וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל שישי בחמש שנים עזב את רשת 13. הוא לא האחרון

עודכן לאחרונה: 13.12.2023 / 13:18

הנה מחזה עם סוף ידוע מראש: יורם אלטמן, מנכ"ל רשת שפרש השבוע מתפקידו, הוא האחרון ברשימה ארוכה של מנכ"לים שעוזבים את הערוץ ואת חברת החדשות. בכל הזמן הזה יש רק אדם אחד שמקבל את ההחלטות ונותר בתפקידו - היו"ר נדב טופולסקי. פרשנות

גם יורם אלטמן, המנכ"ל הפורש של רשת 13, נכנס לשדה הקטל שאיש ממנו עוד לא יצא מנצח. בדומה למנכ"ל חדשות 13 היוצא, אבירם אלעד, שפרש לפני חודשים אחדים בלבד בקול דממה דקה, גם אלטמן לא הצליח לשבור את הסטטיסטיקה המקוללת. ואפשר (לא בזהירות) לנחש שאלטמן לא יהיה אחרון. יורם אלטמן, נזכיר, נכנס לפני כשנה וחצי בלבד לערוץ מוכה, חבול, מבולבל ומרוקן מתוכן, שיושב הראש שלו ובעל מניות בו, נדב טופולסקי, כבר הספיק לייצר בסיטונות הודעות פרישה דומות לחמישה מנכ"לים שישבו על כסאו (יוסי ורשבסקי ואבי בן טל לא הצליחו אף הם להשלים שנתיים בתפקידם - תקרת הזכוכית, כך נראה, למנהל בכיר בחברה).

בחברת החדשות, הספיקו להחליף באותה תקופה ארבעה (!) מנכ"לים: גולן יוכפז שהוחלף אחרי שבע שנים בחדשות 10 בישראל טויטו, שהוחלף באבירם אלעד שהוחלף באור צלקובניק הטרי. למעט האחרון, כולם אולצו ע"י טופולסקי לעזוב את תפקידם מסיבות שונות ומשונות.

הסיבה הרשמית, מבחינת טופולסקי, לפרישת המנכ"לים היא "הרייטינג שלא עומד בציפיות", ואולם כשמביטים על הנתונים, מבחינים שאולי אין קשר סיבתי, אך נסיבתי בוודאי שקיים, ובאופן מובהק: ככל שהעמיקה תופעת "עריפת הראשים ע"י טופולסקי" - הרייטינג של חדשות 13 ורשת 13 רק הלך והצטמק.

בניין רשת 13, מרץ 2022. ראובן קסטרו
בניין רשת 13, מרץ 2022/ראובן קסטרו

מעורבות טופולסקי מאחורי הקלעים

כמו בפעמים הקודמות, "המקום לא מנוהל", הייתה אמירה שנזרקה יותר מפעם אחת לחלל האוויר במסדרונות הארגון

תחת מטחנת התחלופה הבלתי פוסקת הזו - קשה שלא לזהות את מעורבות טופולסקי מאחורי הקלעים (המקיפים אותו טוענים בתוקף שהאיש לא מתערב בניהול התוכן של החברה והחדשות, אבל במסדרונות מתארים תיאור אחר לגמרי). ברקע, (כן, גם הפעם) ניצבים נתוני צפייה מתכווצים, נתח שוק בשפל ובקשת הזרמת בעלים נוספת לבעל הבית, המיליארדר לן בלווטניק, שטופולסקי נחשב "בן טיפוחיו". הבקשה, שהוכחשה תחילה על ידי צמרת רשת 13, באה לאחר שלוש שנים מאוזנות (לטענת גורמים החברה) שבסופן רשת צפויה להפוך הפסדית. גם הפעם, נשמעות מדירקטוריון החברה בראשו עומד טופולסקי טענות דומות כלפי המנהלים שעזבו.

אלא שבמקרה של אלטמן (איש טלוויזיה ותיק ומיומן המשמש כדירקטור בכיר ברשת 13 כבר שנים, אך בכובעו השני הוא הוא שותף-מייסד ויו"ר קבוצת הקריאייטיב והוויז'ואל אפקטס גראוויטי), טופולסקי לא יוכל עוד לטעון, כפי שנטען בעבר כי לא מדובר במנהל שהוא מינה. בדירקטוריון שטופולסקי מנהל ביד רמה טוענים שוב: "הערוץ צריך מנכ"ל שמבין שדירקטוריון רשת הוא דירקטוריון ששואל שאלות, רוצה לראות תוכניות, רוצה להבין מדוע מתקבלות החלטות, לקבל הסברים, ולא תשובות בסגנון 'ככה', כי זה היה הכי זול'" - אמירה מעניינת בהתחשב בכך שבסביבת טופולסקי טענו במשך תקופה ארוכה, בין הייתר גם במסגרת ראיונות בעיתונות, כלפי אלטמן (שנחשב חברם של בלווטניק וטופולסקי) כי "סוף סוף הבאנו הנהלה שיודעת לנהל".

הרמזים העבים שנשלחו מכיוון הדירקטוריון בחודשים האחרונים לעבר הנהלת הערוץ נוגעים על פניו ב"היעדר יכולות טלוויזיוניות מוכחות או קבלות". "המקום לא מנוהל", הייתה אמירה שנזרקה יותר מפעם אחת לחלל האוויר בישיבות הדירקטוריון ובמסדרונות הארגון כלפי אלטמן. אלא שהמינוי של אלטמן עצמו - בא, נזכיר, לאחר שבחברה החלו לחפש מנכ"ל באמצעות חברת השמה "מעבר לים" - מינוי שבוצע ע"י טופולסקי תחת כוכבית גדולה: "אלטמן לא ניהל מעולם חברת טלוויזיה, אבל הוא בוודאי יידע להקיף את עצמו באנשי מקצוע שיוכלו להצעיד קדימה את החברה". ההנחה הזו - שנשענה על השנתיים שבהן אבי בן טל ניהל את הערוץ והצליח להחזיר אותו לפסים של רווחיות - נכשלה כישלון חרוץ.

יורם אלטמן. נעה ניר, אתר רשמי
יורם אלטמן/אתר רשמי, נעה ניר

"לאלטמן ניתנה הזדמנות"

לא מדובר רק במכה לאגו, אלא בפרדיגמה שלמה שקרסה. דיבורי הרהב מול קשת שנשמעו בעבר כמו טרגדיה, הפכו בשנה האחרונה לפארסה

קשה לשים את האצבע על ההחלטות השגויות של אלטמן (והמשנה שלו מאיר קוטלר, סוכן שחקנים שבעצמו לא בעל ניסיון ניהולי בערוץ טלוויזיה), ואולי זה לא משנה, באקלים חסר הסבלנות ונעדר הגיבוי שטיפח טופולסקי בחברה (כאן המקום להזכיר את חשיפת וואלה! ברנז'ה כי כבר מאחורי קבלת אור צלקובניק לחדשות 13 עמד טופולסקי, ורק הוא, כאשר אלטמן נפגש עמו רק אחרי אישור הדירקטוריון).

ובכל זאת: ההחלטה השגויה הראשונה - שינוי רצועת הבוקר באופן זגזגני תוך גיוס גאולה אבן לתפקיד המגישה (בהקשר לתוכניתה של גאולה אבן אומר אותו גורם: "זה בסדר לקבל החלטות שגויות, אפשר לטעות. אבל איך אפשר להביא טאלנט לערוץ בלי לעשות מחקר שוק מינימלי?"). השנייה, קשורה, כצפוי, לעובדה שבערוץ עדיין לא הצליחו לייצר רצועת פריים טיים סבירה (אחת!) שתעמוד מול מתחרותיה, כשבמגרש נמצא הפעם שחקן חדש בדמות ערוץ 14, שלא פעם מצליח לעקוף את רשת 13 ולהפוך לשחקן השני הנצפה בישראל. לא מדובר רק במכה לאגו, אלא בפרדיגמה שלמה שקרסה. דיבורי הרהב של ה"מי-טו" מול קשת שנשמעו בעבר כמו טרגדיה, הפכו בשנה האחרונה לפארסה. גם על כך חתום טופולסקי מלא-מלא. הוא סרב בעבר להמלצה של ורשבסקי ויוכפז לשמור על אופייו הייחודי של ערוץ 10 וחדשות 10 גם בתוך רשת - ולא להתחרות במפלצות הרייטינג של אבי ניר, ולייצר אלטרנטיבה. הוא סרב.

ברשת 13 מתעקשים שלפרישת אלטמן לא קדם "קש ששבר את גב הגמל", ועומדים על כך ש"ניתנה לו הזדמנות". אכן, קשה להצביע על נקודה מרכזית אחת שבה כשל אלטמן, אבל אם בכל זאת חייבים, כדאי לציין את השורה התחתונה - בקשת הזרמת הבעלים (שתחילה הוכחשה ברשת) מלן בלווטניק בחסות המלחמה.

עוד בוואלה!

שני כובעים, כיס אחד: הקופה הקטנה של מנכ"ל רשת 13 נחשפת

לכתבה המלאה
לן בלווטניק, יוסי שטרית ונדב טופולסקי. ערן בארי,
לן בלווטניק ונדב טופולסקי/ערן בארי

המסר עובר לעובדים, ומשם לצופים

גם מנכ"ל שעשוי כולו בינה מלאכותית לא יוכל לסייע לחברה שלא מציעה לעובדיה אופק תעסוקתי, או אופק בכלל

ההערכה היא כי בדירקטוריון רשת כבר סימנו את המחליף האפשרי לאלטמן. אחד השמות שמוזכרים הוא זה של מקורבו של טופולסקי, איש הכספים יוחאי בניטה, ששימש כמשנה למנכ"ל רשת בתקופה של בן טל, שהצליח להביא את החברה לאיזון כלכלי ולמה שנחשב עד היום כ"תור הזהב הכלכלי" של החברה (עד כדי כך מצבם קשה). גם שמו של מנכ"ל התאגיד לשעבר אלדד קובלנץ - מוזכר בהקשר זה, אולם לפי גורמים ברשת 13 למרות ניסיונו הרב הוא אינו נחשב לפייבוריט כלל.

אלא שגם מנכ"ל שעשוי כולו בינה מלאכותית לא יוכל לסייע לחברה שלא מציעה לעובדיה אופק תעסוקתי, או למעשה אופק בכלל ולא מחזיקה כבר שנים בחזון קוהרנטי. סוד ידוע הוא שכל בכיר בקרב העובדים והטאלנטים של רשת לא מפסיק להרהר על האפשרות שיעזוב את המקום.

למעשה, אלו לא העובדים אלא הצופים. גם כלפיהם המסר הזה עובר. אחרי שמנכים את הטלטלות החיצוניות שעברה רשת 13 יש להכיר רק בדבר אחד: אחריות יו"ר החברה, טופולסקי בכישלון המסחרי הגדול. טופולסקי פעם אחר פעם הוביל בעצמו שינויים, חלקם בניגוד לעמדות הגורמים המקצועיים ברשת ובניגוד לעמדות נציגי הציבור בדירקטוריון החדשות, אבל מעולם לא אמר "אני אחראי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully