וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על סדר היום

אמילי גרינצווייג

28.10.2011 / 1:38

מושב החורף של הכנסת יפתח ביום שני הקרוב וגם הוא צפוי לעסוק במספר הצעות חוק הקשורות לתחום המדיה. למי שהתגעגע, חוק לפיד צפוי לחזור ובגדול

הצעת חוק לשון הרע

מאחורי ההצעה: ח"כ יריב לוין (ליכוד), שהצעת החוק שלו אוחדה יחד עם זו של ח"כ מאיר שטרית (קדימה)

עיקרי ההצעה: על פי הצעת החוק, יוכל בית המשפט לפסוק פיצויים למי שנפגע מפרסום לשון הרע, ללא הוכחת נזק, עד למיליון וחצי שקלים. בית המשפט יוכל לחייב את מי שפרסם לשון הרע, לרבות כלי התקשורת, בתשלום פיצויים בסך 300 אלף שקלים, פי שש מהסכום המקסימלי כיום העומד על 50 אלף שקלים. במקרה והוכח כי הפרסום כוון לפגוע בתובע, יוכל בית המשפט להכפיל את הסכום. במקרה ולא תפורסם תגובת הנפגע לפרסום במלואה, ניתן יהיה לפסוק פיצויים בסך של עד מיליון וחצי שקלים.

סטטוס: ועדת חוקה, חוק ומשפט אישרה את נוסח הצעת החוק לקראת הצבעה בקריאה ראשונה במליאה. כלי התקשורת כמו גם האגודה לזכויות האזרח ומספר חברי כנסת מתנגדים בחריפות להצעה שמהווה, לטענתם, סתימת פיות ובסגירת הגולל על העיתונות התחקירית. אחת הפשרות המסתמנות עד כה בהצעה היא בשינוי חובת פרסום תגובה במלואה.

יוזם החוק, ח"כ לוין התייחס בשיחה עם וואלה! ברנז'ה לביקורת החריפה שנמתחה על הצעת החוק: "החוק לא עוסק בהגבלות על חופש הביטוי כמו שמנסים לצייר, אלא לשים סוף לחופש הביזוי. המצב היום, כאשר גובה הפיצוי כה נמוך כמו שהיה עד היום היא לא ממשית, הדיון מתנהל באופן שנים ועלות עורך הדין המייצג גבוהה מהפיצוי, זה מצב גרוע ולא נכון גם בהיבט של הציבור והאזרחי וגם בהיבט של התקשורת. הזכות לשם טוב היא זכות יסוד חשובה, המטרה צריכה להיות כזו שמעודדים לבדוק דברים ואז לפרסם וזה חשוב ביתר שאת בעידן המהיר של התקשורת". לוין מציין כי למרות ההתנגדות הפורמלית של גופי התקשורת, יש לא מעט עיתונאים בכירים המצדדים בחוק.

חוק רשות השידור

מאחורי ההצעה: הצעת חוק ממשלתית

עיקרי ההצעה: עיקרי החוק עוסקים בשינוי מבני ברשות השידור ואופן מינוי וניהול מוסדותיה. אחת המחלוקות העיקריות נסובה סביב אופן מינוי דירקטוריון הרשות ועצמאותה מן הממשלה. על פי המוצע בחוק, וסעיף זה גם עבר את אישור הוועדה המשותפת לוועדות הכלכלה והחינוך, הדנה בחוק, מליאת הרשות תמונה על ידי ועדת איתור ויו"ר הוועדה שיבחר בהסכמת שר המשפטים, יבחר את יתר חבריה. משמעות הדבר היא כי ועדת האיתור תפעל למעשה מכח מינוי של הממשלה ובחירת חברי המליאה עשויה להיות מושפעת משיקולים פוליטיים. זאת במקום מינויה של ועדה ציבורית/ ועדת מינויים לעניין, כפי שהוצע בהצעת החוק הקודמת של רשות השידור.

סטטוס: הצעת החוק נדונה בוועדה המשותפת לוועדות הכלכלה והחינוך לקראת הצבעות בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת. עם זאת, הדיונים האחרונים הוקפאו מאחר והדיון על אגרת רשות השידור, שאמורה להיות חלק משמעותי מהרפורמה המתוכננת ברשות, מתעכב וחברי וועדת הכלכלה סירבו לאפשר את העלאת האגרה במתכונות שונות. מעבר לכך קיימת התנגדות חזקה של חברי כנסת ויוצרים לחוק, המחזק לטענתם את שליטת הממשלה ברשות השידור.

הבמאי אורי ענבר, מיוצרי הסרט "המדריך למהפיכה" אמר: "התיקון, או במקרה הזה הקלקול לחוק רשות השידור שהכנסת מתבקשת לאשר הוא בדיוק מסוג הדברים שבגללם הציבור יצא לרחוב באוגוסט ובספטמבר, רק שזה פחות סקסי ממחירי הדירות. זה בדיוק המקום שבו הפוליטיקאים בוחרים לעשות את מה שהוא מנוגד לגמרי לטובת הציבור ולאינטרס הציבורי ומיועד לשרת את המטרות הצרות שלהם. אני מקווה שהכנסת הזאת, אחרי הקיץ, תבין שאי אפשר לעשות יותר דברים כאלה, אי אפשר לקחת מהציבור את השידור שלו, באגרה מהכיס ישירות, ולהפוך אותו לבמה מגוחכת לחלוקת זמן מסך לפוליטיקאים. שיקחו כל אחד מהם ארגז מקרטון ויעמדו ביככר הרחוב אבל שיעזבו סוף סוף אחרי 40 שנה את השידור הציבורי החבוט במנוחה ויאפשרו לו להפוך למה שהוא צריך להיות".

הצעת חוק איסור פרסום אוטומטי ל-48 שעות

מאחורי ההצעה: הצעת חוק ממשלתית

עיקרי הצעת החוק: על פי ההצעה אסור יהיה לפרסם את פרטיו של חשוד מרגע שנודע לו על קיום חקירה נגדו ועד ל-48 שעות ממועד בו היה אמור להתייצב לחקירה. כיום קיימת לנחקר אפשרות לבקש צו איסור פרסום, אולם הצעת החוק מבקשת להפוך את המצב ולקבוע כי צו איסור הפרסום יהווה ברירת המחדל ב-48 השעות הראשונות ועל מנת להסירו יש להגיש בקשה לבית המשפט.

סטטוס: ועדת חוקה חוק ומשפט אישרה את הצעת החוק לקראת קריאה שניה ושלישית במליאה. באופן מפתיע ההצעה נתמכת על ידי הסנגוריה הציבורית והאגודה לזכויות האזרח לעומת התנגדות של ח"כ זהבה גלאון, שטוענת לפגיעה בחופש העיתונות ובזכות הציבור לדעת כמו גם לכך שהחוק יקל על טיוח חקירות נגד אישי ציבור. כן נתקלת ההצעה בהתנגדותו של גופי התקשורת המציגים מספר סוגיות בעייתיות בחוק, בעיקרן זו לפיה אין לכלי התקשורת ולעיתונאי יכולת
לדעת מתי חולף פרק הזמן של 48 שעות.

חברת הכנסת זהבה גלאון תוקפת את החוק: "המחוקק לא התכוון להגן על שמו הטוב של האדם הפרטי, האזרח הקטן, שכמעט ואינו נחשף. מטרתו האמיתית של החוק היא לשמור על החזקים, על בעלי השררה ועל בעלי ההון. דווקא אלו שיש חשיבות עליונה בפרסום שמותיהם".

הצעת חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות – הרחבת מערך עידן +

מאחורי ההצעה: הצעת חוק ממשלתית, מבוססת בעיקרה על המלצות של צוות משותף של משרד האוצר, התקשורת, הרשות השניה ומועצת הכבלים והלוויין.

עיקרי ההצעה: על פי הצעת החוק יורחב מערך השידור הדיגטילי המונה כיום חמישה ערוצים (ערוץ 1, 2, 10, 33 וערוץ הכנסת) ואליו יתווספו הערוצים הייעודיים: ערוץ 9, ערוץ 24, כמו גם הטלוויזיה החינוכית וערוצים ייעודיים נוספים שיקומו (ערוץ מורשת וחדשות). ההרחבה תסתיים עד ה-31 בדצמבר 2013 או עד שנתיים מיום פרסומו וקבלתו בכנסת. כמו כן יועלו למערך ערוצי HD וערוצי רדיו. הממשלה ביקשה לאפשר העלאת ערוצים נושאיים למערך, אולם וועדת הכלכלה לא אישרה סעיף זה. הבעלות על המערך והפעלתו תועבר ב-1 בינואר 2014, מהרשות השניה לגוף ממשלתי או ציבורי אחר.

סטטוס: ההצעה נמצאת בדיונים בוועדת הכלכלה לקראת הצבעה בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת. בדיון האחרון פסלה הוועדה את הסעיף הנוגע לאפשרות הוספת הערוצים הנושאיים, שיממנו עצמם מפרסומות או דמי מנוי, והדבר צפוי לעלות מחדש בדיונים הבאים. מוקש נוסף העומד בפני סיום דיוני הוועדה בחוק הוא המגבלות שיחולו על הטלוויזיה החינוכית במידה ותבקש להצטרף למערך.

במשרד האוצר ממש לא מתכוונים לוותר על הרחבת מספר הערוצים בממירי עידן+

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

הצעות חוק לצינון עיתונאים (חוק לפיד)

מאחורי ההצעות: ח"כ רונית תירוש (קדימה) וח"כ כרמל שאמה – הכהן (ליכוד)

עיקרי ההצעות: תקופת צינון של חצי שנה, או שנה, תיקבע לעיתונאים המעוניינים להיבחר לכנסת

סטטוס: ההצעות עברו בקריאה טרומית במליאה. בדיון שהתקיים בוועדת חוקה, חוק ומשפט הוחלט להעביר את הדיון בהצעה לדיון משותף עם מועצת העיתונות. המועצה, לאחר שקיימה דיון בנושא, החליטה כי תישקל אפשרות לחדד את הסעיף בתקנון האתיקה העוסק בניגוד עניינים, כך שיעסוק גם בפעילות פוליטית. הדיון בהצעת החוק לא תם והוא צפוי להמשך בוועדת החוקה. במערכת הפוליטית מעריכים כי בעקבות סקרים המראים כי מועמדותו של יאיר לפיד בבחירות הבאות תגזול מנדטים הן מהליכוד והן מקדימה, גדלים סיכוייה של הצעת החוק לעבור.

"זה חוק חשוב ובכל מקרה אבקש לקדם אותו" אמרה ח"כ תירוש בשיחה עם וואלה! ברנז'ה. "החוק לא נעשה לכבודו של יאיר לפיד, אלא לכבוד מקצוע העיתונות שהולך ומתדרדר גם הוא. היה ניסיון אחד עם שלי יחימוביץ שניצלה באופן ציני את מקומה בתקשורת, את הבמה הזו, וזה דבר שלא יעשה. אנו רואים את יאיר לפיד מתנהל בצורה דומה. הוא יכול לרוץ לכנסת באופן גלוי, אבל שיקח צינון או לפחות לא ינצל את הבמה אותה הוא מנצל מדי שישי בטלוויזיה וגם בטוריו בעיתון".

ואלה הצעות החוק של מושב החורף הקודם. נשמע מוכר?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully