וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלי ערוץ 14 משקיע עשרות מיליונים ב"ערוץ הכלכלה". למה הוא לא רוצה שתדעו שיש לו קשר אליו?

עודכן לאחרונה: 21.10.2024 / 16:36

בתחילת 2025 עתיד לעלות "ערוץ הכלכלה" החדש של יצחק מירשווילי. בסביבת האיש המזוהה עם מפעל התעמולה של ראש הממשלה על המסך, הפיקו כמה לקחים וינסו לייצר מעטפת תדמיתית "נייטרלית" דומה לזו של i24news. השאלה מה יקרה כשתחמוק להם הדרומי

ערוץ הכלכלה של מירשווילי. ערוץ הכלכלה של מירשווילי, צילום מסך
ערוץ הכלכלה של מירשווילי/צילום מסך, ערוץ הכלכלה של מירשווילי
בעל השליטה החליט לבצע שינוי אסטרטגי בחשיבה ואפילו העביר את הטיפול בו לידיו של משרד יחסי ציבור נפרד - שמנסה להצניע כל קשר של ערוץ 14 או של בעליו לערוץ המוקם

לפני למעלה משנה, חודשים ספורים לפני המלחמה ששינתה פה הכל, פורסמה ממש פה בוואלה ידיעה כמעט יבשה לפיה "נציגיו של בעלי ערוץ 14 איש העסקים יצחק מירילשווילי נפגשו עם גורמים בכירים בעולם הכלכלה והמדיה, לטובת איוש תפקידי ניהול לערוץ כלכלי שיעלה במסגרת אפיקי הטלוויזיה והאינטרנט בישראל". כותרת הידיעה הייתה: "היעד הבא של מירילשווילי: ערוץ כלכלי בסגנון בלומברג". המעניין הוא שלא רק שהידיעה לא הוכחשה, בהכנתה היא אף זכתה לשיתוף פעולה עם גורמים בערוץ.

חזרה לסוף 2024: לאחרונה עלה לאוויר אתר האינטרנט של ערוץ הכלכלה לקראת עלייתו של הערוץ לאוויר בסטרימינג בתחילת 2025, במתווה שמזכיר את השקת ערוץ i24news שיצא השנה לדרך. נזכיר, גם i24 נחשד עם הקמתו בלטישת עיניים לימין הביביסטי. בהשקת האתר נמסר כי הערוץ ישדר בכל שעות היממה בכל ימי העסקים, מאולפנים חדישים אשר נבנים בימים אלו "קרוב לסיטי של תל אביב". עניין לא זול במיוחד. השם מירישווילי הושמט.

בזמן הזה, כך נראה, בעל השליטה החליט לבצע שינוי אסטרטגי בחשיבה ואפילו העביר את הטיפול בו לידיו של משרד יחסי ציבור נפרד - שמנסה להצניע כל קשר של ערוץ 14 או של בעליו לערוץ המוקם. גם בהודעות הערוץ על גיוסי עיתונאים שיוצאות מעת לעת מנסים להבליט את ניסיונם הקודם בכלי תקשורת המזוהים כ"לגיטימיים". למה בעצם?

שר התקשורת שלמה קרעי מתארח בערוץ 14. "הפטריוטים" ערוץ 14, צילום מסך
שר התקשורת שלמה קרעי מתארח בערוץ 14/צילום מסך, "הפטריוטים" ערוץ 14
גם אם בבסיס הערוץ עומד מודל עסקי של קריצה לבתי השקעות וציבור ב"פרופיל גבוה", הנחת המוצא היא שתכנים שישודרו בו יעלו בקנה אחד עם מהלכי הממשלה

גורמים המכירים מקרוב את אופן פעולתו של מירשווילי יודעים לספר את הברור מאליו: לאיש אין עניין מיוחד בגופי תקשורת, וההנחה היא שהערוץ לא היה קם אלמלא היה בו אינטרס עסקי מול עסקים אחרים שברשותו. במקרה זה, גם אם בבסיס המודל הכלכלי של הערוץ עומדת קריצה לבתי השקעות וציבור ב"פרופיל גבוה", הנחת המוצא היא שתכנים שישודרו בו יעלו בקנה אחד עם מהלכי הממשלה.

נותרה אם כך, שאלת הפרופיל שהערוץ יתפוס. וכאן שוב חוזרים לדמיון עם השקת i24news. גם בעליו - פטריק דרהי, נזכיר - החליט שלא להמתין לחקיקת השר קרעי שעתידה לפתוח את השוק ולהתבסס בשלב הראשון על ה-OTT, גם במחיר תקרת זכוכית בנתח השוק.

גם ב-i24news, תחת מסרים מאחדים ופנייה לכאורה למרכז הישראלי ניסו לברוח ממיתוג המזוהה עם נתניהו, גם כדי לייצר בידול תדמיתי מערוץ 14 וגם כדי לנסות ולהגיע לקהלים חדשים. דרך מעטפת כזו, סבורים בערוץ, גם מסרים בתוכנית המזוהה אחד לאחד עם לשכת נתניהו כמו ב"קבינט שישי" לדוגמה, יחליקו טוב יותר בגרון. האם הטקטיקה המרככת הזו תעבוד גם מול צרכני תכנים כלכליים ומשקיעים?

וישנו דמיון נוסף: בדומה ל-i24news, בערוץ לא הצליחו עד כה לגייס עיתונאים מהשורה הראשונה וספק אם השנייה. לתפקיד עורך הערוץ מונה ערן בר-טל, לשעבר עורך כלכלי בישראל היום ובערוץ 14, ואליו הצטרפו דני רופ, מעיין פרילוק, סוניה גורודיסקי ונטלי רותם - לא ממש האיי ליסט של העיתונות הכלכלית.

עוד בוואלה

מחבלים בקריה? הנזק האמיתי במה שהתברר כפיגוע תקשורתי

לכתבה המלאה
נווה דרומי נוה. i24, צילום מסך
נווה דרומי נוה/צילום מסך, i24
כדי להבין את שיטת הפעולה של נתניהו בתקשורת, צריך להתעדכן, כי גם היא מתעדכנת מדי כמה שנים מחדש

כל תכשירי ומכשירי האיפור הללו מובילים חזרה לאבן הראשה - ראש הממשלה נתניהו. כדי להבין את שיטת הפעולה של נתניהו בתקשורת, צריך להתעדכן, כי גם היא מתעדכנת מדי כמה שנים מחדש. נתניהו כבר אינו מבקש "לשנות את כיוון הספינה", להכניס אנשים מטעמו או לצנזר ידיעות שליליות על אודותיו כפי שעשה - כך לפי כתב האישום - בפרשות שהביאו אותו לספסל הנאשמים. היעד הזה הושג כבר מזמן. כעת הוא מוביל באמצעות שר התקשורת שלו קרעי מהלכים שונים להצפת הענף תחת המיתוג "לפתוח את השוק".

כיצד השקת הערוץ החדש ונתניהו מתכנסים? במקרה, או שלא, רק לאחרונה נחשף בווואלה כי קרעי צפוי להעלות מחדש את הרפורמה שלו במושב החורף הקרוב. ברפורמה, שתיטיב במיוחד עם ערוץ 14 ו-HOT (בה מחזיק דרהי), ותאפשר מתן רישיון חדשות לכל דורש, הפחתת הפיקוח, מתן מענקי "עידוד תחרות", ועוד משהו: מיטוט חומת ההפרדה היחידה הקיימת בחוק - דירקטוריון עצמאי לחברות החדשות המורכב גם מאנשי ציבור. לפי התזכיר, למעשה, מרגע שעובר החוק - אין מי שישמור על עיתונאי החדשות בערוצים המסחריים בפני התערבות של שרים או בעלי אינטרסים כלכליים.

מחאה נגד ערוץ 14. צילום מסך, עיבוד תמונה
מחאה נגד ערוץ 14/עיבוד תמונה, צילום מסך

נתמצת זאת כך: הרבה לפני שדמיין שיהיה חתום על אירוע כמו 7 באוקטובר - או שבכלל ניתן לצלוח אותו פוליטית - ביקש נתניהו לשנות את מפת התקשורת הישראלית ובמידה רבה הצליח. ברגע האמת של חייו, תחת מחדל מהגדולים בהיסטוריה של העם היהודי ושל המדינה היהודית בוודאי, עומד ראש הממשלה מול חברות חדשות חלשות, רוויות "מאזנים" ו"משככים", עיתונות מודפסת שאיבדה נתחים דרמטיים לאינטרנט ולחינמון שהוקם עבורו, כשבכיסו כאמור ערוץ שקידם ואותו הוא מפרנס מכספי הציבור וערוץ אחד נוסף, בשלב זה רק באינטרנט, שהוקם על מנת להתחיל להניע חלופה גם בימי שישי בהם ערוץ 14 סירב לשדר. בתחילת 2025, יהיה לו גם ערוץ כלכלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully