בפלטפורמה.

חזרה לקרעי. ביולי 2023, פורסם תזכיר חוק התקשורת החדש (רפורמת קרעי), ממנו יוצאים מורווחים שני שחקנים מרכזיים - ערוץ 14 ו-HOT. הרפורמה כללה את פתיחת שוק הפרסום בטלוויזיה לפלטפורמות כמו HOT; אישור לפלטפורמות כמו HOT לשדר חדשות, ללא מחויבות לשדר מירושלים; וביטול האיסור מנוסח תזכיר החוק של הנדל על שידור חדשות מטעם בעלים שמרכז עסקיו אינו בישראל - ביטול שעונה ישירות לפרופיל העסקי של דרהי.

הרפורמה אמנם הוקפאה בשל המלחמה, אבל כבר במהלך אוקטובר, החלו ערוצי i24news בשפות הזרות לשדר כאמור בשירותי הסטרימינג הישראלים להם הוצעו בחינם, במקביל, בחברה הוחלט שלא להמתין לחקיקה, ולקפוץ למים הקרים גם עם הערוץ בעברית.

רפורמת קרעי - המרוויחים והמפסידים. מערכת וואלה, מערכת וואלה!
רפורמת קרעי, והמרוויחים/מערכת וואלה!, מערכת וואלה
הפרשה מתמקדת בחקירה לגבי שחיתות בתהליכי הרכש של הקבוצה, שהובילה להשלכות רחבות בתוך הארגון, במיוחד בפורטוגל

אחד מסימני השאלה המרחפים מעל המיזם החדש הוא המציאות הכלכלית הנוכחית באימפריית המדיה של דרהי. הרכישות הממונפות הענקיות שסייעו לטייקון הצרפתי־ישראלי לבנות אימפריית טלקום ומדיה מאיימות עליה עתה. בתחילת ינואר נודע כי תאגיד התקשורת הענק של דרהי אלטיס נתקל באתגרים משמעותיים כולל נטל חוב כבד, חקירת שחיתות, ולחצים תחרותיים בשווקים שונים.

לפי כתבה שפורסמה בתחילת ינואר ברויטרס, בצרפת, החברה מתמודדת עם חוב שכבד עליה בשל ריביות גבוהות יותר ותחרות חריפה, בעיקר בגלל גלגול יקר של תשתית פייבר. ההכנסות של אלטיס צרפת ירדו, והחברה נאבקת לנהל את נטל החוב הכבד שלה. לפי הכתבה, גם בארצות הברית, אלטיס מנסה להתמודד עם בריחת מנויים ואתגרי הכנסה על ידי שינויים באסטרטגיית התמחור שלה. החברה הפחיתה את התעריפים לכל רמות המהירות באינטרנט הפייבר שלה.

הפרשה הקשורה לאלטיס מתמקדת בחקירה לגבי שחיתות בתהליכי הרכש של הקבוצה, שהובילה להשלכות רחבות בתוך הארגון, במיוחד בפורטוגל. ארמנדו פריירה, שהיה שותף להקמת אלטיס, הוצב תחת מעצר בית כחלק מהחקירה, שהתמקדה באלטיס אינטרנשיונל והובילה להשעיית כמה מנהלים בכירים, כולל המנכ"ל השותף אלכסנדרה פונסה, בפורטוגל ובמקומות אחרים.

הפרשה הביאה לכך שדרהי נאלץ להגיב באופן פומבי ולהצהיר על תוכניות לפגוש נושים בניו יורק ובלונדון, במטרה להרגיע את השוק ולהבטיח את המשך פעילות החברה ללא הפרעה.

בישראל, הודות לביהמ"ש, נכשלה HOT במאבק אסטרטגי מול קשת על פתיחת זרוע הטלוויזיה הרב-ערוצית שלה FREETV, אך הצליחה לשמר במשך שנים, לא מעט בזכות הטבות ממשלתיות, רמת רווחיות גבוהה זאת למרות השינויים הטקטוניים בשוק הטלוויזיה והשקעה אדירה בתשתיות.

בין ההטבות: בשלוש השנים האחרונות משרד התקשורת הספיק לבטל את הפיצול בין ספק לתשתית אינטרנט ובכך לחזק בין השאר את בעלי התשתיות ולאפשר להם להתחזק גם בשוק ספקי הגישה; משרד התקשורת סיים רשמית את חובת הפריסה האוניברסלית של בזק ו-HOT לפיה הן מחויבות לפרוס גם באזורים שאין בהם כדאיות כלכלית לפריסה בזכות היותן מונופול; בנוסף, ניתן אישור לשווק חבילות הכוללות סלולר ושיחות בינ"ל (עד שלב זה HOT הייתה מנועה מכוח ההפרדה המבנית).

פטריק דרהי ופרנק מלול. studio alterego,
פטריק דרהי ופרנק מלול/studio alterego

היסטוריה של התערבות

חזרה לישראל. היעדר המודל העסקי הברור מחדד שוב ושוב את סימני השאלה לגבי ההטיה הפוליטית של חברת החדשות הנבנית. קשה לקבוע בשלב הזה אם הערוץ הזה יהיה ביביסטי באופן מובהק, ימני או "נייטרלי". בערוץ כאמור מתעקשים כי החדשות בערוץ החדש יהיו "מאוזנות", אלא שניסיון העבר מלמד כי בעלי הערוץ לא היססו להצניע ביקורות כלפי נתניהו או להוריד תוכניות מהאוויר בחשד ל"שמאלנות".

תחקיר שפורסם בשנת 2019 ב"הארץ" התחקה אחר הנעשה בערוץ החדשות i24news וגילה כי מנכ"ל החברה פרנק מלול גילה מעורבות רבה בתוכן המשודר בדרך לקבל את הרישיון הנכסף - וגם אחריו.

לדברי עיתונאים בחברה, אז טרם הגשת כתב האישום נגד נתניהו, הם התבקשו להישאר "יבשים" בדיווחים על הפרשיות הפליליות שראש הממשלה מעורב בהן. "נאמר לנו שכל עוד אין כתב אישום, זה לא הוגן ולא אתי", תאר בכתבה אחד מהם. לפי התחקיר, מלול לא הסתפק בהנחיות כלליות והפך מעורב יותר ויותר בתכנים שייצרו - פחות כתבות ביקורתיות נגד נתניהו ופחות אורחים המזוהים עם השמאל. למקורביו אמר אז: "כל מה שאני צריך מהם זה לשדר בישראל, אחר כך לא אצטרך אותם".

אלא שגם לאחר מכן, כשהיעד השתנה לקבלת אישור לשדר בעברית ומועד הבחירות התקרב, הקו נותר דומה, ולפי התחקיר המגמה החלה לכלול גם סלקציה של מרואיינים, תוך צנזור אלו שנחשבים לשנואים בלשכת רה"מ.

זה לא הכל. בבדיקת "העין השביעית" שנעשתה ברקע סבבי הבחירות הבלתי נגמרים בשנים 2021-2023, במסגרתם החרים כמעט לחלוטין את התקשורת הישראלית, נמצא כי נתניהו כן הסכים להתראיין לשני ערוצים ישראלים בלבד: ערוץ 14 - עם לא פחות מ-11 ראיונות עד להקמת ממשלת נתניהו השישית ותחילת ניסיונות ההפיכה המשטרית, וערוץ i24news. לפי הכתבה, גם בארגוני עיתונות בינלאומיים סומן בעבר דרהי כמי שמשתמש בכלי התקשורת שבבעלותו על מנת לקדם אינטרסים פוליטיים וכלכליים של עסקיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully