וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נציגי בלווטניק צריכים לומר לו את האמת: המחאה לא תתפוגג עד ששמאלוב-ברקוביץ' תלך"

עודכן לאחרונה: 25.6.2024 / 13:20

"נשמטה לי הלסת כששמעתי על המינוי. להגיד שהעובדים לא מרוצים מהמנכ"לים זה ספין, ניסיון להסיר אחריות מכשלונות. לא ניתן שהנפילה של כלי תקשורת אחרים תקרה גם אצלנו". מתן חודורוב, שמוביל את מאבק עובדי חדשות 13, הגיע לשיחת חירום במכון לעיתונות

מתן חודורוב/ראובן קסטרו, מערכת וואלה

אנשי חדשות 13, לשעבר עשר, מורגלים במאבקים. מאז היווסדתם, הם מדי כמה שנים נאלצו להתלכד כדי להילחם על הבית. לרוב היה זה מול הכנסת ותחת איומי רגולציה. למעשה, אם התמונה הכללית של התקשורת בישראל לא הייתה מחפירה כל כך, ניתן היה אולי אפילו לראות בכך סוג של יתרון מקצועי: אותה נחישות בנתה את אותו די.אן.איי מפורסם של החברה - שאילץ אותה להלחם, גם עבור העיתונות כולה.

אלא שהפעם, כך נראה, זהו באמת מאבק לחיים ולמוות המקצועיים של חדשות 13. מינויה התמוה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' הפגיש באחת שני קווים שעד כה לא הצטלבו - הנהלה בעלת אינטרסים לא ברורים, שנמצאת באובדן דרך מסחרי ותחת תחושה ש"ניסתה כבר הכל" ואין לה מה להפסיד - ומולה עובדים מאוחדים, שבמובנים רבים משקפים את תמונת המראה ההפוכה.

בזמן ששמאלוב-ברקוביץ' מתבצרת במשרדה והעובדים מסרבים להכיר במינויה ומחרימים אותה, מתנהל לו גם מאבק ציבורי נגד המינוי של הפוליטיקאית לשעבר לתפקיד. קשה להתעלם מהקונטקסט - הימים, ימי המשך ניסיון ההפיכה המשטרית שהוביל נתניהו, והתקשורת חוליה מרכזית בה.

מי שמוביל את המאבק הזה הוא יו"ר ועד עובדי חדשות 13, הפרשן הכלכלי של החברה מתן חודורוב. בשיחה בפודקאסט תיקטוק של המכון הישראלי לעיתונות, המשודר גם בערוץ וואלה+, חודורוב כופר בצורך לבצע קיצוצים בחברה ("כולה עור ועצמות, אנחנו בפער מול המתחרים"), מבטל את אופציית הפיטורים כנשק ("נלך לבית הדין לעבודה שיתן לנו סעד") ומעביר מסר תקיף להנהלה ולבעלים: "יצטרכו להחליט אם ללכת לסחרור או לרדת מהעץ של המינוי".

חלק מהשיחה מובא כאן בכתבה. האזינו או צפו בשיחה המלאה.

"למה חברה שצריכה לשמר עיתונאים צריכה להתאפיין בזעזועים ניהוליים חדשות לבקרים? יש בדירקטוריון חוסר סבלנות לקצב שבו חברה מתנהלת וצוברת צופים"

לפני הכל, תסביר: למה בעל שליטה בערוץ מסחרי-פרטי לא יכול למנות את מי שבא לו (ובמסגרת החוק) כמנכ"ל חברת חדשות?

"הטעות הראשונה היא בשאלה. חדשות 13 היא לא פרטית, אלא מעורבת. המחוקק הכיר שיש לציבור אינטרסים בתוך חברת החדשות. הרשות גם ממנה דירקטורים, אלא שאישרו את מינוייה שיקבלו את ההחלטות לא לטובת הבעלים, אלא לטובת הציבור. לפי רישיון השידור החברה צריכה להיות מובלת ע"י עורכים ראשיים - לא כאלה שמחזירים ניסיון היסטורי, אלא עיתונאים פעלים שאפשר להתייעץ לגבי תחקירים ושאלות אתיות. אתה לא מדמיין אותנו עושה את זה עם שמאלוב-ברקוביץ' שזיקתה היא פוליטית. זו כבר סיבה ציבורית ראשונה במעלה לפסול את המינוי".

ספר על הרגע בו שמעת על המינוי.

"נשמטה לי הלסת כששמעתי על המינוי. חשבנו שלפחות מראית עין יעשה מאמץ למנות מנכ"ל עם עיסוק עיתונאי, לא האמנתי לתסריט הנוכחי של מנכ"לית עם קשר היסטורי וקלוש לעיתונות וקשר פוליטי פעיל. תראה, אנחנו לא מריצים מועמדים מטעמנו. בשיח המסדרונות יש שמות, אבל מעולם הכתבים לא נקטו עמדה נגד או בעד כזה או אחר, לא הייתה לוועד העובדים עמדה רשמית. כן ביקשנו מנכ"ל שהוא עיתונאי: כמו חגי סגל, גולן יוכפז או שמות אחרים. בוודאי לא מישהו שניסתה לסגור את הערוץ ויש לה אמירות מיזוגניות".

זה לא מדויק. אולי אני חוטא בהאשמת הקורבן, אבל היו לכם תלונות והשגות לרבי רוב המנכ"לים שמינו מעליכם בחמש השנים האחרונות.

"אין לנו עמדה לגבי מי ינהל אותנו. אבל הדירקטוריון החליף - לא רוצה להגיד כמו גרביים - אבל יותר מהמקובל. אני זוכר כל פאזה, את המינוי, התקווה, ההדחה המהירה וסימני השאלה. אני שותף לביקורת: למה חברה שצריכה לשמר עיתונאים צריכה להתאפיין בזעזועים ניהוליים חדשות לבקרים?
יש בדירקטוריון חוסר סבלנות לקצב שבו חברה מתנהלת וצוברת צופים. לגבי התלונות, גם אם עובדים פונים לממונים או אפילו לדירקטוריון זו לא עמדת העובדים. הוועד לא פנה בדרישה לפנות מנכ"ל. זה ספין שאומרים שהם תמיד לא מרוצים. הבעיה היא שההנהלה לא נתנה להם אשראי ולא זמן לתהליכים. התהליכים נעשו מהירים כדי טירוף".

יש כמה עובדים שלא חתמו על מכתב ההתנגדות למינוי.

"תראה לי מקרה שבו 150 כן חותמים. זה מוכיח על סולידריות. מי שלא חתם זה שולי השוליים של החברה. יש כאן עמדה חוצת מחנות בין הרבה דעות וגוונים ועמדות בחברות, אני לא זוכר אחדות שלמה כל כך שאמרה שהדבר הזה לא עובר בסטנדרטים של עבודה עיתונאית".

עוד בוואלה!

למה אבישי בן חיים לא חתם על המכתב נגד יוליה שמאלוב-ברקוביץ'

לכתבה המלאה
יוליה שמאלוב ברקוביץ'. צילום: משה שי/פלאש 90, עיבוד תמונה
יוליה שמאלוב ברקוביץ'/עיבוד תמונה, צילום: משה שי/פלאש 90
"זה לא סוד שהמתחרים מזהים אותנו כחוליה הפריכה בענף, ולכן אנחנו מאבדים עובדים לא רק בכמות, אלא גם באיכות. על רקע זה רוצים עוד קיצוץ? מה המסר של ההנהלה: 'לכו תחפשו עבודה באצבעוני'?"

אתם נלחמים גם על עתידכם האישי, על הפרנסה. עובדתית, בעל השליטה שלכם רוצה לבצע קיצוץ בחברת האם (רשת 13) שיתגלגל גם אליכם. בנקודה הזו, מה זה משנה מי יהיה המנכ"ל שיחזיק בגרזן?

"כל מנכ"ל יידרש לקצץ אז אנחנו אדישים לסוגיה בוויכוח על מי יהיה מנכ"ל. לא את השיקול הזה אנחנו שוקלים עכשיו. אני כופר בצורך לבצע קיצוץ, כי החברה גם ככה כולה עור ועצמות. יש פער אדיר בינינו לבין חדשות 12 בהיקף כוח אדם. קשה לשמר כוח אדם איכותי בחברה. זה לא סוד שהמתחרים מזהים אותנו כחוליה הפריכה בענף, ולכן אנחנו מאבדים עובדים לא רק בכמות, אלא גם באיכות. על רקע זה רוצים עוד קיצוץ? מה המסר של ההנהלה: 'לכו תחפשו עבודה באצבעוני'?".

בלווטניק נחשב לזה שעומד מאחורי המינוי. למה לדעתך הוא עשה את זה?

"אני לא מכיר אותו, רק מעריך את ההשקעות לאורך השנים. מעולם לא זיהינו ניסיון התערבות או פוליטיזציה עד היום. אני חושב שמי מתווכים לו בהנהלה לא הזהירו אותו מפני עוצמת המחאה שצפויה להתעורר. אני יכול להעריך שהוא הופתע שזה לא עובר את הסף הבסיסי של העיתונאים. אני לא בטוח שאנשיו אומרים לא עד היום את האמת - המחאה הזו לא תתפוגג וניסיונות ההפרד ומשול לא יצלחו והעיתונאים מאוחדים. לנציגים שלו יש אחריות לשדר לו תמונת אמיתית כדי לא לסבך אותו במהלך שגוי".

רונן אלדן, לן בלווטניק, נעם שטרן-גינוסר, ומני שלום. ערן בארי,
רונן אלדן, לן בלווטניק, נעם שטרן-גינוסר, ומני שלום/ערן בארי

האינטרסים של בלווטניק והחיוך של נתניהו

אתה נשמע זהיר, אבל ככתב כלכלי, לא נשמע לך מוזר שבאותו שבוע בו הבעלים ממנה מקורבת לשלטון למנכ"לית חדשות 13, הממשלה מקבלת החלטה להעלות את המכסים על יבוא מטורקיה שאמורה להיטיב עם מפעל המלט נשר שבבעלותו?

"אני לא יודע להגיד יותר ממה שאמרת עכשיו. למיטב ידיעתי ההחלטה על הכפלת המכסים מטורקיה חובקת את כל המוצרים. אני מעריך שהוא מחזיק ותומך בה מבחינה כספית. לא רוצה לייחס לו אינטרסים שלא מן העניין ולא רוצה לייחס לו כאלו.

"לאודי סגל יש משפט נפלא - בהתלבטות בין בלאגן לקונספירציה תמיד תאמין לבלאגן. מה שקרה הוא פולישוק ולא בית הקלפים. יכול להיות שלאנשיו בלווטניק אין את המומחיות להבין את המצב... אני בטוח שהוא יתעמק ויבין שזה לא פוליטי. זה היה קורה גם אם ניצן הורוביץ היה ממונה לתפקיד. ברגע שיסתכלו על העובדות - על קדנציות מתקצרות של מנכ"לים ועד המינוי של מנכ"לית נטול רקע בעיתונות. זה לא יאומן ש-10 ימים אחרי שהשערורייה באה לאוויר העולם צריך לעסוק בה".

בוא נדבר על האחריות שלכם בהגעה למשבר. היו אצלכם בחדשות רצועות ביביסטיות. שרון גל שידר במשך שנים, עזב, והתחננו בפניו שיחזור. לא ראינו אז התקוממות מצדכם.

"אתה מצטט בדיוק את ההוכחה שלא התערבנו איך לנהל עיתונאים. יש ריבוי דעות. ואני בכל זאת חושב שיש הבדל בין להושיב אדם כזה מול מיקרופון לבין לתת מפתחות לעמדה של מנהלי החברה - אנשים שקובעים מה הקו המערכתי, מה ישודר ומה לא ומה סדר האייטמים בליין אפ. זה מרחיק לכת מסיטואציה שצופים מבחינים בה. גם בשורה ששידרו אנשים שאתה מכנה שופרות, השדרה העיתונאית של חדשות 10 נשארה במקומה ונהנתה מחופש עיתונאי מלא".

"הם יפסידו רק את העסק. אם מישהו חושב שאפשר להסיט את הקשב הניהולי של המקום ולשמור על נתוני הרייטינג - טעות קשה בידו. לא מדובר במחאה בת חלוף שתתפוגג, אנחנו פה כדי להישאר"

יצא לך לדבר עם נציגי הציבור בדירקטוריון - אברהם נתן, יפעת בן חי שגב ואייל דה פאו - שהובילו את מינויה של שמאלוב-ברקוביץ'?

"אני צריך לדבר עם אברהם נתן שלפי עדות של קרא (שר התקשורת לשעבר איוב קרא ד.ו.) הוא סחט אותה פוליטית. עם מי אתה רוצה שאדבר? הדברים נכתבים ובימים האחרונים גם מתפרסמות הקלטות. מהקלטה אחת אנחנו מבינים שמישהו איים על עתידו הפוליטי כדי לשמור על מקומה ומהקלטה אחרת אנחנו למדים שהיא חושבת שיש עיתונאים לא טובים בחברה. אם ככה למה את רוצה לנהל אותה, כדי לפטר את כולם? אז אנחנו אומרים לא".

אתם נחושים, אבל גם ההנהלה נחושה, אני מודה שהנחתי שעד לרגע הקלטת השיחה הזאת הם כבר יתקפלו, אבל עכשיו נראה שהם לא מוותרים. אני מבין שגם משפטית הם נערכים למתן תשובה לבג"ץ.

"הם יפסידו רק את העסק. אם מישהו חושב שאפשר להסיט את הקשב הניהולי של המקום ולשמור על נתוני הרייטינג - טעות קשה בידו. לא מדובר במחאה בת חלוף שתתפוגג, אנחנו פה כדי להישאר. המאבק יימשך כל עוד שמאלוב-ברקוביץ' מנהלת את החברה. החברה צריכה להחליט אם היא מעוניינת בהמשך הכאוס. הח"כית לשעבר, הפוליטקאית בעלת הקשרים הענפים לא תוכל לנהל את עיתונאי חדשות 13".

ואם היא מחר מחליטה לפטר, לא 150 עובדים. אלא שלושה מובילים. איך אתם מגיבים?

"אלה פיטורים בחוסר סמכות. ועד העובדים מוביל את המהלך, יש בית דין שיעצור מהלכים מטורפים שאני לא יכול להעלות על דעתי שיתרחשו. כל מי שבונה על אמצעי לחץ חבלה או הפרד ומשול - סופו להתבדות. בסוף יצטרכו לבחור בין מאבק שיגרור את כולנו מסחרור לבין לרדת מהעץ או לקבל ההחלטה הסבירה. לבד מהאפיק המשפטי הכרזנו על סכסוך עבודה. לא נתפטר קולקטיבית ואנחנו לא אוהבים החשכות מסך, זה לא ימי רוממה. מצד שני יש עוד מהלכים בקנה ולא אחשוף אותם כי יש חשיבות לאלמנט ההפתעה".

מתן חודורוב מתארח ב"תיק טוק", יוני 2024. ראובן קסטרו
מתן חודורוב מתארח ב"תיק טוק", יוני 2024/ראובן קסטרו

"היינו שם כשניסו להשתלט על התאגיד"

מה אתה חושב על התגייסות המתחרים והקולגות מחוץ לכותלי 13 למאבק שלכם?

"זו התגייסות יפה. סולידריות שיש לה על מה על מה להתבסס. אנחנו היינו שם כשניסו להשתלט על התאגיד, ואם היה קורה בחדשות 12 - היינו הראשונים להתייצב. גם במעריב היינו. כמובן שתמיד אפשר יותר. אנחנו לא רואים בזה משהו שנוגע לחדשות 13, אלא קרב על התקשורת הישראלית. אנחנו יושבים עכשיו בכלי תקשורת שכבר נפל פעם ולקח לו שנים להשתקם. לא ניתן שהנפילה של וואלה וידיעות אחרונות תקרה גם אצלנו. לא בכדי אלה שתומכים בשמאלוב-ברקוביץ' מתנגדים לסמכות בג"צ להתערב במינוי".

אם ננכה את החלטות ההנהלה במשך השנים. מה ההסבר שלך לעובדה שאתם רק צוללים עוד ועוד בנתוני הצפייה. אולי למרבה הצער אין מספיק קונים לסחורה?

"אותה חברה ששידרה את חדשות 10 עם רייטינג דו-ספרתי, משדרת גם היום עם רייטינג נמוך יותר. צריך להסתכל על הדי. אן. איי מאז המיזוג: איזה חלק של חדשות 10 ניסו לשמר ואיזה לשנות. האם זה היה נכון לשנות את הדנא של חדשות 10?

"אי-אפשר לפרסס כל יומיים. אי אפשר לכוון בקבועי הזמן הקצרים האלה כל כך הרבה פניות של הספינה. כשאתה כל יום משהו אחר ואין לך סבלנות לרכוש את הצופים, זה לא יכול להיות מתכון להצלחה. בעידן רב ערוצי ותחרותי חייבם להתבדל ולחגוג די.אן.איי שונה, חייבים לכוון לפלח ולא ימינה, שמאלה, למעלה או למטה. הסיבה היחידה שאנחנו מנהלים את השיחה הזו עכשיו היא כי נעשה צעד כל כך בלתי מתקבל על הדעת".

לסיכום, אחרי 16 שנים בשלטון - עד כמה הצליח נתניהו להגשים את חלומו לפרק את העיתונות הישראלית?

"הצליח באופן חלקי, יש חלק שנפלו. חדשות 10 ואח"כ 13 עמדה. השדרה העיתונאית שנוצרה בה היא עצמאית. אגב, גם אבישי בן חיים הוא עיתונאי עצמאי, הוא לא מדבר מגרונו של מישהו שאמר לו. אבל יש סכנה שהערוץ יפול, אני בא לאולפן כדי להרים את הדגל בזמן אמת ולא בדיעבד כמו שקרה בכלי תקשורת אחרים".

צריך להודות שבמובן מסוים, דווקא בגלל מובהקות המינוי, בהנהלה עשו לכם חיים קלים. זה היה יכול להסתיים עם מסך עשן של מינוי בובה של ההנהלה בכסות "עיתונאית".

"זה נכון. אם היה שם פחות פרובוקטיבי, קצת פחות מוכר ציבורית וקצת פחות עם היסטוריה שערורייתית, לנו כעובדים לא היה מה להגיד והיה קשה לנו להציג חזית אחידה. זו לא רק טעות אסטרטגית, אלא גם טקטקית. אני מקווה שבזכות זה נצליח לקבל קשב לחשיבות תפקיד המנכ"ל שגם אם אינו דמות מוכרת תמיד לציבור הרחב, הוא חשוב ורגיש מאין כמוהו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully